Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çizgi Filmlerde Verilen Toplumsal Cinsiyet Mesajlarına Yönelik Görüşleri ve Öz Bildirime Dayalı Pratikleri
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2025393831Anahtar Kelimeler:
Okul Öncesi Eğitimi- Okul Öncesi Öğretmeni- Çizgi Film- Toplumsal Cinsiyet AlgısıÖzet
Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin çizgi filmlerde verilen toplumsal cinsiyet mesajlarına ve bu mesajların çocukların toplumsal cinsiyet algısına olan etkisine ilişkin görüşlerini araştırmaktır. Buna ek olarak, öğretmenlerin bu etkilere yönelik sınıf ortamında neler yaptığını belirlemek amaçlanmıştır. Bu araştırmanın katılımcıları Niğde ilindeki devlet okullarında eğitim veren 25 okul öncesi öğretmenidir. Araştırma nitel araştırma yöntemi kapsamında bir olgubilim çalışması olarak yürütülmüştür. Çalışmanın verisi yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların birçoğu çizgi filmlerin kadın karakterlerin ev içi rollerde, erkek karakterlerin ise daha ön plandaki ve aktif rollerde gösterilmesi gibi toplumsal cinsiyet mesajları içerdiğini düşünmektedir. Ayrıca öğretmenler çizgi filmlerdeki toplumsal cinsiyet mesajlarının etkilerini çocukların serbest zamandaki davranışlarında, tüketim davranışlarında, toplumsal cinsiyet inançlarında ve akran ilişkilerinde gözlemlemektedir. Çizgi filmlerin çocukların toplumsal cinsiyet algısına olan etkilerini gözlemlemelerine rağmen, birçok öğretmen sınıf ortamında bu etkilere yönelik bir müdahalede bulunmamaktadır.
İndirmeler
Referanslar
Akça, F., & Çilekçiler, N. K. (2019). The cartoon characters with the greatest influence on preschool children and the digital dangers they can be exposed to while identifying with these characters. Addicta: The Turkish Journal of Addictions, 6(2), 403-433. DOI: https://doi.org/10.15805/addicta.2019.6.2.0053
Akçay, S., & Koca, E. (2024). Nitel araştırmalarda veri doygunluğu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 829-848. DOI: https://doi.org/10.18037/ausbd.1423415
Aktaş Arnas, Y. (2005). 3-18 yaş grubu çocuk ve gençlerin interaktif iletişim araçlarını kullanma alışkanlıklarının değerlendirilmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 1303-6521.
Baker, K., & Raney, A. A. (2007). Equally super?: Gender-role stereotyping of superheroes in children's animated programs. Mass Communication & Society, 10(1), 25-41. DOI: https://doi.org/10.1080/15205430709337003
Bandura. A. (1977). Social learning theory. Prentice Hall.
Bergmann, C., Dimitrova, N., Alaslani, K., Almohammadi, A., Alroqi, H., Aussems, S., ... & Mani, N. (2022). Young children’s screen time during the first COVID-19 lockdown in 12 countries. Scientific Reports, 12(1), 1- 15. DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-022-05840-5
Berns, R. M. (2013). Child, family, school, community: Socialization and support. Wadsworth Publishing Company.
Blakemore, J. E. O., Berenbaum, S. A., & Liben, L. S. (2008). Gender development. Psychology Press.
Bond, B. J. (2016). Fairy godmothers> robots: The influence of televised gender stereotypes and counter-stereotypes on girls’ perceptions of STEM. Bulletin of Science, Technology & Society, 36(2), 91-97. DOI: https://doi.org/10.1177/0270467616655951
Brown, F. L., & Slaughter, V. (2011). Normal body, beautiful body: Discrepant perceptions reveal a pervasive ‘thin ideal from childhood to adulthood. Body Image, 8(2), 119-125. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2011.02.002
Brownlow, S., & Durham, S. (1997). Sex differences in the use of science and technology in children's cartoons. Journal of Science Education and Technology, 6(2), 103-110. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1025661830339
Burak, S., & Durak, S. T. (2021). Okul öncesi öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı ve iletişim becerileri Media literacy and communication skills of pre-school pre-service teachers. Journal of International Education Science, 28(8), 102-136. DOI: https://doi.org/10.29228/INESJOURNAL.52145
Calvert, S. L., & Huston, A. C. (1987). Television and children's gender schemata. New Directions for Child and Adolescent Development, 1987(38), 75-88. DOI: https://doi.org/10.1002/cd.23219873807
Case, S. (2015). Tough turtles and pretty princesses: a content analysis of gender representations in popular children's media [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Georgetown University.
Çelebi, E. (2014). 4 6 yaş arası çocukların televizyon izleme alışkanlıkları üzerine okulöncesi öğretmenlerin görüş ve tutumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 476-485.
Chakroff, J. L., & Nathanson, A. I. (2008). Parent and school interventions: Mediation and media literacy. In S. L. Calvert & B. J. Wilson (Eds.), The handbook of children, media, and development (pp. 552-576). Blackwell Publishing. DOI: https://doi.org/10.1002/9781444302752.ch24
Ciboci, L., Kanižaj, I., & Labaš, D. (2014). Media education from the perspective of parents of preschool children: challenges and trends in free time media use. Medijska istraživanja: znanstveno-stručni časopis za novinarstvo i medije, 20(2), 53-69.
Coyne, S. M., Stockdale, L., Linder, J. R., Nelson, D. A., Collier, K. M., & Essig, L. W. (2017). Pow! Boom! Kablam! Effects of viewing superhero programs on aggressive, prosocial, and defending behaviors in preschool children. Journal of Abnormal Child Psychology, 45(8), 1523-1535. DOI: https://doi.org/10.1007/s10802-016-0253-6
Coyne, S., Lindner, J., Rasmussen, E., Nelson, D., & Collier, K. (2014). It’s a bird! It’s a plane! It’s a gender stereotype!: Longitudinal associations between superhero viewing and gender stereotyped play. Sex Roles, 70, 416–430. DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-014-0374-8
Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. Sage.
Darga, H., Öztürk, F. Z., & Öztürk, T. (2021). Çizgi filmlerin çocukların dil ve sosyal gelişim alanlarına etkisine yönelik ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. International Primary Education Research Journal, 5(1), 59-77. DOI: https://doi.org/10.32960/uead.862376
Davidson, E. S., Yasuna, A., & Tower, A. (1979). The effects of television cartoons on sex-role stereotyping in young girls. Child Development, 50(2), 597-600. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1979.tb04150.x
Deniz, A. (2021). Yerli yapım çizgi filmlerde toplumsal cinsiyet eşit (siz) liği. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 6942-6979. DOI: https://doi.org/10.26466/opus.910874
Dittmar, H., Halliwell, E., & Ive, S. (2006). Does Barbie make girls want to be thin? The effect of experimental exposure to images of dolls on the body image of 5-to 8-year-old girls. Developmental psychology, 42(2), 283-292. DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.2.283
Dukes, S. (1984). Phenomenological methodology in the human sciences. Journal of Religion and Health, 23(3), 197-203. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00990785
Erdem, C., & Eristi, B. (2018). Paving the way for media literacy instruction in preservice teacher education: Prospective teachers' levels of media literacy skills. International Journal of Instruction, 11(4), 795-810. DOI: https://doi.org/10.12973/iji.2018.11450a
Flores-Koulish, S. A., Deal, D., Losinger, J., McCarthy, K., & Rosebrugh, E. (2011). After the media literacy course: Three early childhood teachers look back. Action in Teacher Education, 33(2), 127-143. DOI: https://doi.org/10.1080/01626620.2011.569308
Frueh, T., & McGhee, P. E. (1975). Traditional sex role development and amount of time spent watching television. Developmental Psychology, 11(1), 109. DOI: https://doi.org/10.1037/h0076133
Geena Davis Institute on Gender in Media. (2019). Historic gender parity in children’s television. https://geenadavisinstitute.org/wp-content/uploads/2024/01/see-jane-2019-full-report.pdf
Geena Davis Institute on Gender in Media. (2020). If he can see it, will he be it? Representations of masculinity in boy’s television. https://seejane.org/wpcontent/uploads/if-he-can-see-it-will-he-be-it-representations-ofmasculinity-in-boys-tv.pd
Giroux, H. A. (1983). Theory and resistance in education. Heinemann.
Golden, J. C., & Jacoby, J. W. (2018). Playing princess: preschool girls’ interpretations of gender stereotypes in Disney princess media. Sex Roles, 79(5), 299-313. DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-017-0773-8
Grace, D. J., & Henward, A. S. (2013). Investigating young children's talk about the media. Contemporary Issues in Early Childhood, 14(2), 138-154. DOI: https://doi.org/10.2304/ciec.2013.14.2.138
Gündüz, T., Akyüz, A. N., & Büyükşahin Sunal, A. (2020). Çocuk ve ergenlerde televizyon izleme sıklığı ve toplumsal cinsiyet kalıpyargıları: Ekme Kuramı bağlamında bir derleme çalışması. Nesne, 8(17), 333-358.
Hentges, B., & Case, K., (2013). Gender representations on Disney Channel, Cartoon Network, and Nickelodeon Broadcasts in the United States. Journal of Children and Media, 7(3), 319-333. DOI: https://doi.org/10.1080/17482798.2012.729150
Hust, S. J., & Brown, J. D. (2008). Gender, media use, and effects. In S. L. Calvert & B. J. Wilson (Eds.), The handbook of children, media, and development (pp. 98-120). Blackwell Publishing. DOI: https://doi.org/10.1002/9781444302752.ch5
İşçibaşı, Y. (2001). Televizyondaki şiddetin çocuklar üzerindeki saldırganlık etkisi: Amerikan örneği. Kurgu Dergisi, 18, 79-90.
Jongenelis, M. I., Byrne, S. M., & Pettigrew, S. (2014). Self-objectification, body image disturbance, and eating disorder symptoms in young Australian children. Body Image, 11(3), 290-302. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2014.04.002
Kalaycı, N. (2015). Analyses of the cartoon series from a gender equality perspective: Pepee. Egitim ve Bilim, 40(177), 253–269. DOI: https://doi.org/10.15390/EB.2015.3836
Kendrick, M. (2005). Playing house: A ‘sideways’ glance at literacy and identity in early childhood. Journal of Early Childhood Literacy, 5(1), 5-28. DOI: https://doi.org/10.1177/1468798405050592
Keys, J. (2016). Doc McStuffins and Dora the Explorer: Representations of gender, race, and class in US animation. Journal of Children and Media, 10(3), 355-368. DOI: https://doi.org/10.1080/17482798.2015.1127835
Kirsh, S. J. (2010). Media and youth: A developmental perspective. Wiley. DOI: https://doi.org/10.1002/9781444317435
Laskar, K. A. (2021). Gender-sensitive Portrayal in Cartoon Shows for Preschoolers: A Critical Analysis of Masha and the Bear. Asia Pacific Media Educator, 31(2), 212-228. DOI: https://doi.org/10.1177/1326365X211048587
Leaper, C., & Friedman, C. (2007). The socialization of gender. In Grusec, J., & Hastings, P. (Eds.), Handbook of Socialization: Theory and Research (pp. 561–587). Guilford Press.
Leaper, C., Breed, L., Hoffman, L., & Perlman, C. A. (2002). Variations in the gender‐stereotyped content of children's television cartoons across genres. Journal of Applied Social Psychology, 32(8), 1653-1662. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2002.tb02767.x
Lemish, D. (2010). Screening gender on children’s television: The views of producers around the world. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203855409
Luecke-Aleksa, D., Anderson, D., Collins, P., & Schmitt, K. (1995). Gender constancy and television viewing. Developmental Psychology, 31, 773– 780. DOI: https://doi.org/10.1037//0012-1649.31.5.773
Lune, H., & Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. Pearson.
Malhoyt-Lee, J. M. (2018). Precursors of sexualization: Perspectives of mothers and female teachers regarding the influence of the media on 4-year old girls' gender identity development [Doctoral dissertation]. Florida Atlantic University.
Marshall, C., & Rossman, G. B. (2016). Designing qualitative research. Sage publications.
Martin, R. (2017). Gender and emotion stereotypes in children’s television. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 61(3), 499-517. DOI: https://doi.org/10.1080/08838151.2017.1344667
Merdin, E. (2017). Young children’s electronic media use and parental mediation [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
Merriam, S. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jon Willey& Sons.
Miles, M. B & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Sage.
Muratoğlu Pehlivan, B. (2019). Toplumsal cinsiyet rolleri açısından Türk çizgi filmlerinde anne ve baba temsili üzerine bir çalışma. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 1(2), 15-27.
Murnen, S. K., Greenfield, C., Younger, A., & Boyd, H. (2016). Boys act and girls appear: A content analysis of gender stereotypes associated with characters in children’s popular culture. Sex Roles, 74(1), 78-91. DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-015-0558-x
Nathanson, A. I., & Cantor, J. (2000). Reducing the aggression-promoting effect of violent cartoons by increasing children's fictional involvement with the victim: A study of active mediation. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44(1), 125-142. DOI: https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4401_9
Neumann, M. M., Merchant, G., & Burnett, C. (2020). Young children and tablets: the views of parents and teachers. Early Child Development and Care, 190(11), 1750-1761. DOI: https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1550083
Nikken, P., & Schols, M. (2015). How and why parents guide the media use of young children. Journal of Child and Family Studies, 24(11), 3423–3435. DOI: https://doi.org/10.1007/s10826-015-0144-4
Northup, T., & Liebler, C. M. (2010). The good, the bad, and the beautiful: Beauty ideals on the Disney and Nickelodeon channels. Journal of Children and Media, 4(3), 265-282. DOI: https://doi.org/10.1080/17482798.2010.496917
Oliver, M. B., & Green, S. (2001). Development of gender differences in children's responses to animated entertainment. Sex Roles, 45(1), 67-88. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1013012401836
Oruç, C., Tecim, E., & Özyürek, H. (2011). Okul öncesi dönem çocuğunun kişilik gelişiminde rol modellik ve çizgi filmler. Ekev Akademi Dergisi, 15(48), 281-297.
Özen Uyar, R., & Yılmaz Genç, M. M. (2017). Yerli yapım çizgi filmlerde sunulan toplumsal cinsiyet rolleri. Ö. Demirel & S. Dinçer (Eds.), Küreselleşen Dünyada Eğitim (ss. 679–712) içinde. Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9786053188407.49
Papson, K. (2019). The Princess Problem: A Critical Analysis of Disney’s Representations of Cultures and Gender in The Princess and the Frog, Frozen, Elena of Avalor, and Moana [Doctoral dissertation]. University of Nevada.
Radyo Televizyon Üst Kurulu. (2013). Türkiye'de çocukların medya kullanım alışkanlıkları araştırması. https://www.rtuk.gov.tr/rtuk-kamuoyuarastirmalari/3890/5231/turkiyede-cocuklarin-medya-kullanimaliskanliklari-arastirmasi-2013.htm
Raj, A., Milton, A., & Ekstrand, M. D. (2021). Pink for Princesses, Blue for Superheroes: The Need to Examine Gender Stereotypes in Kid's Products in Search and Recommendations. In 5th KidRec Workshop: Search and Recommendation Technology through the Lens of a Teacher - coloacated with ACM IDC.
Ray, E. G. (2009). Part of their world: Gender identity found in Disney princesses, consumerism, and performative play [Master’s thesis]. Brigham Young University.
Ribner, A. D., Coulanges, L., Friedman, S., Libertus, M. E., Hughes, C., Foley, S., ... & Silver, A. (2021). Screen time in the Coronavirus 2019 Era: International trends of increasing use among 3-to 7-year-old children. The Journal of Pediatrics, 239, 59-66. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2021.08.068
Rideout, V., & Robb, M. B. (2020). The Common Sense census: Media use by kids age zero to eight, 2020. Common Sense Media.
Robinson, O. C. (2014). Sampling in interview-based qualitative research: A theoretical and practical guide. Qualitative Research in Psychology, 11(1), 25-41. DOI: https://doi.org/10.1080/14780887.2013.801543
Robinson, T. N., Saphir, M. N., Kraemer, H. C., Varady, A., & Haydel, K. F. (2001). Effects of reducing television viewing on children's requests for toys: A randomized controlled trial. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 22(3), 179-184. DOI: https://doi.org/10.1097/00004703-200106000-00005
Rodríguez, L. C. (2016). Gender issues and cartoon characters: the case of Phineas & Ferb [Master’s thesis]. Universidad de Valladolid.
Sadioğlu, Ö., Turan, M., Dikmen, N., Yılmaz, M., & Özkan, Y. (2018). Değerlerin öğretiminde çizgi filmler: Rafadan Tayfa örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 240-251. DOI: https://doi.org/10.17679/inuefd.333173
Sahi, N. (2022). Perpetuating gender bias in children’s cartoons: Portrayal of female characters in Shin Chan and Doraemon. International Journal of English Literature and Social Sciences, 7(1), 10-14. DOI: https://doi.org/10.22161/ijels.71.3
Şahin, A. T., & Alat, Z. (2021). Toplumsal cinsiyet ve medya. In Ş. Kılıç (Eds.), Çocuk ve Medya (pp. 193–208). Pegem Akademi.
Şahin, M. K., Çoban, A., & Karaman, N. G. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin medyanın çocukların beslenme alışkanlıkları ve bozuklukları üzerindeki etkisine yönelik bakış açıları. Elementary Education Online, 17(1), 125-142. DOI: https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413749
Şahin, S., & İlhan, V. (2019). Primary school children’s practices of watching cartoons and their perceptions about cartoon characters. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (34), 26-48. DOI: https://doi.org/10.17829/turcom.423391
Şen, B. (2020). Okul öncesi dönem çocukları tarafından izlenen çizgi filmlerin toplumsal cinsiyet açısından incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
Signorielli, N. (1990). Children, television, and gender roles: Messages and impact. Journal of Adolescent Health Care, 11(1), 50-58. https://doi.org/10.1016/0197-0070(90)90129-P DOI: https://doi.org/10.1016/0197-0070(90)90129-P
Siibak, A., & Vinter, K. (2014). “No Silly Girls’ Films!” analysis of Estonian preschool children’s gender specific tastes in media favourites and their possible implications for preschool learning practices. International Journal of Early Childhood, 46, 357-372. DOI: https://doi.org/10.1007/s13158-014-0120-y
Sikora, J., & A. Pokropek (2011). Gendered career expectations of students: perspectives from PISA 2006. OECD Education Working Papers, No. 57. OECD Publishing.
Slater, A., & Tiggemann, M. (2016). Little girls in a grown up world: Exposure to sexualized media, internalization of sexualization messages, and body image in 6–9 year-old girls. Body Image, 18, 19-22. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.04.004
Smith, S. L., Choueiti, M., Prescott, A., & Pieper, K. (2012). Gender roles & occupations: A look at character attributes and job-related aspirations in film and television. Geena Davis Institute on Gender in Media. https://geenadavisinstitute.org/research/gender-roles-occupations-a-look-at-character-attributes-and-job-related-aspirations-in-film-and-television/
Strasburger, V. C., Wilson, B. J., & Jordan, A. B. (2013). Children, adolescents, and the media. Sage Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781071934197
Streiff, M., & Dundes, L. (2017). Frozen in time: How Disney gender stereotypes its most powerful princess. Social Sciences, 6(2), 38. DOI: https://doi.org/10.3390/socsci6020038
Temiz, E. T. (2019). Ana baba ve eğitimcilerin okul öncesi çocukların televizyon kullanımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Universitesi.
Thompson, T. L., & Zerbinos, E. (1995). Gender roles in animated cartoons: Has the picture changed in 20 years? Sex Roles, 32(9), 651-673. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01544217
Türkiye İstatistik Kurumu. (2024). Adrese dayalı nüfus kayıt sistemi sonuçları, 2023. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2023-49684
Ünlü, A. S. (2017). Toplumsal cinsiyet rolleri bakımından TRT çocuk kanalında yayımlanan çizgi filmler [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Universitesi.
Vodopivec, J. L. (2011). Some aspects of teaching media literacy to preschool children in Slovenia from a perception standpoint of teachers and parents. Acta Didactica Napocensia, 4, 69-78.
Walsh, A., & Leaper, C. (2020). A content analysis of gender representations in preschool children’s television. Mass Communication and Society, 23(3), 331-355. DOI: https://doi.org/10.1080/15205436.2019.1664593
Ward, L. M., & Aubrey, J. S. (2017). Watching gender: How stereotypes in movies and on TV impact kids’ development. Common Sense Media.
Ward, L. M., & Grower, P. (2020). Media and the development of gender role stereotypes. Annual Review of Developmental Psychology, 2(1), 177-199. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-devpsych-051120-010630
Warin, J. (2000). The attainment of self-consistency through gender in young children. Sex Roles, 42(3), 209-231. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1007039222998
Witt, S. D. (2000). Review of research: The influence of television on children's gender role socialization. Childhood Education, 76(5), 322-324. DOI: https://doi.org/10.1080/00094056.2000.10522124
Yaralı, K. T., & Avcı, N. (2017). Bir çizgi filmin popüler kültür açısından incelenmesi: Rafadan Tayfa. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 449-470. DOI: https://doi.org/10.19145/gumuscomm.275465
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Zaheen, B., Manzoor, S., & Safdar, A. (2020). TV cartoon programs: an analysis of gender roles and characteristics. Pakistan Social Sciences Review, 4(2), 460-472. DOI: https://doi.org/10.35484/pssr.2020(4-II)37
Zor İ. & Bulut S. (2020). Toplumsal cinsiyet kavramına animasyon filmleriyle bakmak: Buz Devri, Shrek ve Winx Club: Kayıp Krallığın Sırrı örnekleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(1), 58-69.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Nida Altıparmak Cengiz- Volkan Şahin

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.