Özel Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan İngilizce Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları Üzerine Bir Program Önerisi
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2025393928Anahtar Kelimeler:
Okul Öncesi Eğitim- İhtiyaç Analizi- İngilizce Öğretimi- Hizmet İçi Eğitim- İngilizce ÖğretmeniÖzet
Türkiye’de özel okul öncesi eğitim kurumlarında görevli İngilizce öğretmenlerinin; okur yazar olmayan okul öncesi dönem çocuklarına İngilizce öğretimine yönelik yeterli bilgi beceri ve tutum geliştirebilecekleri eğitimi lisans düzeyinde deneyimleyememeleri sebebiyle hizmet içi eğitime ihtiyaçlarının olduğu bilinmektedir. Bu çalışmada özel okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan İngilizce öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel yöntem kapsamında olgubilim deseni kullanılmıştır. Bu amaçla, 7 İngilizce öğretmeni, 6 okul öncesi öğretmeni ve 3 okul yöneticisiyle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve 14 ders saati gözlem yapılmıştır. Katılımcılara kartopu ve amaçlı örneklem kullanılarak erişilmiştir. Verilere içerik analizi uygulanmıştır. Görüşme ve gözlem bulguları, İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimi, küçük çocuklara dil öğretimi, öğrenciyi tanıma ve paydaşlarla iletişim konularında önemli güçlükler yaşadığını ortaya koymuştur. Araştırmanın sonucunda, frekansı en yüksek hizmet içi eğitim ihtiyacının sınıf yönetimi olduğu belirlenmiş ve bu ihtiyaca yönelik “Okul Öncesi İngilizce Öğretmenleri İçin Etkili Sınıf Yönetimi” isimli bir hizmet içi eğitim programı geliştirilmiştir.
İndirmeler
Referanslar
Alagözlü, N. (2017). Türkiye’de İngilizce öğretmeni yetiştirme sorunları. Türkbilig, (34), 241-248.
Aydın İ. (2021). Hizmet İçi Eğitim El Kitabı (3.Baskı). Pegem Akademi
Bozavlı, E. (2013). Erken yaşta yabancı dil öğretiminin tarihsel süreci ve amaçları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1561-1574.
Creswell, J. W. (2007). Qualitative ınquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage Publications.
Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Sage Publications.
Ellis, R. (2005). Instructed second language acquisition: A literature review. New Zealand Ministry of Education.
Garton, S., Copland, F., & Burns, A. (2011). Investigating global practices in teaching English to young learners. ELT Research Papers, 10(7), 1-46.
Karaata, C. (2010). Millî Eğitim Bakanlığında görevli İngilizce öğretmenlerinin hizmet içi eğitimine ilişkin öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 107-129.
Lightbown, P. M., & Spada, N. (2013). How languages are learned (4th ed.). Oxford University Press.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). SAGE Publications.
Patton M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Sage.
Seferoğlu, G. (2004). Alternatif İngilizce öğretmeni yetiştirme uygulamalarına ilişkin iki farklı bakış açısı. Eğitim ve Bilim, 29(132), 52-61.
Söylemez, E. T. Ç. (2016). İkinci dil eğitimi alan ve almayan okul öncesi dönem çocuklarının dil ve kavram gelişimlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Zein, S. (2016). Factors affecting the professional development of elementary English teachers. Professional Development In Education, 42(3), 423-440. DOI: https://doi.org/10.1080/19415257.2015.1005243
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Şevval Karsavuranoğlu Atasoy- Eda Gürlen

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.