Hikâye Edici Metin Yazma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Bir Müdahale: Kahramana Engel Oluşturma
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2025391799Anahtar Kelimeler:
Yazma Becerisi- Hikâye Edici Metin Yazma- İlkokul Öğrencileri- Yazma Öncesi StratejisiÖzet
Temel okuryazarlık becerilerinin ilkokul düzeyinde kazanılması 21. yüzyılda başarı için kritik öneme sahiptir. Dört temel dil becerisinden biri olan ve okuryazarlığın temelini oluşturan yazma becerisinin geliştirilmesi, ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarının artırılması ve günlük yaşamda etkili iletişim kurabilmelerinin sağlanması açısından önemlidir. Bu araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak, kahramana engel oluşturmaya dayalı bir hikâye haritası kullanılmasının ilkokul öğrencilerinin anlatı yazma becerilerine etkisi incelenmiştir. Bu hikâye haritası araştırma için özel olarak geliştirilmiş ve test edilmiştir. Araştırmanın örneklemini bir devlet okulunda öğrenim gören 51 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Müdahale sürecinde deney grubuna 8 haftalık bir program uygulanırken, kontrol grubuna 8 hafta boyunca hikâye edici metin yazma görevi verilmiştir. Araştırma sonucunda yazma öncesi stratejilerinin ve hikâye haritasının önemi bir kez daha vurgulanmış, özellikle girişim unsuruna odaklanmanın hikâye edici metinlerin diğer unsurlarına da olumlu etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilere yer verilmiştir.
İndirmeler
Referanslar
Akça, G. (2002). Hikâye haritası yönteminin ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama beceri düzeyleri üzerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
Akdemir Doğanay, Ç. (2014). Görme engelli çocuklarda öykü anlama becerilerini kazanmada doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan hikâye haritasının etkililiği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
Akyol, H. (2012). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Pegem Akademi.
Akyol, H. (2018). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9789758792917
Akyol, H., & Çetinkaya-Özdemir, E. (2018). Bitişik eğik yazı becerilerinin geliştirilmesi: İlkokul üçüncü sınıf örneği. Turkish Studies, 13(4), 299-320. DOI: https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12904
Allo, A. D., Wahibah, W., & Thayyib, M. (2020). Using story mapping technique in teaching writing skills at SMAN 1 Palopo. FOSTER: Journal of English Language Teaching, 1(2), 114-121. DOI: https://doi.org/10.24256/foster-jelt.v1i2.13
Anılan, H., & Kaynaş, E. (2015). Beşinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerilerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 121-147. DOI: https://doi.org/10.14582/DUZGEF.657
Arı, G. (2010). Altıncı ve yedinci sınıf öğrencilerinin yazdığı hikâye edici metinlerin değerlendirilmesi. TUBAR, 27, 43-75.
Arıcı, A. F., & Ungan, S. (2013). Yazılı anlatım: El kitabı. Pegem Akademi.
Arıcı, A. (2008). Üniversite öğrencilerinin yazılı anlatım hataları. Uludağ Üniversitesi Eğitm Fakültesi Dergisi, 21(2), 209-220.
Bozpolat, E. (2012). Türkçe dersinde birleştirilmiş işbirlikli okuma ve kompozisyon tekniği ile kullanılan hikâye haritası yönteminin öğrencilerde okuduğunu anlama becerisini geliştirmeye etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
Chairunisa, S. A., Nurchurifiani, E., & Marcella, E. D. (2022). Improving students' writing ability of narrative text through story mapping technique at the tenth grade of Sma Muhammadıyah 2 Bandar Lampung in the academic year 2021/2022. Journal of English Education Students (JEES), 4(1), 1-8.
Coşkun, E. (2005). İlköğretim öğrencilerinin öyküleyici anlatımlarında bağdaşıklık, tutarlılık ve metin elementleri [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
Cüre, G. (2018). Zihin yetersizliği olan öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesinde tekrarlı okuma ve öykü haritası stratejilerinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
Çetinkaya, N. (2018). Hikâye haritası yönteminin video geri bildirim ile sunumunun zihin yetersizliği olan çocukların okuduğunu anlama becerisindeki etkililiği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
Doğan, Y., & Müldür, M. (2014). 7. sınıf öğrencilerine verilen yazma eğitiminin öğrencilerin hikâye yazma becerisine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 49-65.
Eğilmez, N. İ., & Berber, Z. T. (2017). Beşinci sınıf öğrencilerinin hikâye yazma becerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 164-187. DOI: https://doi.org/10.16916/aded.287993
Göçer, A., & Şentürk, R. (2019). Türkçe eğitiminde yazma becerilerini geliştirmeye yönelik kullanılabilecek geribildirim türleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, 123-149.
Gözüküçük, M. (2022). Sınıf öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı türlerine göre oyuncak kitap hazırlama deneyimleri. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1507-1528. DOI: https://doi.org/10.37669/milliegitim.843948
Graham, S., & Hebert, M. A. (2010). Writing to read: Evidence for how writing can improve reading. A carnegie corporation time to act report. Alliance for Excellent Education.
Graham, S., Bollinger, A., Booth Olson, C., D‟Aoust, C., MacArthur, C., McCutchen, D., & Olinghouse, N. (2012). Teaching elementary school students to be effective writers: A practice guide (NCEE 2012- 4058). National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Institute of Education Sciences, U.S.Department of Education. https://ies.ed.gov/ncee/wwc/Docs/practiceguide/writing_pg_062612.pdf
Graham, S., Tavşanlı, O.F., & Kaldırım, A. (2022). Improving writing skills of students in Turkey: A meta-analysis of writing interventions. Educational Psychology Review, 34, 889–934. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-021-09639-0
Gül, M. (2019). Okuma güçlüğü yaşayan ilkokul 4. sınıf öğrencisinin öğrenme stiline uygun zenginleştirilmiş öğretim yöntemleriyle okuma güçlüğünün giderilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi.
Güneş, F. (2019). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9786052416068
Karadağ Yılmaz, R., & Erdoğan, Ö. (2019). Yazma, yaratıcı yazma eğitimi. Akyol, H. ve Şahin, A. (Ed.) Türkçe öğretimi (ss.55-78) içinde. Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9786052419908.03
Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayıncılık.
Kılıç, Ö., & Özdemir, B. (2023). Grafik düzenleyicilerin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin hikâye edici metin yazma becerilerine etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 11(2), 64-78. DOI: https://doi.org/10.35233/oyea.1257405
Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
Polat, İ. (2023). İlkokul öğrencileriyle hikâye kitabı hazırlamanın hikâye edici metin yazma becerisine etkisi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 7(4), 1378-1392. DOI: https://doi.org/10.34056/aujef.1221796
Polat, İ., & Dedeoğlu, H. (2021). Sınıf öğretmenlerinin yazılı anlatımı değerlendirme ölçütleri. OPUS International Journal of Society Researches, 18 (Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4642-4670. DOI: https://doi.org/10.26466/opus.890147
Polat, İ., & Dedeoğlu, H. (2024). An analysis of the effect of using collaborative story maps on story writing skills. International Online Journal of Primary Education (IOJPE), 13(2), 150-161. DOI: https://doi.org/10.55020/iojpe.1473300
Sidekli, S. (2013). Story map: How to improve writing skills. Educational Research and Reviews, 8(7), 289-296.
Sidekli, S., & Uysal, H. (2017). An examination of graduate theses made for writing education: A meta-analysis study. Electronic Turkish Studies, 12(25), 705-720. DOI: https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12217
Sivrikaya, T., & Eldeniz Çetin, M. (2018). Öykü yazma stratejisinin kaynaştırma öğrencilerinin öykü yazma becerilerine etkisi. Education Sciences, 13(1), 1-18. DOI: https://doi.org/10.12739/NWSA.2018.13.1.1C0677
Susar Kırmızı, F., & Beydemir, A. (2012). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 319- 337.
Temur, T. (2001). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım beceri düzeyleri ile okul başarıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
Tok, M., & Ünlü, S. (2014). Yazma becerisi sorunlarının ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(20), 73-95. DOI: https://doi.org/10.17755/esosder.04506
Uysal, H., & Sidekli, S. (2020). Developing story writing skills with fourth grade students' mind mapping method. Education and Science, 45(204), 1-22. DOI: https://doi.org/10.15390/EB.2020.8848
Yuliana, Y. (2017). Story mapping in teaching writing narrative text. International Journal of Language Teaching and Education, 1(1), 8-15. DOI: https://doi.org/10.22437/ijolte.v1i1.4588
Yunda, R., Komariah, E., & Burhansyah, B. (2017). Using story mapping technique to improve students’ ability in writing recount text. Research in English and Education Journal, 2(4), 32-40.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Yaşadıkça Eğitim

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.