Öğretmen Adaylarının Eğitim 4.0 Yeterliliklerinin Belirlenmesi ve Öğrenme Sürecindeki Kullanım Durumunun İncelenmesi

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33308/26674874.2025393936

Anahtar Kelimeler:

Eğitim 4.0- Eğitim 4.0 Yeterliliği- Öğretmen Adayları

Özet

Bu araştırmada öğretmen adaylarının Eğitim 4.0’a yönelik yeterliliklerini belirlemek ve öğrenme sürecinde bilgi ve kullanım durumlarını ortaya koymak amaçlanmaktadır. Araştırma, yakınsayan paralel desen çerçevesinde gerçekleştirilmiş, nicel kısımda 270 ve nitel bölümde 17 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Veriler toplanırken Eğitim 4.0 yeterlilik belirleme ölçeği ve yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. Eğitim 4.0 yeterlilik ölçeğinden elde edilen veriler ortalama ve standart sapma hesaplamaları ile, cinsiyet ve pedagojik pedagojik formasyon alma şekillerine ilişkin veriler bağımsız değişkenler t testi ile analiz edilmiştir. Mülakat formundan elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının ölçekten aldıkları ortalama puanlardan “dijital teknolojilere hakimiyet” ve “sürece aktif katılım” durumları daha yüksek bir ortalamaya sahipken, “bilgi yönetimi” faktörü düşük ortalamaya sahiptir.  Bilgi yönetimi alt faktöründe erkek öğrencilerle kadın öğrenciler arasında erkek öğrencilerin lehinde anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının öğrenme sürecinde yapay zekâ ve mobil teknolojileri oldukça sık kullandığı belirlenmiştir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Yazar Biyografileri

Şenay Aydın, Gümüşhane Üniversitesi

e-posta: senayaydin@gumushane.edu.tr

Ebru Turan Güntepe, Giresun Üniversitesi

e-posta: ebru.turan.guntepe@giresun.edu.tr

Referanslar

Akman, A., & Koçyiğit, N. (2024). Meslek yüksekokulu öğrencileri endüstri 4.0 kavramsal farkındalık algısı. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 26(46), 235-254.

Aktın, K., Coşkun, T. K., & Taze, H. K. (2023). Sosyal bilgiler öğretmeni perspektifinden 3b yazıcıların eğitimde kullanımı. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 15(29), 465-489. DOI: https://doi.org/10.38155/ksbd.1171741

Alkayiş, A. (2021). Eğitim felsefesi perspektifinden dijitalleşme ve eğitim 4.0. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (BUSBED), 21, 221-237. DOI: https://doi.org/10.29029/busbed.818165

Altunel, M. (2018). STEM eğitimi ve Türkiye: Fırsatlar ve riskler. Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı, 1-7.

Arpilleda, Y. J., Oracion, R. V. L., Arpilleda, A. J., Chua, L. L., & Gortifacion, A. K. N. (2023). Teachers' knowledge, attitudes, beliefs, and instructional practices in education 4.0. Cognizance Journal of Multidisciplinary Studies, 3(2), 73-82. DOI: https://doi.org/10.47760/cognizance.2023.v03i02.004

Arslan, S. (2019). İlkokullarda ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.

Asıl, M., & Asıl, E. (2024). Eğitim 4.0 perspektifinde öğretmen becerilerinin incelenmesi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (REFAD), 4(1), 21-39.

Babin, R., & Halilovic, B. (2017). Cloud computing e-communication services in the university Environment. Information Systems Education Journal, 15(1), 55-67.

Bauer Martin, W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds), Qualitative researching with text, image and sound (pp. 131-151). Sage Publication.

Bayburt, B., & Eğin, F. (2021). Teknoloji ve sanayideki gelişmelerin yansıması olarak eğitim 4.0. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 16(2), 137-154. DOI: https://doi.org/10.54860/beyder.1010372

Benesova, A., Hirman, M., Steiner, F., & Tupa, J. (2019, July). Requirements for Education 4.0 and study programs within Industry 4.0. [Full text] In Proceedings of the international conference on industrial engineering and operations management (pp. 1678-1686), Pilsen, Czech Republic.

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios Rodríguez, A., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Marcos de competencias digitales para docentes universitarios: Su evaluación a través del coeficiente competencia experta [Digital competence frameworks for university teachers: Their evaluation through the expert competence coefficient]. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado [Interuniversity Electronic Journal of Teacher Training], 23(3), 17-34. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.414501

Canipek, A. S. (2022). Examination of teachers ethical use of information technologies. Route Educational and Social Science Journal, 74, 299-315.

Chigbu, B., Ngwevu, V., & Jojo, A. (2023). The effectiveness of innovative pedagogy in the industry 4.0: Educational ecosystem perspective. Social Sciences & Humanities Open, 7(1), 100419. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100419

Ciolacu, M. I., Tehrani, A. F., Svasta, P., Tache, I., & Stoichescu, D. (2020, October). Education 4.0: an adaptive framework with artificial intelligence, raspberry Pi and wearables-innovation for creating value. In 2020 IEEE 26th International Symposium for Design and Technology in Electronic Packaging (SIITME) (pp. 298-303). IEEE. DOI: https://doi.org/10.1109/SIITME50350.2020.9292148

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education (5th Ed.). Taylor and Francis, Inc.

Creswell, J. W. (2005). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (2nd ed.). Pearson Merrill Prentice Hall.

Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2011). Designing andconducting mixed methods research (2nd ed.). Sage.

Çekirge, E. (2019). 3B yazıcı kullanımının akademik başarı, tutum, motivasyon ve eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.

Dağaşan, A. (2025). Uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik sosyal bilgiler öğretmen adaylarının deneyimleri: eğitim 4.0 bağlamında bir değerlendirme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(1), 38-57. DOI: https://doi.org/10.33206/mjss.1556597

Davis, I. C. (2023). Extent of readiness and challenges of teachers of the fast learners in the implementation of education 4.0. AIDE Interdisciplinary Research Journal, 6, 137-171. DOI: https://doi.org/10.56648/aide-irj.v6i1.96

De Souza, A. S. C., & Debs, L. (2024). Concepts, innovative technologies, learning approaches and trend topics in education 4.0: A scoping literature review. Social Sciences & Humanities Open, 9, 100902. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2024.100902

Doğan, O., & Baloğlu, N. (2020). Üniversite öğrencilerinin endüstri 4.0 kavramsal farkındalık düzeyleri. TÜBAV Bilim Dergisi, 13(1), 126-142.

Eğin, F., & Arıkan, Y. D. (2020). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin kodlama öğretimine ilişkin görüşleri: Manisa örneği. Ege Eğitim Dergisi, 21(2), 57-75. DOI: https://doi.org/10.12984/egeefd.747629

Elçiçek, M. (2022). Çevrimiçi ortamlarda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin bilişim etiğine yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 205-223. DOI: https://doi.org/10.47495/okufbed.1042317

Fedorova, E. N., Berezina, T. I., Moskalenko, M. S., Tukshumskaya, A. V., & Timokhina, Y. Y. (2021). Digital teacher for the 21st-century school 4.0. In SHS Web of Conferences (Vol. 121, p. 02015). EDP Sciences. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/202112102015

Gelen, İ., & Demircioğlu, H. (2020). Endüstri 4.0 ve Toplum 5.0 Bağlamında: “Eğitim 4.0”. Academic Social Resources Journal, 5(17), 495-512. DOI: https://doi.org/10.31569/ASRJOURNAL.98

Gómez-Trigueros, I. M., & Yáñez de Aldecoa, C. (2021). The digital gender gap in teacher education: The TPACK framework for the 21st century. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11(4), 1333-1349. DOI: https://doi.org/10.3390/ejihpe11040097

Gómez-Trigueros, I., M. (2023). Digital skills and ethical knowledge of teachers with TPACK in higher education. Contemporary Educational Technology, 15(2), ep406. DOI: https://doi.org/10.30935/cedtech/12874

González-Pérez, L. I., & Ramírez-Montoya, M. S. (2022). Components of Education 4.0 in 21st century skills frameworks: systematic review. Sustainability, 14(3), 1493. DOI: https://doi.org/10.3390/su14031493

Gökbulut, B. (2021). Öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeyleri ile hayat boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(3), 469-479. DOI: https://doi.org/10.5961/jhes.2021.466

Gökbulut, B., Keserci, G., & Akyüz, A. (2021). Eğitim fakültesinde görev yapan akademisyen ve öğretmenlerin dijital materyal tasarım yeterlikleri. Journal of Social Sciences and Education, 4(1), 11-24. DOI: https://doi.org/10.53047/josse.917536

Göker, S. D. (2021). Eğitim 4.0 temelinde tanımlanan yeni öğretmenlik yetkinlik alanları. [Tam metin] XII. Uluslararası eğitim yönetimi forumu, Eyfor XII tam metinler (s. 61-71), Ankara,

Görgülü, D., & Küçükali, R. (2018). Öğretmenlerin teknolojik liderlik özyeterliklerinin incelenmesi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(1), 1-12.

