Yapı İskelesi (Scaffolding) Yönteminin Matematik Öğretimindeki Rolü Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33308/26674874.2025393920

Anahtar Kelimeler:

Yapı İskelesi- Matematik Öğretimi- Öğrenme Desteği

Özet

Bu meta-analiz çalışmasının amacı, öğrenmeyi öğrenme süreçlerinde öğrencilere destek sağlayıcı bir yöntem olarak geliştirilen yapı iskelesi (scaffolding) yönteminin matematik öğretimi üzerindeki etkisini incelemektir. Meta-analiz çalışması için araştırmaya dâhil edilme ve hariç tutulma kriterlerine uyan 13 çalışma dâhil edilmiştir. Kodlanan veriler CMA 4.0 uygulaması ile analiz edilmiştir. Bu araştırma Hedge’s g etki büyüklüğü kullanılarak incelenmiş olup analiz sonuçlarına göre verilerin heterojen olduğu görülmüştür. Araştırmada heterojenliğin kaynağını tespit etmek için alt disiplin ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre analog ANOVA analizi yapılmıştır. Heterojenliğin kaynağı okul düzeyi ve alt disiplin olarak tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmaya ait meta-regresyon analizlerine göre yaş ve teknolojik uygulama kullanımı moderatör değişkenlerinin, matematik öğretimi üzerindeki etki büyüklüğünü etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, yapı iskelesi yönteminin matematik öğretiminde kullanılabilecek etkili ve bütünleştirici bir yöntem olduğu tespit edilmiştir. İskelenin matematik eğitiminde en etkili olduğu koşulları daha iyi tespit edebilmek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulmaktadır.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Yazar Biyografileri

Ayşegül Fildişi, İstanbul Medeniyet Üniversitesi

e-posta: aysegulfildisi@gmail.com

Esra Yıldız, İstanbul Medeniyet Üniversitesi

e-posta: esra.yildiz@medeniyet.edu.tr

Referanslar

Anghileri, J. (2006). Scaffolding practices that enhance mathematics learning. Journal of Mathematics Teacher Education, 9(1), 33–52. DOI: https://doi.org/10.1007/s10857-006-9005-9

Ardana, I. M., Ariawan, I. P. W., & Divayana, D. G. H. (2017). Measuring the effectiveness of BLCS Model (Bruner, Local Culture, Scaffolding) in mathematics teaching by using expert system-based cse-ucla. International Journal of Education and Management Engineering, 7(4), 1–12. DOI: https://doi.org/10.5815/ijeme.2017.04.01

Atalay-Öcal, B. (2018). Scaffolding stratejilerinin müzik öğretmeni adaylarının çalgı öğretme ve yansıtıcı düşünme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.

Bature, I. J., & Jibrin, A. G. (2015). The perception of preservice mathematics teachers on the role of scaffolding in achieving quality mathematics classroom instruction. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 3(4), 275–283. DOI: https://doi.org/10.18404/ijemst.76395

Ben-David Kolikant, Y., &, Broza, O. (2011). The effect of using a video clip presenting a contextual story on low-achieving students’ mathematical discourse. Educational Studies in Mathematics, 76(1), 23-47. DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-010-9262-5

Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to meta-analysis. Wiley. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470743386

Brower, R. S., Woods, C. S., Jones, T. B., Park, T. J., Hu, S., Tandberg, D. A., ... & Martindale, S. (2017). Scaffolding mathematics remediation for academically at-risk students following developmental education reform in Florida. Community College Journal of Research and Practice, 42(2), 112–128. DOI: https://doi.org/10.1080/10668926.2017.1279089

Çakmak Gürel, Z. (2023). Adaptive and affective support of mathematics teachers from the perspective of secondary school students. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 17, 695–719. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1357528 DOI: https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1357528

Campbell Collaboration. (2022). Effect size calculator. https://www.campbellcollaboration.org/research-resources/effect-size-calculator.html

Chase, K., & Abrahamson, D. (2015). Reverse-scaffolding algebra: Empirical evaluation of design architecture. ZDM – Mathematics Education, 47(7), 1195–1209. DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-015-0710-7

Çilingir, S. K. (2018). Sınıf öğretmenlerinin matematik derslerinde yapı iskelesine yatkın olma düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.

Cobb, P., Yackel, E., & McClain, K. (Eds.). (2000). Communicating and symbolizing in mathematics: Perspectives on discourse, tools and instructional design. Lawrence Erlbaum Associates.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.

Dagoc, D. A., & Tan, D. A. (2018). Effects of metacognitive scaffolding on the mathematics performance of grade 6 pupils in a cooperative learning environment. International Journal of English and Education, 7(4), 378–389.

Dove, A., & Hollenbrands, K. (2013). Teachers’ scaffolding of students’ learning of geometry while using a dynamic geometry program. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 45(5), 668–681. DOI: https://doi.org/10.1080/0020739X.2013.868540

Eick, C. J. (2002). Use of the learning cycle with inters: A case study. School Science and Mathematics, 102(1), 32–42.

Erdoğan, A., & Erdoğan, E. Ö. (2018). Scaffolding students in non-routine problem solving environment: The case of two mathematics teachers. Journal of Human Sciences, 14(4), 4850–4864. DOI: https://doi.org/10.14687/jhs.v14i4.5016

Glass, G. (1982). Meta-analysis: An approach to the synthesis of research results. Journal of Research in Science Teaching, 19(2), 93-112. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.3660190202

González, G., & DeJarnette, A. F. (2015). Teachers’ and students’ negotiation moves when teachers scaffold group work. Cognition and Instruction, 33(1), 1-45. DOI: https://doi.org/10.1080/07370008.2014.987058

Hogan, K., & Pressley, M. (1997). Scaffolding scientific competencies within classroom communities of inquiry. In K. Hogan & M. Pressley (Eds.), Scaffolding student learning: Instructional approaches and issues (pp. 74–98). Brookline Books.

Hogan, K., Nastasi, B. K., & Pressley, M. (1999). Discourse patterns and collaborative scientific reasoning in peer and teacher-guided discussions. Cognition and Instruction, 17(4), 379–432. DOI: https://doi.org/10.1207/S1532690XCI1704_2

Huang, Q., Sun, J., Lau, E. Y. H., & Zhou, Y. (2022). Linking Chinese mothers’ and fathers’ scaffolding with children's initiative and mathematics performance: A moderated mediation model. Early Childhood Research Quarterly, 59, 74–83. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2021.11.001

Ihechukwu, N. (2020). Impact of instructional scaffolding approach on secondary school students' achievement in mathematics. Malikussaleh Journal of Mathematics Learning (MJML), 3(2), 46–50. DOI: https://doi.org/10.29103/mjml.v3i2.3168

İlyas, B. M., Rawat, K. J., Bhatti, M. T., & Malik, N. (2013). Effect of teaching of algebra through social constructivist approach on 7th graders’ learning outcomes in Sindh Pakistan. International Journal of Instruction, 6(1), 151–164.

Karabay, F. H. (2020). Matematiksel problem çözmede mobil uygulamalarla yapı iskelesi ve ipucu kullanımının ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve bilişsel yüklerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yozgat Bozok Üniversitesi.

Kereluik, K. M. (2013). Scaffolding self-regulated learning online: A study in high school mathematics classrooms [Yayımlanmamış doktora tezi]. Michigan State University.

Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Sage Publications.

Marshman, M. (2017). Identifying the mathematics middle year students use as they address a community issue. Mathematics Education Research Journal, 30(4), 355-382. DOI: https://doi.org/10.1007/s13394-017-0195-5

Mevarech, Z. R., & Iddini, V. (2021). Developing young children's mathematics knowledge and reasoning through mathematics e-book activities supported by metacognitive scaffolding. Journal of Cognitive Education and Psychology, 20(2), 179-189. DOI: https://doi.org/10.1891/JCEP-2021-0016

Molleman, L., van den Berg, P., & Weissing, F. J. (2014). Consistent individual differences in human social learning strategies. Nature Communications, 5, 3570. DOI: https://doi.org/10.1038/ncomms4570

Nason, R., Chalmers, C., & Yeh, A. (2012). Facilitating growth in prospective teachers’ knowledge: Teaching geometry in primary schools. Journal of Mathematics Teacher Education, 15(3), 227–249. DOI: https://doi.org/10.1007/s10857-012-9209-0

Pea, R. D. (2004). The social and technological dimensions of scaffolding and related theoretical concepts for learning, education, and human activity. The Journal of the Learning Sciences, 13(3), 423–451. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327809jls1303_6

Pol, J., Volman, M., & Beishuizen, J. (2010). Scaffolding in teacher–student interaction: A decade of research. Educational Psychology Review, 22(3), 271–296.

Roschelle, J., Rafanan, K., Bhanot, R., Estrella, G., Penuel, W. R., Nussbaum, M., & Claro, S. (2010). Scaffolding group explanation and feedback with handheld technology: Impact on students’ mathematics learning. Educational Technology Research and Development, 58(4), 399–419. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-009-9142-9

Schmid, H. C., Stijnen, T., & White, I. R. (2021). Handbook of meta-analysis. Taylor & Francis Group. DOI: https://doi.org/10.1201/9781315119403

Şen, S., & Yıldırım, İ. (2021). CMA ile meta-analiz uygulamaları. Anı Yayıncılık.

Sutiarso, S., Coesamin, C., & Nurhanurawati, N. (2018). The effect of various media scaffolding on increasing understanding of students’ geometry concepts. Journal on Mathematics Education, 9(1), 95–102. DOI: https://doi.org/10.22342/jme.9.1.4291.95-102

Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive Science, 12(2), 257–285. DOI: https://doi.org/10.1016/0364-0213(88)90023-7

Tharpe, R., & Gallimore, R. (1988). Rousing minds to life: Teaching, learning and schooling in social context. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139173698

Üstünel, M. F. (2016). Ödevin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.

Van de Pol, J., Volman, M., & Beishuizen, J. (2010). Scaffolding in teacher–student interaction: A decade of research. Educational Psychology Review, 22, 271–296. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-010-9127-6

Vogel, F., Kollar, I., Ufer, S., Strohmaier, A., Reiss, K., & Fischer, F. (2021). Scaffolding argumentation in mathematics with CSCL scripts: Which is the optimal scripting level for university freshmen? Innovations in Education and Teaching International, 58(5), 512–521. DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2021.1961098

Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, 89–100. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

İndir

Yayınlanmış

2025-09-27

Nasıl Atıf Yapılır

Fildişi, A., & Yıldız, E. (2025). Yapı İskelesi (Scaffolding) Yönteminin Matematik Öğretimindeki Rolü Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması. Yaşadıkça Eğitim, 39(3), 593–612. https://doi.org/10.33308/26674874.2025393920

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri