Matematiksel Modelleme Etkinliklerinin 4. Sınıf Ölçme Öğrenme Alanındaki Başarıya ve Öğrencilerin Matematik Kaygılarına Etkisi
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2025391825Anahtar Kelimeler:
Matematiksel Modelleme- Ölçme- Matematik Kaygısı- Akademik Başarı- Matematik PerformansıÖzet
Bu çalışmanın amacı ilkokul 4. sınıf düzeyinde gerçekleştirilen matematiksel modelleme etkinliklerinin öğrencilerin matematiğe yönelik kaygıları ile ölçme öğrenme alanındaki akademik başarı düzeylerine etkisini belirlemektir. Yarı deneysel desenlerden ön test-son test kontrol gruplu modele göre tasarlanan araştırmada çalışma grubu, bir devlet ilkokulunda öğrenim görmekte olan 72 dördüncü sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan “İlkokul 4. Sınıflara Yönelik Ölçme Öğrenme Alanı Başarı Testi” ile Mutlu ve Söylemez (2018) tarafından geliştirilen “İlkokul Öğrencileri İçin Matematik Kaygı Ölçeği” kullanılmıştır. Deney grubunda 10 hafta boyunca MEB kazanımlarına uygun olarak tasarlanan matematiksel modelleme etkinlikleri uygulanırken, kontrol grubu mevcut planlama dâhilinde matematik derslerine devam etmiştir. Ön test ve son test uygulamaları neticesinde elde edilen veriler üzerinde bağımsız gruplar t testi ve Mann-Whitney U testleri uygulanmıştır. Yapılan analizler neticesinde deney grubunda yer alan öğrencilerin ölçme öğrenme alanına yönelik başarı düzeylerinin istatistiksel olarak artış gösterdiği, aynı zamanda matematiğe yönelik kaygı düzeylerinde ise yine istatistiksel olarak azalma meydana geldiği tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda matematiksel modelleme etkinliklerinin öğrencilerin ölçme öğrenme alanındaki akademik başarı düzeyleri ile matematik kaygı düzeyleri üzerinde anlamlı derecede olumlu etki meydana getirdiği sonucuna ulaşılmıştır.
İndirmeler
Referanslar
Akgün, L., Çiltaş, A., Deniz, D., Çiftçi, Z., & Işık, A. (2013). İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 1-34. DOI: https://doi.org/10.14520/adyusbd.410
Albert, L. R., & Antos, J. (2000). Daily journals connect mathematics to real life. Mathematics Teaching in the Middle School, 5(8), 526-531. DOI: https://doi.org/10.5951/MTMS.5.8.0526
Arslan, N. (2024). Matematiksel modelleme yaklaşımının öğretim ortamında kullanılmasına yönelik öğretmen ve öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
Ata Baran, A. (2019). Matematiksel modellemeye dayalı bir öğretim deneyinde sekizinci sınıf öğrencilerinin matematiksel iletişim becerilerinin, matematik okuryazarlıklarının ve duyuşsal alan özelliklerinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
Aydın, İ. (2023). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik kaygıları ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
Aymerich, A., & Albarracín, L. (2022). Modelización matemática en actividades estadísticas: Episodios clave para la generación de modelos. Uniciencia, 36(1), 1-18. DOI: https://doi.org/10.15359/ru.36-1.16
Bakırcı, C. (2016). Matematiksel modelleme etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin PISA matematik başarı düzeylerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Harf Eğitim Yayıncılık.
Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Pegem Akademi Yayıncılık
Bayer, Z. G. (2022). 6.sınıf alan ölçme konusunda matematiksel modelleme ve basamaklı öğretim yönteminin akademik başarıya etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
Bindak, R. (2005), İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442- 448.
Blum, W., & Borromeo Ferri, R. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45–58.
Borromeo Ferri, R. (2018). Learning how to teach mathematical modeling in school and teacher education. Springer International Publishing. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-68072-9
Bostancı, Y. (2020). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik kaygıları ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi ve matematik kaygısını oluşturan etmenlerin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.
Brown, J. L., Ortiz-Padilla, M., & Soto-Varela, R. (2020). Does mathematical anxiety differ cross-culturally? Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 126-136. DOI: https://doi.org/10.7821/naer.2020.1.464
Bukova Güzel, E., Tekin Dede, A., Hıdıroğlu, Ç.N., Kula Ünver, S., & Özaltun Çelik, A. (2018). Modelleme etkinliklerinin öğretimde kullanımı. E. Bukova Güzel (Ed.), Matematik eğitiminde matematiksel modelleme içinde (ss. 45-82). Pegem Akademi.
Büyüköztürk, Ş. (2016) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
Canbazoğlu Albayrak, H. B., & Tarım, K. (2023). Cognitive mathematical modelling competencies of elementary school students. SDU International Journal of Educational Studies, 10 (1), 1-21.
Carey, E., Hill, F., Devine, A., & Szücs, D. (2016). The chicken or the egg? The direction of the relationship between mathematics anxiety and mathematics performance. Centre for Neuroscience in Education, Department of Psychology, University of Cambridge. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01987
Chappell, M. F., & Thompson, D. R. (1999). Take time for action: Perimeter or area? Which measure is it? Mathematics Teaching in the Middle School, 5(1), 20-23. DOI: https://doi.org/10.5951/MTMS.5.1.0020
Ching, B. H.-H. (2017). Mathematics anxiety and working memory: Longitudinal associations with mathematical performance in Chinese children. Contemporary Educational Psychology, 51, 99–113. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2017.06.006
Cinislioğlu, B. (2017). Matematiksel modelleme yöntemi ile doğrusal denklemler konusunun öğretiminin ortaokul üçüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Clements, D. H. (1999). Teaching length measurement: Research challenges. School Science and Mathematics, 99(1), 5-11. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1999.tb17440.x
Coştu, S. (2020). Matematik derslerinde ilişkilendirmenin önemi hakkında 6. sınıf öğrencileri ne söylüyor, ne düşünüyor? Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 1(2), 40-63.
Çavuş Erdem, Z., & Gürbüz, R. (2018). Matematik modelleme etkinliklerine dayalı öğrenme ortamında yedinci sınıf öğrencilerinin alan ölçme bilgi ve becerilerinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 86-115. DOI: https://doi.org/10.17984/adyuebd.468376
Çavuş Erdem, Z., Doğan, M.F., & Gürbüz, R. (2021). Ortaokul öğrencilerinin disiplinler arası matematiksel modelleme becerilerinin incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 17631788. DOI: https://doi.org/10.30703/cije.927243
Çelikkol, Ö. (2016). 7. sınıf öğrencilerine cebirsel sözel problemlerde matematiksel modelleme uygulaması: Bir eylem araştırması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
Çiltaş, A., & Işık, A. (2012). Matematiksel modelleme yönteminin akademik başarıya etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi Akademik, 2, 57-67.
Çora, A. (2018). Ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin otantik matematiksel modelleme etkinlikleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
Delikanlı, S. D. (2019). Matematiksel modelleme etkinliklerinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik başarı düzeylerine, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
Demirci, G. (2018). Matematiksel modelleme yönteminin matematik okuryazarlığına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
Deniz, D., & Akgün, L. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin matematiksel modelleme yönteminin sınıf içi uygulamalarına yönelik görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 103-116.
DePascale, M., Butler, L. P., & Ramani, G. B. (2023). The relation between math anxiety and play behaviors in 4-to 6-year-old children. Journal of Numerical Cognition, 9(1), 89-106. DOI: https://doi.org/10.5964/jnc.9721
Doruk, B. K. (2010). Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
Doruk, B. K., & Umay, A. (2011). Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 124-135.
Dost, Ş. (Ed.). (2019). Matematik eğitiminde modelleme etkinlikleri. Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9786052417997
English, L. D., & Watters, J. J. (2004). Mathematical modelling with young children. In M. Johnsen Hoines & A. Berit Fuglestad (Eds.), International group for the psychology of mathematics education, 28th, Bergen, Norway. (pp.335-342). Bergen University College.
Eraslan, A., & Şahin, N. (2023). İlkokul ve ortaokulda etkinlik örnekleriyle matematiksel modelleme. Pegem Akademi.
Erbaş, A. K., Çetinkaya, B., Alacacı, C., Çakıroğlu, E., Aydoğan Yenmez, A., Şen Zeytun, A., Korkmaz, H., Kertil, M., Didiş, M. G., Baş, S., & Şahin, Z. (2016). Lise matematik konuları için günlük hayattan modelleme soruları. Türkiye Bilimler Akademisi.
Erbaş, A. K., Kertil, M., Çetinkaya, B., Çakıroğlu, E., Alacacı, C., & Baş, S. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: Temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1607-1627. DOI: https://doi.org/10.12738/estp.2014.4.2039
Ertekin, E., & Dilmaç, B. (Ed.). (2021). Matematiğin duyuşsal özellikleri. Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9786258044379
Fazlı, E., & Avcı, O. (2022). Matematik eğitiminde motivasyon ve öz-düzenleme: Tek bir durum çalışması. Harran Maarif Dergisi, 7(1), 1-45. DOI: https://doi.org/10.22596/hej.976349
Filiz, A., & Gür, H. (2020). Matematikte öz yeterlik algılar, motivasyonlar, kaygılar ve tutumlar arasında ilişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(44), 783-804. DOI: https://doi.org/10.31795/baunsobed.704334
Garfunkel S., & Montgomery M. (Eds.). (2016). Guidelines for assessment and instruction in mathematical modeling education (GAIMME). Philadelphia, PA: Consortium for Mathematics and Its Applications and Society for Industrial and Applied Mathematics.
Gellert, U. (2004). Didactic material confronted with the concept of mathematical literacy. Educational Studies in Mathematics, 55(1), 163-179. DOI: https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000017693.32454.01
Girit Yildiz, D., Osmanoglu, A., & Gundogdu Alayli, F. (2022). Providing a video-case-based professional development environment for prospective mathematics teachers to notice students’ misconceptions in measurement. Journal of Mathematics Teacher Education, 26, 179-209. DOI: https://doi.org/10.1007/s10857-021-09525-0
Greefrath, G., & Vorhölter, K. (2016). Teaching and learning mathematical modelling: Approaches and developments from german speaking countries. Springer Open. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-45004-9_1
Haines, C., & Crouch, R. (2007). Mathematical modelling and applications: Ability and competence frameworks. In W. Blum, P. L. Galbraith, H.-W. Henn & M. Niss (Eds.), Modelling and applications in mathematics education: The 14th ICMI study (pp. 417–424). New York, NY: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_46
Harari, R. R., Vukovic, R. K., & Bailey, S. P. (2013). Mathematics anxiety in young children: An exploratory study. The Journal of Experimental Education, 81(4), 538-555. DOI: https://doi.org/10.1080/00220973.2012.727888
Hasançebi, B., Terzi, Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(1), 224-240. DOI: https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
Hıdıroğlu, Ç. N., Tekin Dede, A., Kula, S., & Bukova Güzel, E. (2014). Öğrencilerin kuyruklu yıldız problemine ilişkin çözüm yaklaşımlarının matematiksel modelleme süreci çerçevesinde incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 1-17.
Hıdıroğlu, N. Ç. (2012). Teknoloji destekli ortamda matematiksel modelleme problemlerinin çözüm süreçlerinin analiz edilmesi: yaklaşım ve düşünme süreçleri üzerine bir açıklama [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
Ikeda, T., & Stephens, M. (2001). The efects of students’ discussion in mathematical modelling. In J.F. Matos, W. Blum, S. K. Houston, and S. P. Carreira (Eds.), Modelling and mathematics education: Applications in science and technology (pp.381–390). Horwood. DOI: https://doi.org/10.1533/9780857099655.5.381
Işık, N. (2016). Matematiksel modelleme etkinliklerinin ilkokul 4. sınıfta sayılar öğrenme alanına ilişkin zorluk algısı ve başarıya etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
İnan, M. (2018). 7.Sınıf öğrencilerinin matematiksel modelleme süreçlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
İncikabı, S. (2020). Matematiksel modelleme etkinliklerinin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yeterliklerine ve öğretim deneyimlerine yansımalarının araştırılması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Kastamonu Üniversitesi. DOI: https://doi.org/10.29329/tayjournal.2020.487.04
Karacı, G. (2016) İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme becerilerinin geliştirilmesine yönelik öğrenme ortamlarının hazırlanması ve değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bülent Ecevit Üniversitesi.
Karagöz, B. (2024). Matematiksel modelleme etkinliklerinin ilkokul öğrencilerinin sayı hissi ve matematiğe yönelik tutumlarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
Katrancı, Y. (2022). Matematik kaygısı. M. H. Sarı ve M. Baloğlu (Ed.), Matematik kaygısı tanımı, özellikleri, yaygınlığı, nedenleri ve tanımlanması içinde (s.35-70). Vizetek Yayıncılık.
Kaya, G. (2018). Bütün-parça-bütün öğrenme modelinin farklı matematiksel inançlara sahip ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yeterliklerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
Kaygısız, İ. (2021). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematiksel modelleme yeterliklerinin incelenmesi: bir öğretim deneyi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
Kertil, M. (2008). Matematik öğretmen adaylarının problem çözme becerilerinin modelleme sürecinde incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
Kılıç, S. (2014). Etki büyüklüğü. Journal of Mood Disorders, 4(1), 44-46.
Konca, Ş. (2008). 7. Sınıf öğrencilerinin matematik kaygısının nedenlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Kurnaz, M. F., Dilmaç, B., & Ertekin, E. (2021). Matematik kaygısı. E. Ertekin ve B. Dilmaç (Ed.) Matematiğin duyuşsal özellikleri içinde (ss. 85-106). Pegem Akademi.
Kurt, Ö. (2019). Matematiksel modelleme problemlerinin beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarı, geometri öz-yeterlik ve matematiğe yönelik tutumuna etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
Kurtuluş Kayan, A. (2019). Yüzdeler öğretiminde matematiksel modelleme etkinlikleri kullanımının öğrencilerin başarısı ve matematiği günlük hayatla ilişkilendirme becerisine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi.
Kükey, E. (2013). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlık düzeylerinin matematik başarılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
Külünk Akyurt, G. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik motivasyonu, kaygısı ve başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi.
Lesh, R., & Doerr, H. M. (2003). In what ways does a models andmodeling perspective move beyond constructivism? In R. Lesh & H.M. Doerr (Eds.), Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics teaching, learning, and problem solving. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410607713
McLeod, D. B. (1992) Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D.A. Grows (Ed), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 575-596). Macmillan Publishing Company.
Mildan, N., & Aydoğdu, F. (2024). Öğrencilerin matematik kaygılarına farklı bir bakış. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 7(13), 63-69. DOI: https://doi.org/10.36731/cg.1307195
Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). PISA 2018 Ulusal Ön Raporu. MEB. https://pisa.meb.gov.tr/www/pisa-2018-turkiye-on-raporu-yayimlandi/icerik/3
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). İlköğretim matematik dersi öğretim programı. MEB. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=329
Millî Eğitim Bakanlığı. (2020). TIMSS 2019 Türkiye ön raporu. Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi No:15. https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/10175514_TIMSS_2019_Turkiye_On_Raporu_.pdf
Millî Eğitim Bakanlığı. (2021). 4. sınıf çalışma fasikülleri. Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. https://odsgm.meb.gov.tr/www/4-sinif-calisma-fasikulleri/icerik/615
Millî Eğitim Bakanlığı. (2022). Ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav raporu (LGS). MEB. https://www.meb.gov.tr/2022-ortaogretim-kurumlarina-iliskin-merkezi-sinav-raporu/haber/26870/tr
Millî Eğitim Bakanlığı. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, İlkokul matematik dersi programı. MEB. https://gorusoneri.meb.gov.tr/
Moschkovich, J. (2002). An introduction to examining everyday and academic mathematical practices. In M. Brenner and J. Moschkovich (Eds.), Everyday and academic mathematics in the classroom (pp. 1-11). NCTM. DOI: https://doi.org/10.2307/749961
Muşlu, M., & Çiltaş, A. (2016). Doğal sayılarda işlemler konusunun öğretiminde matematiksel modelleme yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 330-343.
Mutlu, Y. (2022). Matematik kaygısının etkileri. M.H. Sarı ve M. Baloğlu (Ed.), Matematik kaygısı tanımı, özellikleri, yaygınlığı, nedenleri ve tanımlanması içinde (s. 193-212). Vizetek.
Mutlu, Y., & Söylemez, İ. (2018). İlkokul 3. ve 4. sınıf çocukları için matematik kaygı ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 22(73), 429-440. DOI: https://doi.org/10.17753/Ekev839
Mutlu, Y., Söylemez, İ., & Yasul, A. F. (2017). İlkokul öğrencilerinin matematik kaygısı ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4425-4434. DOI: https://doi.org/10.14687/jhs.v14i4.5019
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. NCTM.
Özgeldi, M., & Osmanoğlu, A. (2017). Matematiğin gerçek hayatla ilişkilendirilmesi: Ortaokul matematik öğretmeni adaylarının nasıl ilişkilendirme kurduklarına yönelik bir inceleme. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(3), 438-458.
Özmen, H. (2014). Deneysel araştırma yöntemi. M. Metin (Ed.) Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (ss.47-76). Pegem A Yayıncılık.
Özsoy, S., & Özsoy, G. (2013). Eğitim araştırmalarında etki büyüklüğü raporlanması. İlköğretim Online, 12(2), 334-346. DOI: https://doi.org/10.14292/totbid.dergisi.2013.42
Özturan Sağırlı, M. (2010). Türev konusunda matematiksel modelleme yönteminin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları ve öz-düzenleme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
Özturan Sağırlı, M., Baş, F., & Bekdemir, M. (2020). Eğitim fakültesi öğrencilerinin akademik başarıları, bölümleri, sınıf düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkiler. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(29), 1-22. DOI: https://doi.org/10.35675/befdergi.464806
Öztürk, S., & Serin, M. K. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalıkları ile matematik öğretmeye yönelik kaygılarının incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 28(2), 1013-1025. DOI: https://doi.org/10.24106/kefdergi.705074
Peker, M., & Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2.sınıf öğrencilerinin matematik dersine. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 157-166.
Sağlam, Y. (2019). İlkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin belirlenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi.
Sakal, M. (2015). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin bazı psiko-sosyal değişkenlere göre matematik kaygısının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
Sandalcı, Y. (2013). Matematiksel modelleme ile cebir öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına ve matematiği günlük yaşamla ilişkilendirmeye etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
Sapma, G. (2013). Matematik başarısı ile matematik kaygısı arasındaki ilişkinin istatistiksel yöntemlerle incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
Sarı, M. H. (2022). Matematik kaygısının durumsan sebepleri. M.H. Sarı ve M. Baloğlu (Ed.), Matematik kaygısı tanımı, özellikleri, yaygınlığı, nedenleri ve tanımlanması içinde (s. 95-122). Vizetek Yayıncılık.
Sarı, M. H., & Solak, A. (2024). Matematik kaygısının ve matematik performansının ardındaki örtük nedenler: Cinsiyet kalıp yargısının rolü. Yaşadıkça Eğitim, 38(3), 702–720. DOI: https://doi.org/10.33308/26674874.2024383803
Sarı, M.H. (2020). Matematiksel bilginin temsil biçimleri. V. Toptaş, S. Olkun, S. Çekirdekci, M.H. Sarı (Ed.), İlkokulda matematik öğretimi içinde (s.17-44). Vizetek Yayıncılık.
Sarı, M.H., & Szczygieł, M. (2023). The role of math anxiety in the relationship between approximate number system and math performance in young children. Psychology in the Schools, 60(4) 912-930. DOI: https://doi.org/10.1002/pits.22794
Serin, M. K. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kaygıları ile matematik öğretimine yönelik kaygılarının incelenmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(28), CCXXVII- CCXLIII.
Serin, M. K. (2022). Matematik kaygısının geleceği: Hala araştırılacak ne var? M.H. Sarı ve M. Baloğlu (Ed.), Matematik kaygısı tanımı, özellikleri, yaygınlığı, nedenleri ve tanımlanması içinde (s. 249-273). Vizetek.
Serin, M. K. (2023). Ölçme öğrenme alanına ilişkin öğrenci kavram yanılgıları ve çözüm önerileri. M.H. Sarı, S. Olkun ve Y. Mutlu (Ed.) İlkokul matematiğinde öğrenci zorlukları, kavram yanılgıları, hatalar ve çözüm önerileri içinde (s.289-334). Vizetek.
Söylemez, İ. (2024). Matematik kaygısını gidermeye yönelik etkinliklerin diskalkuli riskli çocukların matematik performansına, matematik kaygısına ve çalışma belleğine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
Suh, J.M., Matson, K., & Seshaiyer, P. (2017). Engaging elementary students in the creative process of mathematizing their world through mathematical modeling. Education Sciences, 7(2), 61-83. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci7020062
Süren, N. (2019). Kaygı ve motivasyonun matematik başarısına etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
Szczygieł, M., & Pieronkiewicz, B. (2021). Exploring the nature of math anxiety in young children: Intensity, prevalence, reasons. Mathematical Thinking and Learning, 24(3), 248–266. DOI: https://doi.org/10.1080/10986065.2021.1882363
Szczygieł, M., & Sarı, M.H. (2024). The relationship between numerical magnitude processing and math anxiety, and their joint effect on adult math performance, varied by indicators of numerical tasks. Cognitive Process, 25, 421–442. DOI: https://doi.org/10.1007/s10339-024-01186-0
Szczygieł, M., Szűcs, D., & Toffalini, E. (2024). Math anxiety and math achievement in early school age children: Longitudinal relationship and predictors. Learning and Instruction, 92, 101906. DOI: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2024.101906
Şahal, M., & Özdemir, A. (2021). Matematiksel modelleme eğitiminin ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematiksel modellemenin doğasına ilişkin bilgilerine katkısı: Bir eylem araştırması. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 124-145.
Şahin, F.Y. (2000), Matematik kaygısı. Eğitim Araştırmaları, 1(2), 75-79.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th Ed.). Allyn and Bacon.
Tabuk, M. (2019). Matematik başarısı ve matematiğe ilişkin tutum: Meta-analiz çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49, 167-186. DOI: https://doi.org/10.15285/maruaebd.358096
Tan Şişman, G., & Aksu, M. (2016). A study on sixth grade students’ misconceptions and errors in spatial measurement: Length, area, and volume. International Journal of Science and Mathematics Education, 14, 1293–1319. DOI: https://doi.org/10.1007/s10763-015-9642-5
Tarım, K., & Canbazoğlu, H.B. (2021). İlkokulda matematiksel modelleme. E. Bukova Güzel, M.F. Doğan ve A. Özaltun Çelik (Ed.), Matematiksel modelleme teoriden uygulamaya bütünsel bakış içinde (s. 201-228). Pegem Akademi.
Tezer, M., & Cumhur, M. (2017). Mathematics through the 5E instructional model and mathematical modelling: The geometrical objects. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(8), 4789-4804. DOI: https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00965a
Türker Biber, B., & Yetkin Özdemir, İ. E. (2015). Matematik öğretiminde matematiksel modelleme yaklaşımı. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 27, 39-50.
Ural, A. (2014). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme becerilerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 110-141
Ünal Tüfekçi, S. (2023). Öğrencilerin ilkokul matematik dersi kazanımlarına ulaşma düzeylerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
Ünlü, V. (2023). Matematiksel modelleme ile öğretimin matematik başarısına ve tutumuna etkisi: Bir meta-analiz çalışması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2016). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim (Soner Durmuş, Çev. Ed.). Nobel Yayın Dağıtım.
Van Den Heuvel-Panhuizen, M. (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics 54, 9–35. DOI: https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000005212.03219.dc
Wess, R., Klock, H., Siller, H.S., & Greefrath, G. (2021). Measuring professional competence for the teaching of mathematical modelling, In G. Kaiser and G. A. Stillman (Eds.), International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling (pp.21-36). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78071-5_1 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-78071-5_2
Yavuz-Mumcu, H. (2018). Matematiksel ilişkilendirme becerisinin kuramsal boyutta incelenmesi: Türev kavramı örneği. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 211-248.
Yavuz-Mumcu, H., & Baki, A. (2017). Matematiği kullanma aktivitelerinde matematiksel modellemenin yorumlanması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 7-33.
Yenioğlu, S., Sayar, K., & Güner Yıldız, N. (2022). Öğrenme güçlüğü olan öğrencilere alışveriş problemleri çözme becerisinin kazandırılması ve günlük yaşama genellenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 23(3), 613-636. DOI: https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.841368
Yetkin, O. (2023). Matematik öğretiminde kullanılan günlük yaşam problemlerinin matematik okuryazarlığı, kaygısı, motivasyonu ve başarısına etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. İnönü Üniversitesi
Yıldırım, Z., & Işık, A. (2015). The effects of mathematical modelling activities to academic achievement of the fifth grade students in mathematics course. Kastamonu Education Journal, 23(2), 581-600.
Yıldız, E., & Yetim, S. (2024). Matematiksel modelleme öz yeterliklerin ölçülmesi: Bir ölçek uyarlama çalışması. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 11(1), 23-38. DOI: https://doi.org/10.17278/ijesim.1438228
Yıldız, H., & Ezentaş, R. (2020). Yedinci sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlığı sorularının çözümünde karşılaştıkları zorlukların incelenmesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 3(3), 236-251.
Yılmaz, Y. (2023). Oyunla matematik öğretiminin ilkokul öğrencilerinin başarı, motivasyon ve kaygılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Manisa Celal Bayar Üniversitesi.
Zihar, M., & Çiltaş A. (2018). Matematiksel modelleme yöntemiyle 8. sınıf üslü ifadeler konusunun öğretimine yönelik bir eylem araştırması. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 46-63. DOI: https://doi.org/10.30900/kafkasegt.500004
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Sara Akbar Akay- Mehmet Koray Serin

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.