Granrath, L. (2017). Japan’s society 5.0: going beyond industry 4.0. https://www.japanindustrynews.com/2017/08/japans-society-5-0-going-beyond-industry-4-0

Guerrero-Quiñonez, A. J., Bedoya-Flores, M. C., Mosquera-Quiñonez, E. F., Ango-Ramos, E. D., & Mesías-Simisterra, Á. E. (2023). Higher Education 4.0: brief considerations. Ibero-American Journal of Education & Society Research, 3(1), 272-275. DOI: https://doi.org/10.56183/iberoeds.v3i1.628

Gukalenko, O., Borisenkov, V., Kuznetsov, V., Panova, L., & Tkach, L. (2021). Technological effectiveness of modern education: features, traditions, innovations. In E3S Web of Conferences (Vol. 273, p. 12074). EDP Sciences. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202127312074

Hamutoğlu, N. B., Güngören, Ö. C., Uyanık, G. K., & Erdoğan, D. G. (2017). Dijital okuryazarlık ölçeği: Türkçe’ye uyarlama çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 408-429. DOI: https://doi.org/10.12984/egeefd.295306

Harkins, A. M. (2008). Leapfrog principles and practices: Core components of education 3.0 and 4.0. Futures Research Qu¬arterly, 24(1), 19-31.

Harputlu, L., & Güryay, B. (2024). Gender differences in digital literacy: An analysis. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(3), 3286-3300. DOI: https://doi.org/10.51460/baebd.1562102

Himmetoğlu, B., Ayduğ, D., & Bayrak, C. (2020). Education 4.0: Defining the teacher, the student, and the school manager aspects of the revolution. Turkish Online Journal of Distance Education, 21(Special Issue-IODL), 12-28. DOI: https://doi.org/10.17718/tojde.770896

Holubnycha, L., Kostikova, I., Kravchenko, H., Simonok, V., & Serheieva, H. (2019). Cloud computing for university students' language learning. Romanian Journal for Multidimensional Education/Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 11(4), p55-69. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/157

Huk, T. (2021). From education 1.0 to education 4.0-challenges for the contemporary school. The New Educational Review, 66, 36-46. DOI: https://doi.org/10.15804/tner.21.66.4.03

Hussin, A. A. (2018). Education 4.0 made simple: Ideas for teaching. International Journal of Education and Literacy Studies, 6(3), 92-98. DOI: https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.6n.3p.92

Karaman, G., Çalışır, H., & Taş, K. (2020). Öğretmen Adaylarının Eğitim 4.0’a Karşı Algı ve Tutumlarının Belirlemesine Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 16(31), 4156-4185. DOI: https://doi.org/10.26466/opus.691488

Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler (30. Baskı). NOBEL Akademik Yayıncılık.

Karoğlu, A. K., Bal, K., & Çimşir, E. (2020). Toplum 5.0 sürecinde Türkiye’de eğitimde dijital dönüşüm. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 147-158.

Karpenko, A., Zasorina, H., & Karpenko, N. (2021). Developing workforce skills for Industry 4.0. In M. Auer & D. Centea (Eds.), Visions and Concepts for Education 4.0. Proceedings of the 9th International Conference on Interactive Collaborative and Blended Learning (ICBL 2020) (p. 56-64). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-67209-6_7

Kaylan, K. (2024). Robotik kodlama eğitiminin ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.

Kipper, L. M., Iepsen, S., Dal Forno, A. J., Frozza, R., Furstenau, L., Agnes, J., & Cossul, D. (2021). Scientific mapping to identify competencies required by industry 4.0. Technology in Society, 64, 101454. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101454

Kocaman Karoğlu, A., Bal-Çetinkaya, K., & Çimşir, E. (2020). Toplum 5.0 sürecinde Türkiye’de eğitimde dijital dönüşüm. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 147-158. DOI: https://doi.org/10.32329/uad.815428

Konca, F. (2020). Eğitim 4.0: Eğitimin geleceği tartışmalarının neresindeyiz. Pegem Yayınevi. DOI: https://doi.org/10.14527/9786257052177

Korkmaz, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık seviyelerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.

Kumar, S. (2025). Education 4.0: Transforming learning for the fourth ındustrial revolution. Higher Education for the Future, 23476311251326140. DOI: https://doi.org/10.1177/23476311251326140

Lucas, M., Bem-Haja, P., Siddiq, F., Moreira, A., & Redecker, C. (2021). The relation between in-service teachers’ digital competence and personal and contextual factors: What matters most? Computers & Education, 160, 104052. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104052

Mariscal, L. L., Albarracin, M. R., Mobo, F. D., & Cutillas, A. L. (2023). Pedagogical competence towards technology-driven instruction on basic education. Online Submission, 4(5), 1567-1580. DOI: https://doi.org/10.11594/ijmaber.04.05.18

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.

Mir, A., (2024). The evolution of education 4.0: a comprehensive review. Eureka Publications, 82-91.

Moraes, E.B., Kipper, L.M., Hackenhaar Kellermann, A.C., Austria, L., Leivas, P., Moraes, J.A.R., & Witczak, M. (2023), Integration of Industry 4.0 technologies with education 4.0: advantages for improvements in learning. Interactive Technology and Smart Education, 20(2), 271-287. DOI: https://doi.org/10.1108/ITSE-11-2021-0201

Nambiar, R. (2020). Coding as an essential skill in the twenty-first century. Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-7018-6_29

Portillo, J., Garay, U., Tejada, E., & Bilbao, N. (2020). Self-perception of the digital competence of educators during the COVID-19 pandemic: A cross-analysis of different educational stages. Sustainability, 12(23), 10128. DOI: https://doi.org/10.3390/su122310128

Pozzo, M. I., & Al-Zoubi, A. (2025). University 4.0: Professors' Perceptions’ on the future of higher education. evolutionary progress or revolutionary change?. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences, 12(1), 125-155. DOI: https://doi.org/10.4995/muse.2025.23314

Ramírez-Montoya M. S., Loaiza-Aguirre M. I., Zúñiga-Ojeda A., & Portuguez-Castro M. (2021). Characterization of the teaching profile within the framework of education 4.0. Future Internet, 13(4), 91. DOI: https://doi.org/10.3390/fi13040091

Rienties B., Ferguson R., Gonda, D. Hajdin, G. Herodotou, C. Iniesto, F. Llorens, A. Muccini, H. Sargent, J. Virkus, S. &. Isidori, M. V. (2023). Education 4.0 in higher education andComputer Science: A systematic review. Comput.Appl. Eng. Educ., 31, 1339–1357. DOI: https://doi.org/10.1002/cae.22643

Rizal, R., Rusdiana, D., Setiawan, W., Siahaan, P., & Ridwan, I. M. (2021, March). Gender differences in digital literacy among prospective physics teachers. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1806, No. 1, p. 012004). IOP Publishing. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1806/1/012004

Sabuncu, F. H., Çalışır, E. Ç., & Kışla, T. (2022, August). Analysis of Technology Proficiency Self-Assessments of Teachers in Education. In 2nd International Conference On Educational Technology And Onlıne Learning-Icetol 2022 (pp. 275).

Salmon, G. (2019). May the fourth be with you: Creating education 4.0. Journal of Learning for Development, 6(2), 95-115. DOI: https://doi.org/10.56059/jl4d.v6i2.352

Santos, M. B. (2025). Education 4.0: teachers’ strategies, needs, and challenges. IOER International Multidisciplinary Research Journal, 6(4), 189-194. DOI: https://doi.org/10.54476/ioer-imrj/891537

Sari, W. K., & Wilujeng, I. (2020). Education change in the industry 4.0: Candidate science teacher perspective. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1440, No. 1, p. 012090). IOP Publishing. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1440/1/012090

Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-offit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23–74.

Seegolam, A., Sukhoo, A., & Bhoyroo, V. (2015, November). ICT as an enabler to achieve sustainable development goals for developing countries: A proposed assessment approach. In eChallenges e-2015 Conference (pp. 1-11). IEEE. DOI: https://doi.org/10.1109/eCHALLENGES.2015.7441071

Srijamdee, K., & Pholphirul, P. (2020). Does ICT familiarity always help promote educational outcomes? Empirical evidence from PISA-Thailand. Education and Information Technologies, 25(4), 2933-2970. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-019-10089-z

Singun, A. J. (2025). Unveiling the barriers to digital transformation in higher education institutions: a systematic literature review. Discover Education, 4(1), 37. DOI: https://doi.org/10.1007/s44217-025-00430-9

Sunarto, S., Tyas, E. H., & Naibaho, L. (2021, June). Effective School Management in Industrial Revolution Era 4.0. In 2nd Annual Conference on blended learning, educational technology and Innovation (ACBLETI 2020) (pp. 212-216). Atlantis Press. DOI: https://doi.org/10.2991/assehr.k.210615.042

Şahin, H., & Arıkan, A. (2024). Okul öncesi eğitimde robotik uygulamaları. Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), 260-286. DOI: https://doi.org/10.24315/tred.1346188

Tabachnick, B., & Fidell, L. (2015) Using multivariate statistics. Allyn & Bacon.

Tai, M. K., Khalip, M., & Omar, A. K. (2022). Measuring teacher competency for the era of education 4.0: A study in Malaysian secondary schools. Asian Journal of University Education, 18(4), 966-980. DOI: https://doi.org/10.24191/ajue.v18i4.20006

Taylor, V. A., Tilhou, R., & Crompton, H. (2020). Computational thinking and coding across content areas to develop digital skills. Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-0618-5_14

Teo, T., Unwin, S., Scherer, R., & Gardiner, V. (2021). Initial teacher training for twenty-first century skills in the Fourth Industrial Revolution (IR 4.0): A scoping review. Computers & Education, 170, 104223. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104223

Thite, S., Ravishankar, J., Ambikairajah, E., & Ortiz, F.M. (2021). Work in progress: Embedding graduate skills in online courses. In M. Auer & D. Centea (Eds.), Visions and Concepts for Education 4.0. Proceedings of the 9th International Conference on Interactive Collaborative and Blended Learning (ICBL 2020) (p. 56-64). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-67209-6_11

Tikhonova, E., & Raitskaya, L. (2023). Education 4.0: The concept, skills, and research. Journal of Language and Education, 9(33), 5-11. DOI: https://doi.org/10.17323/jle.2023.17001

Turan-Güntepe, E., & Abdüsselam, MS (2022). Eğitim 4.0 yeterlilik belirleme için geçerli ve güvenilir bir ölçek (e4cd). Eğitimde Bilişim, 21(4), 675-694. DOI: https://doi.org/10.15388/infedu.2022.28

Wakchaure, V., Londhe, B., & Shinde, A. (2025). Leveraging higher education 4.0 to enhance readiness for meeting the challenges of Industry 4.0. In International Conference on Entrepreneurship and Innovation 3rd and 4th April (p. 17-28).

Wei, T. W., & Nasri, N. M. (2022). Systematic Literature Review: Characteristics of Teachers in Aspects of the Industrial Revolution 4.0. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 11(3), 928–943. DOI: https://doi.org/10.6007/IJARPED/v11-i3/14248

Williams, A. R., Windle, R., & Wharrad, H. (2020). How will Education 4.0 influence learning in higher education?. Journal of Learning Development in Higher Education, (17), 1-18. DOI: https://doi.org/10.47408/jldhe.vi17.572

Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Yılmaz, H., & Tunçel, M. (2024). Türkiye'deki fen bilgisi öğretmenliği lisans programı öğretim planının Eğitim 4.0 bağlamında incelenmesi. [Tam metin] XI Beynəlxalq Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu, Bakü, (s. 1001-1012).

Yurdakul, I. K., Odabasi, H. F., Kilicer, K, Coklar, A. N., Birinci, G., & Kurt, A. A. (2012). The development, validity and reliability of TPCK-deep: A technological pedagogical content knowledge scale. Computers & Education, 58(3), 964-977. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.10.012

Zengin, T. (2018). Endüstri 4.0’dan Eğitim 4.0’a Değişen Eğitim-Öğretim Paradigmaları. International Congress on Social Sciences II (INCSOS 2018 Quds) (Volume 13/15, Spring 2018, p.147-171). Ankara, Turkey. DOI: https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13480

Zengin, T. (2022). Eğitim 4.0: eğitimin geleceği tartışmalarının neresindeyiz? Türkiye Eğitim Dergisi, 7(1), 330-334.

İndir

Yayınlanmış

2025-09-27

Nasıl Atıf Yapılır

Aydın, Şenay, & Turan Güntepe, E. (2025). Öğretmen Adaylarının Eğitim 4.0 Yeterliliklerinin Belirlenmesi ve Öğrenme Sürecindeki Kullanım Durumunun İncelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 39(3), 613–631. https://doi.org/10.33308/26674874.2025393936

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri