Sınıfında Geçici Koruma Altında Öğrencisi Bulunan İlkokul Öğretmenlerinin Sınıf Yönetim Becerilerinin İncelenmesi
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2025393760Anahtar Kelimeler:
Geçici Koruma- Sınıf Yönetim Becerileri- İlkokulÖzet
Bu araştırmada sınıfında geçici koruma altında öğrencisi bulunan ilkokul öğretmenlerinin sınıf yönetim becerilerinin çeşitli değişkenlerle incelenmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimine ilişkin görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma, karma yöntem desenlerinden açıklayıcı sıralı desen kullanılarak gerçekleştirilmiş; nicel bölümde tarama modeli, nitel bölümde ise ölçüt örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel kısmında tabakalı örneklem yoluyla Şanlıurfa merkez ilçelerinde görev yapan 400 ilkokul öğretmeni, nitel kısmında ise çalışma grubunu bu okullardan seçilmiş 18 katılımcı öğretmen oluşturmaktadır. Nicel kısımda Sınıf Yönetim Becerileri ölçeği, nitel kısımda Görüşme Formu kullanılmıştır. Çalışmanın nicel kısmında sınıf yönetim becerilerinin çok yüksek düzeyde olduğu; branş, görev yaptıkları ilçeler, sınıflarındaki GKA öğrenci sayılarının sınıf yönetimi becerileri üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığını, fakat yaş ve önceki yıllarda GKA öğrencilerinin olup olmamasının sınıf yönetim becerilerinde anlamlı bir farklılık oluşturduğunu göstermiştir. Nitel kısımda öğretmenlerin sınıf yönetim becerilerinin farklı boyutlarında tek bir yöntem ve tekniğe bağlı kalmadıklarını, becerilerin uygulanmasında engellerle karşı karşıya kaldıkları ve farklı çözüm yolları ortaya koyduklarını belirtmişlerdir.
İndirmeler
Referanslar
Ağaoğlu, E. (2004). The opinions of teacher candidates about their own skills of classroom management. 29th Annual Conference of Association for Teacher Education in Europe, İtalya, pp. 23–27.
Ağdalyan, A. (2021). Kilis ilinde öğrenim gören ilköğretim çağındaki Suriyeli öğrencilerin eğitimde yaşadıkları güçlükler ve bunlara yönelik çözüm önerileri (Okul yöneticilerinin görüşlerine dayalı olarak yapılan bir inceleme) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kilis 7 Aralık Üniversitesi.
Aküzüm, C., & Gültekin, S. Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin iletişim becerileri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(12), 88-107.
Anras, B. (2019). Mesleğe yeni başlamış sınıf öğretmenleri ile tecrübeli sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretiminde karşılaştıkları sorunların karşılaştırılması (Mardin ili örneği) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
Atmaca, P. (2022). Öğretmenlerin sınıf yönetim becerileri, bilişsel esneklikleri ve motivasyonları arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
Aydın, A. (2008). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9786055885083
Bağcı, P. Z. (2010). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ve başa çıkma davranışları arasındaki ilişki (İstanbul ili Kartal ilçesi örneği) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
Baloğlu, N. (1998). Sınıf (ilkokul) öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterlikleri hakkında eğitim yönetici ve deneticilerinin görüşleri [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
Baloğlu, N. (2001). Etkili sınıf yönetimi. Baran Ofset.
Bayraktar, H. V., & Kendirci, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerilerinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(46), 207-232. DOI: https://doi.org/10.29228/SOBIDER.43244
Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
Büyüköztürk, Ş., Bökeoğlu, Ö. Ç., & Köklü, N. (2008). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem Akademi.
Colley, H., Hodkinson, P., & Malcolm, J. (2003). Understanding informality and formality in learning (Research Report). Learning and Skills Research Centre. https://www.LSRC.ac.uk
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2021). Araştırma tasarımı (E. Karadağ, Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
Çırak Kurt, S. (2019). Nitel veri analiz teknikleri. S. Şen ve İ. Yıldırım (Ed), Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (ss.439-462). Nobel Akademik Yayıncılık.
Çubukçu, Z., & Girmen, P. (2008). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin görüşleri. Bilig, (44), 123-142.
Dillioğlu, B. (2015). Suriyeli mültecilerin entegrasyonu: Türkiye’nin eğitim ve istihdam politikaları. Akademik Orta Doğu, 10(1), 1-22.
Ergen, Y., & Elma, C. (2020). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri, akademik iyimserlikleri ve mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1222-1239. DOI: https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-656449
Ghasemi, A., & Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statisticl analiysis: A guide for non- statisticions. International Journal of Endocrinology and Metololism, 10(2), 486-489. DOI: https://doi.org/10.5812/ijem.3505
Göç İdaresi Başkanlığı (2023). https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
Görür, D. Z. (2021). Geçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin derslerini yürüten öğretmenlerin, öğretim programlarının uygulaması sürecindeki deneyimleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
Gültekin, S. Ö. (2015). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Zirve Üniversitesi.
Güneş, A. M., & Buluç, B. (2018). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri ve teknoloji kullanımları arasındaki ilişki. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 739-771. DOI: https://doi.org/10.17522/balikesirnef.506518
Güneş, F. (2007). Yapılandırmacı yaklaşımda sınıf yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım.
Hamidi, N. B. (2015). Sınıf öğretmenlerinin ana dili farklı olan öğrencilere Türkçe öğretimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi (Diyarbakır ili örneği) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Zirve Üniversitesi.
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü (15 Nisan 2022). İzleme ve değerlendirme raporu 2021. http://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_04/15173151_HBOGM_Yzleme_ve_DeYerlendirme_Raporu-2021.pdf
Korkmaz, N. (2007). İlköğretim okullarında etkili sınıf yönetiminde öğretmen davranışlarının incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi.
Kubilay, S., & Akbaşlı, S. (2021). Geçici koruma altındaki öğrencilerin öğretme ve öğrenme ortamı bağlamında okula uyumu. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 405-445. DOI: https://doi.org/10.37669/milliegitim.960503
Maltaş, N. B. (2021). Sınıfından Suriyeli öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri (Mersin ili örneği) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
Mülteciler Derneği (12 Nisan, 2023). Türkiye’deki Suriyeli sayısı. https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi
Öncel, S. (2022). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde yaşadıkları sorunlar ve çözüm yöntemlerinde öğretmenlik deneyiminin rolü [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
Özer, Y. Y., Komşuoğlu, A., & Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Sorunlar ve çözüm. Asos Journal, 4(37), 76-110.
Sağlamçubukçu, F. (2019). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri ile iş doyum düzeyleri arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
Saklan, E., & Karakütük, K. (2022). Türkiye’deki Suriyeli eğitim çağı çocuklarının eğitim süreçleri üzerine bir çözümleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 51-76. DOI: https://doi.org/10.17860/mersinefd.975386
Terzi, Ç. (2001). Öğretmenlerin sınıf yönetim anlayışlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
Tösten, R. (2015). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerine ilişkin algılarının incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
Tunç, B. (2023). Eğitim sendikaları yöneticilerinin geçici koruma statüsündeki Suriyeli öğrencilerin eğitim öğretimleri konusundaki görüşleri: Gaziantep örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
UNHCR. (2023). Syria Regional Refugee Response (Total Persons of Concern). https://data2.unhcr.org/en/situations/syria
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
Yıldırım, F., Uyanıker, Ş., & Uyanıker, İ. G. (2022). Sınıfında geçici koruma altında öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin öğretimin niteliğini arttırmak için yaptığı çalışmaların incelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 203-218.
Yılmaz, E. (2008). Sınıf yönetimi ve yaklaşımları. R. Arı ve M. E. Deniz (Ed.), Sınıf yönetimi içinde (ss.1-18). Maya Akademi.
Yılmaz, E. (2021). Türkiye’de bulunan Suriyeli ailelerin okul çağındaki çocuklarının eğitim durumları ve gelecek beklentileri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
Yılmaz, Z., & Aydın, Ö. (2015). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 148-164.
Yüksel, A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerilerinin değerlendirilmesi (Afyonkarahisar örneği) Gazi Üniversitesi.
Yürür, Y. Ö., Komsuoğlu, A., & Ateşok, Z. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Asos Journal, 4(37), 76–110. DOI: https://doi.org/10.16992/ASOS.11696
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Uğur Tösten- Mehmet Fatih Karacabey

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.