Özel Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan İngilizce Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları Üzerine Bir Program Önerisi

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33308/26674874.2025393928

Anahtar Kelimeler:

Okul Öncesi Eğitim- İhtiyaç Analizi- İngilizce Öğretimi- Hizmet İçi Eğitim- İngilizce Öğretmeni

Özet

Türkiye’de özel okul öncesi eğitim kurumlarında görevli İngilizce öğretmenlerinin; okur yazar olmayan okul öncesi dönem çocuklarına İngilizce öğretimine yönelik yeterli bilgi beceri ve tutum geliştirebilecekleri eğitimi lisans düzeyinde deneyimleyememeleri sebebiyle hizmet içi eğitime ihtiyaçlarının olduğu bilinmektedir. Bu çalışmada özel okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan İngilizce öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel yöntem kapsamında olgubilim deseni kullanılmıştır. Bu amaçla, 7 İngilizce öğretmeni, 6 okul öncesi öğretmeni ve 3 okul yöneticisiyle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve 14 ders saati gözlem yapılmıştır. Katılımcılara kartopu ve amaçlı örneklem kullanılarak erişilmiştir. Verilere içerik analizi uygulanmıştır. Görüşme ve gözlem bulguları, İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimi, küçük çocuklara dil öğretimi, öğrenciyi tanıma ve paydaşlarla iletişim konularında önemli güçlükler yaşadığını ortaya koymuştur. Araştırmanın sonucunda, frekansı en yüksek hizmet içi eğitim ihtiyacının sınıf yönetimi olduğu belirlenmiş ve bu ihtiyaca yönelik “Okul Öncesi İngilizce Öğretmenleri İçin Etkili Sınıf Yönetimi” isimli bir hizmet içi eğitim programı geliştirilmiştir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Yazar Biyografileri

Şevval Karsavuranoğlu Atasoy, Hacettepe Üniversitesi

e-posta: sevvalkatasoy@gmail.com

Eda Gürlen, Hacettepe Üniversitesi

e-posta: eda.gurlen@gmail.com

Referanslar

Alagözlü, N. (2017). Türkiye’de İngilizce öğretmeni yetiştirme sorunları. Türkbilig, (34), 241-248.

Aydın İ. (2021). Hizmet İçi Eğitim El Kitabı (3.Baskı). Pegem Akademi

Bozavlı, E. (2013). Erken yaşta yabancı dil öğretiminin tarihsel süreci ve amaçları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1561-1574.

Creswell, J. W. (2007). Qualitative ınquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage Publications.

Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Sage Publications.

Ellis, R. (2005). Instructed second language acquisition: A literature review. New Zealand Ministry of Education.

Garton, S., Copland, F., & Burns, A. (2011). Investigating global practices in teaching English to young learners. ELT Research Papers, 10(7), 1-46.

Karaata, C. (2010). Millî Eğitim Bakanlığında görevli İngilizce öğretmenlerinin hizmet içi eğitimine ilişkin öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 107-129.

Lightbown, P. M., & Spada, N. (2013). How languages are learned (4th ed.). Oxford University Press.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). SAGE Publications.

Patton M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Sage.

Seferoğlu, G. (2004). Alternatif İngilizce öğretmeni yetiştirme uygulamalarına ilişkin iki farklı bakış açısı. Eğitim ve Bilim, 29(132), 52-61.

Söylemez, E. T. Ç. (2016). İkinci dil eğitimi alan ve almayan okul öncesi dönem çocuklarının dil ve kavram gelişimlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.

Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Zein, S. (2016). Factors affecting the professional development of elementary English teachers. Professional Development In Education, 42(3), 423-440. DOI: https://doi.org/10.1080/19415257.2015.1005243

İndir

Yayınlanmış

2025-09-27

Nasıl Atıf Yapılır

Karsavuranoğlu Atasoy, Şevval, & Gürlen, E. (2025). Özel Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan İngilizce Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları Üzerine Bir Program Önerisi. Yaşadıkça Eğitim, 39(3), 632–644. https://doi.org/10.33308/26674874.2025393928

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri