Hikâye Edici Metin Yazma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Bir Müdahale: Kahramana Engel Oluşturma

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33308/26674874.2025391799

Anahtar Kelimeler:

Yazma Becerisi- Hikâye Edici Metin Yazma- İlkokul Öğrencileri- Yazma Öncesi Stratejisi

Özet

Temel okuryazarlık becerilerinin ilkokul düzeyinde kazanılması 21. yüzyılda başarı için kritik öneme sahiptir. Dört temel dil becerisinden biri olan ve okuryazarlığın temelini oluşturan yazma becerisinin geliştirilmesi, ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarının artırılması ve günlük yaşamda etkili iletişim kurabilmelerinin sağlanması açısından önemlidir. Bu araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak, kahramana engel oluşturmaya dayalı bir hikâye haritası kullanılmasının ilkokul öğrencilerinin anlatı yazma becerilerine etkisi incelenmiştir. Bu hikâye haritası araştırma için özel olarak geliştirilmiş ve test edilmiştir. Araştırmanın örneklemini bir devlet okulunda öğrenim gören 51 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Müdahale sürecinde deney grubuna 8 haftalık bir program uygulanırken, kontrol grubuna 8 hafta boyunca hikâye edici metin yazma görevi verilmiştir. Araştırma sonucunda yazma öncesi stratejilerinin ve hikâye haritasının önemi bir kez daha vurgulanmış, özellikle girişim unsuruna odaklanmanın hikâye edici metinlerin diğer unsurlarına da olumlu etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilere yer verilmiştir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Yazar Biyografileri

İlhan Polat, Mi̇lli̇ Eği̇ti̇m Bakanliği

e-posta: ilhan_polatt@hotmail.com

Dilara Saka, Mi̇lli̇ Eği̇ti̇m Bakanliği

e-posta: akrandilara@gmail.com

Referanslar

Akça, G. (2002). Hikâye haritası yönteminin ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama beceri düzeyleri üzerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.

Akdemir Doğanay, Ç. (2014). Görme engelli çocuklarda öykü anlama becerilerini kazanmada doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan hikâye haritasının etkililiği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.

Akyol, H. (2012). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Pegem Akademi.

Akyol, H. (2018). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9789758792917

Akyol, H., & Çetinkaya-Özdemir, E. (2018). Bitişik eğik yazı becerilerinin geliştirilmesi: İlkokul üçüncü sınıf örneği. Turkish Studies, 13(4), 299-320. DOI: https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12904

Allo, A. D., Wahibah, W., & Thayyib, M. (2020). Using story mapping technique in teaching writing skills at SMAN 1 Palopo. FOSTER: Journal of English Language Teaching, 1(2), 114-121. DOI: https://doi.org/10.24256/foster-jelt.v1i2.13

Anılan, H., & Kaynaş, E. (2015). Beşinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerilerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 121-147. DOI: https://doi.org/10.14582/DUZGEF.657

Arı, G. (2010). Altıncı ve yedinci sınıf öğrencilerinin yazdığı hikâye edici metinlerin değerlendirilmesi. TUBAR, 27, 43-75.

Arıcı, A. F., & Ungan, S. (2013). Yazılı anlatım: El kitabı. Pegem Akademi.

Arıcı, A. (2008). Üniversite öğrencilerinin yazılı anlatım hataları. Uludağ Üniversitesi Eğitm Fakültesi Dergisi, 21(2), 209-220.

Bozpolat, E. (2012). Türkçe dersinde birleştirilmiş işbirlikli okuma ve kompozisyon tekniği ile kullanılan hikâye haritası yönteminin öğrencilerde okuduğunu anlama becerisini geliştirmeye etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.

Chairunisa, S. A., Nurchurifiani, E., & Marcella, E. D. (2022). Improving students' writing ability of narrative text through story mapping technique at the tenth grade of Sma Muhammadıyah 2 Bandar Lampung in the academic year 2021/2022. Journal of English Education Students (JEES), 4(1), 1-8.

Coşkun, E. (2005). İlköğretim öğrencilerinin öyküleyici anlatımlarında bağdaşıklık, tutarlılık ve metin elementleri [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.

Cüre, G. (2018). Zihin yetersizliği olan öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesinde tekrarlı okuma ve öykü haritası stratejilerinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.

Çetinkaya, N. (2018). Hikâye haritası yönteminin video geri bildirim ile sunumunun zihin yetersizliği olan çocukların okuduğunu anlama becerisindeki etkililiği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.

Doğan, Y., & Müldür, M. (2014). 7. sınıf öğrencilerine verilen yazma eğitiminin öğrencilerin hikâye yazma becerisine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 49-65.

Eğilmez, N. İ., & Berber, Z. T. (2017). Beşinci sınıf öğrencilerinin hikâye yazma becerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 164-187. DOI: https://doi.org/10.16916/aded.287993

Göçer, A., & Şentürk, R. (2019). Türkçe eğitiminde yazma becerilerini geliştirmeye yönelik kullanılabilecek geribildirim türleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, 123-149.

Gözüküçük, M. (2022). Sınıf öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı türlerine göre oyuncak kitap hazırlama deneyimleri. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1507-1528. DOI: https://doi.org/10.37669/milliegitim.843948

Graham, S., & Hebert, M. A. (2010). Writing to read: Evidence for how writing can improve reading. A carnegie corporation time to act report. Alliance for Excellent Education.

Graham, S., Bollinger, A., Booth Olson, C., D‟Aoust, C., MacArthur, C., McCutchen, D., & Olinghouse, N. (2012). Teaching elementary school students to be effective writers: A practice guide (NCEE 2012- 4058). National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Institute of Education Sciences, U.S.Department of Education. https://ies.ed.gov/ncee/wwc/Docs/practiceguide/writing_pg_062612.pdf

Graham, S., Tavşanlı, O.F., & Kaldırım, A. (2022). Improving writing skills of students in Turkey: A meta-analysis of writing interventions. Educational Psychology Review, 34, 889–934. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-021-09639-0

Gül, M. (2019). Okuma güçlüğü yaşayan ilkokul 4. sınıf öğrencisinin öğrenme stiline uygun zenginleştirilmiş öğretim yöntemleriyle okuma güçlüğünün giderilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.

Güneş, F. (2019). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9786052416068

Karadağ Yılmaz, R., & Erdoğan, Ö. (2019). Yazma, yaratıcı yazma eğitimi. Akyol, H. ve Şahin, A. (Ed.) Türkçe öğretimi (ss.55-78) içinde. Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9786052419908.03

Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayıncılık.

Kılıç, Ö., & Özdemir, B. (2023). Grafik düzenleyicilerin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin hikâye edici metin yazma becerilerine etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 11(2), 64-78. DOI: https://doi.org/10.35233/oyea.1257405

Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.

Polat, İ. (2023). İlkokul öğrencileriyle hikâye kitabı hazırlamanın hikâye edici metin yazma becerisine etkisi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 7(4), 1378-1392. DOI: https://doi.org/10.34056/aujef.1221796

Polat, İ., & Dedeoğlu, H. (2021). Sınıf öğretmenlerinin yazılı anlatımı değerlendirme ölçütleri. OPUS International Journal of Society Researches, 18 (Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4642-4670. DOI: https://doi.org/10.26466/opus.890147

Polat, İ., & Dedeoğlu, H. (2024). An analysis of the effect of using collaborative story maps on story writing skills. International Online Journal of Primary Education (IOJPE), 13(2), 150-161. DOI: https://doi.org/10.55020/iojpe.1473300

Sidekli, S. (2013). Story map: How to improve writing skills. Educational Research and Reviews, 8(7), 289-296.

Sidekli, S., & Uysal, H. (2017). An examination of graduate theses made for writing education: A meta-analysis study. Electronic Turkish Studies, 12(25), 705-720. DOI: https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12217

Sivrikaya, T., & Eldeniz Çetin, M. (2018). Öykü yazma stratejisinin kaynaştırma öğrencilerinin öykü yazma becerilerine etkisi. Education Sciences, 13(1), 1-18. DOI: https://doi.org/10.12739/NWSA.2018.13.1.1C0677

Susar Kırmızı, F., & Beydemir, A. (2012). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 319- 337.

Temur, T. (2001). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım beceri düzeyleri ile okul başarıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.

Tok, M., & Ünlü, S. (2014). Yazma becerisi sorunlarının ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(20), 73-95. DOI: https://doi.org/10.17755/esosder.04506

Uysal, H., & Sidekli, S. (2020). Developing story writing skills with fourth grade students' mind mapping method. Education and Science, 45(204), 1-22. DOI: https://doi.org/10.15390/EB.2020.8848

Yuliana, Y. (2017). Story mapping in teaching writing narrative text. International Journal of Language Teaching and Education, 1(1), 8-15. DOI: https://doi.org/10.22437/ijolte.v1i1.4588

Yunda, R., Komariah, E., & Burhansyah, B. (2017). Using story mapping technique to improve students’ ability in writing recount text. Research in English and Education Journal, 2(4), 32-40.

İndir

Yayınlanmış

2025-01-23

Nasıl Atıf Yapılır

Polat, İlhan, & Saka, D. (2025). Hikâye Edici Metin Yazma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Bir Müdahale: Kahramana Engel Oluşturma. Yaşadıkça Eğitim, 39(1), 151–161. https://doi.org/10.33308/26674874.2025391799

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri