48-72 Aylık Çocuklar için Öğrenmede Öz Düzenleme Testi’nin Türkçe'ye Uyarlama Çalışması
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2025393782Anahtar Kelimeler:
Öğrenmede Öz Düzenleme- Test Uyarlama- Okul Öncesi- Erken Çocukluk- Öz-DüzenlemeÖzet
Bu çalışmanın amacı, Almanya'da geliştirilen ve küçük çocuklardaki öğrenmede öz düzenleme becerilerini değerlendirmek için kullanılan performans temelli bir ölçüm aracı olan Öğrenmede Öz Düzenleme Testi'ni Türkçe'ye uyarlamaktır. Yirmi dört maddeden oluşan ve bireysel olarak uygulanan test, kurgusal bir hikâye üzerinden, öğrenmede öz düzenleme becerilerini ölçmektedir. Çalışmaya 48-72 aylık 244 (E:119; K: 125) çocuk katılmıştır. Klasik Test Kuramına göre yapılan analizler tüm maddelerin yüksek ayırt etme düzeylerine ve kabul edilebilir zorluk düzeylerine sahip olduğunu göstermiştir. Testin genel ayırt etme indeksi de yüksek bulunmuştur. Madde Tepki Kuramı doğrultusunda yapılan Rasch modeline dayalı analizlerde de test maddelerinin modele uygunluk düzeyleri ile madde zorluk katsayılarının kabul edilebilir sınırlar içinde olduğu ve EAP güvenirlik katsayısının .81 olduğu belirlenmiştir. İç tutarlılık .85, test-tekrar test korelasyonu ise .99 olarak ölçülmüştür. Testin, Bağımsız Öğrenme Davranışları Ölçeği ile arasında .72 düzeyinde anlamlı bir korelasyon gözlemlenmiştir. Sonuçlar, Öğrenmede Öz Düzenleme Testi'nin Türkçe versiyonunun 48-72 aylık çocuklarda öğrenmede öz düzenleme becerilerini ölçmek için geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir.
İndirmeler
Referanslar
Adagideli, F. H., Saraç, S., & Ader, E. (2015). Assessing preschool teachers’ practices to promote self-regulated learning. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(3), 423-440.
Aistear: the Early Childhood Curriculum Framework (2015). Supporting learning and development through assessment. https://www.aistearsiolta.ie/en/aistear/supporting-learning-and-development-through-assessment-pp-78-79-.pdf
Almeqdad, Q., Al-Hamouri, F., Rafe’a, A. Z., Al-Rousan, A., & Whitebread, D. (2016). Cross cultural indicators of independent learning in young children: A Jordanian case. The Spanish Journal of Psychology, 19, E34. DOI: https://doi.org/10.1017/sjp.2016.35
Bay, D. N. (2024). An examination of preschool children's play skills and ındependent learning behaviors in Türkiye. The Journal of Limitless Education and Research, 9(1), 107-127. DOI: https://doi.org/10.29250/sead.1427349
Bayındır, D., & Ural, O. (2016). Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği’nin geliştirilmesi. Uluslararası Online Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 119-132.
Blair, C., & Diamond, A. (2008). Biological processes in prevention and intervention: The promotion of self-regulation as a means of preventing school failure. Development and Psychopathology, 20(3), 899–911. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954579408000436
Boekaerts, M. (1995). Self-regulated learning: Bridging the gap between metacognitive and metamotivation theories. Educational Psychologist, 30(4), 195-200. DOI: https://doi.org/10.1207/s15326985ep3004_4
Bond, T. G., & Fox, C. M. (2015). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences (3rd ed.). Routledge.
Braund, H., & Timmons, K. (2021). Operationalization of self-regulation in the early years: comparing policy with theoretical underpinnings. ICEP, 15(8), 8. DOI: https://doi.org/10.1186/s40723-021-00085-7
Bronson, M. B. (2000). Self-regulation in early childhood: Nature and nurture. Guilford.
Bryce, D., & Whitebread, D. (2012). The development of metacognitive skills: Evidence from observational analysis of young children’s behavior during problem-solving. Metacognition and Learning, 7, 197-217. DOI: https://doi.org/10.1007/s11409-012-9091-2
Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem.
Calkins, S. D., & Bell, M. A. (2010). Introduction: Putting the domains of development into perspective. In S. D. Calkins & M. A. Bell (Eds.), Child development at the intersection of emotion and cognition (pp. 3–13). American Psychological Association. DOI: https://doi.org/10.1037/12059-001
Celikel B., & Çoban AE (2022) Self-concept with cross-cultural perspective: 36–72-month-old preschool children in Turkey and Germany. Front. Psychol., 13, 821074. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.821074
Cole, M., & Packer, M. (2011). Culture in development. In Lamb, M.E., & Bornstein, M.H. (Eds.). Social and personality development: An advanced textbook (1st ed., pp. 75-132). Psychology Press.
Davis, H., Valcan, D. S., & Pino‐Pasternak, D. (2021). The relationship between executive functioning and self‐regulated learning in Australian children. British Journal of Developmental Psychology, 39(4), 625-652. DOI: https://doi.org/10.1111/bjdp.12391
DeVellis, R. F. (2006). Classical test theory. Medical care, 44(11), 50-59. DOI: https://doi.org/10.1097/01.mlr.0000245426.10853.30
Dörr L., & Perels F. (2020). Improving young children’s self-regulated learning using a combination of direct and indirect interventions. Early Child Dev Care., 190(16), 2581–2593. DOI: https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1595608
Dörr, L., & Perels, F. (2018). Multiperspektivische erfassung der selbstregulationsfähigkeit von vorschulkindern [Multi-perspective assessment of self-regulatory abiltiy in preschool children]. Frühe Bildung, 7, 98–106. DOI: https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000359
Dursun, N., Sari, B., & Gülay Ogelman, H. (2023). Anne-çocuk iletişiminin küçük çocukların bağımsız öğrenme davranışları üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Göbeklitepe Eğitim ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 23-38.
Eisenberg, N., & Spinrad, T. L. (2004). Emotion-related regulation: Sharpening the definition. Child Development, 75(2), 334-339. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00674.x
Erol, A., & İvrendi, A. (2018). 4-6 yaş çocuklarına yönelik öz-düzenleme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi (anne formu). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 178-195. DOI: https://doi.org/10.9779/PUJE.2018.213
Gagne, J. R., Liew, J., & Nwadinobi, O. K. (2021). How does the broader construct of self-regulation relate to emotion regulation in young children? Developmental Review, 60, 100965. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dr.2021.100965
Goodman, R. (1997). The strengths and difficulties questionnaire: a research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581-586. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1997.tb01545.x
Grüneisen, L., Dörrenbächer-Ulrich, L., & Perels, F. (2023). Differential development and trainability of self-regulatory abilities among preschoolers. Acta Psychologica, 232, 103802. DOI: https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103802
Grüneisen, L., Dörrenbächer-Ulrich, L., Kapsali, E., & Perels, F. (2024). Assessing knowledge about self-regulated learning: validation of a measurement tool for preschoolers. Frontiers in Education, 9, 1332170. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1332170
Gupta S., & Jawanda M. K. (2020). The impacts of COVID-19 on children. Acta Paediatr., 109(11), 2181–2183. DOI: https://doi.org/10.1111/apa.15484
Gülay Ogelman H., Saraç, S., Kahveci, D., & Akdoğan, S. (2022). Akran şiddetine maruz kalma ve öğrenmede öz düzenleme değişkenleri açısından okul öncesinde okula uyum. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 6(1), 102-112. DOI: https://doi.org/10.32960/uead.1056705
Gülay Ogelman, H. Saraç, S., & Özbilen, A. E. (2023). Okul öncesinde sosyal becerilerin öğrenmede öz düzenleme düzeyini yordayici etkisi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 9(2), 1-11.
Gülay Ogelman, H., & Kaya, R. (2023). Okul öncesi dönem çocuklarının bağımsız öğrenme davranışları ile okula uyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 77-89. DOI: https://doi.org/10.53506/egitim.1253292
Hautakangas, M., Kumpulainen, K., & Uusitalo, L. (2021). Children developing self-regulation skills in a Kids’ Skills intervention programme in Finnish early childhood education and care. Early Child Development and Care, 192(10), 1626–1642. DOI: https://doi.org/10.1080/03004430.2021.1918125
Jacob, L., Benick, M., Dörrenbächer, S., & Perels, F. (2020). Promoting self-regulated learning in preschoolers. Journal of Childhood, Education & Society, 1(2), 116. https://doi.org/10.37291/2717638X.20201 DOI: https://doi.org/10.37291/2717638X.20201237
Jacob, L., Dörrenbächer, S., & Perels, F. (2019). A pilot study of the online assessment of self-regulated learning in preschool children: Development of a direct, quantitative measurement tool. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(2), 115-126. DOI: https://doi.org/10.26822/iejee.2019257655
Jaramillo, J. M., Rendón, M. I., Muñoz, L., Weis, M., & Trommsdorff, G. (2017). Children’s self-regulation in cultural contexts: The role of parental socialization theories, goals, and practices. Frontiers in Psychology, 8, 923. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00923
Kağıtçıbaşı, Ç. (2007). Family, self, and human development across cultures: theory and applications (2nd ed.). Lawrence Erlbaum.
Kağıtçıbaşı, Ç., & Ataca, B. (2005). Value of children and family change: A three‐decade portrait from Turkey, Applied Psychology: An International Review, 54(3), 317-337. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2005.00213.x
Kelley, T. L. (1939). The selection of upper and lower groups for the validation of test items. Journal of Educational Psychology, 30(1), 17–24. DOI: https://doi.org/10.1037/h0057123
Lajoie, S. P. (2008). Metacognition, self regulation, and self-regulated learning: A rose by any other name? Educational Psychology Review, 20, 469–475. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-008-9088-1
Linacre, J. M. (2002). What do infit and outfit, mean-square and standardized mean? Rasch Measurement Transactions, 16(2), 878.
Mayer, B., Trommsdorff, G., Kağıtçıbaşı, Ç., & Mishra, R. C. (2012). Family models of independence/interdependence and their intergenerational similarity in Germany, Turkey, and India. Family Science, 3(1), 64-74. DOI: https://doi.org/10.1080/19424620.2011.671503
McClelland M. M., Cameron C. E., Connor C. M., Farris C. L., Jewkes A. M., & Morrison F. J. (2007). Links between behavioral regulation and preschoolers' literacy, vocabulary, and math skills. Developmental Psychology, 43(4), 947-59. DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.4.947
McClelland, M. M., Morrison, F. J., & Holmes, D. L. (2000). Children at risk for early academic problems: the role of learning-related social skills. Early Childhood Research Quarterly, 15(3), 307–329. DOI: https://doi.org/10.1016/S0885-2006(00)00069-7
Montroy J. J., Bowles R. P., Skibbe L. E., McClelland M. M., & Morrison F. J. (2016). The development of self-regulation across early childhood. Developmental Psychology, 52(11), 744-1762. DOI: https://doi.org/10.1037/dev0000159
Moos, D. C., & Ringdal, A. (2012). Self-regulated learning in the classroom: A literature review on the teacher’s role. Education Research International, 1, 1–15. DOI: https://doi.org/10.1155/2012/423284
Özcan, M. (2022). The relationship between preschool children's early thinking skills and independent learning behaviors. Cukurova University Faculty of Education Journal, 51(2), 1448-1467. DOI: https://doi.org/10.14812/cuefd.1122723
Özçelik, D.A. (1992). Ölçme ve değerlendirme. ÖSYM.
Perels, F., Merget‐Kullmann, M., Wende, M., Schmitz, B., & Buchbinder, C. (2009). Improving self‐regulated learning of preschool children: Evaluation of training for kindergarten teachers. British Journal of Educational Psychology, 79(2), 311-327. DOI: https://doi.org/10.1348/000709908X322875
Perry, N. E., & VandeKamp, K. J. (2000). Creating classroom contexts that support young children's development of self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 33(7-8), 821-843. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-0355(00)00052-5
Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), In Handbook of self-regulation, research, and applications (pp. 451–502). Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50043-3
Qadafi, M., Ulfah, M., Huda, M., & Agustiningsih, N. (2023). Fostering independent learning in early childhood: a case study on Montessori pedagogy at PAUD Montessori Futura Indonesia. Golden Age: Journal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 8(3), 109–120. DOI: https://doi.org/10.14421/jga.2023.83-01
Raikes, A. (2024). Using early childhood data and measurement to leverage change: are we making progress? Journal of Research in Childhood Education, 38(1), 180-190. DOI: https://doi.org/10.1080/02568543.2023.2248223
Saraç, S. & Güleç, E. (2019). Gelişimde satır araları I: Yaşamın ilk yıllarında özdüzenlemenin gelişimi. H. Gülay Ogelman (Ed.), Gelişim bağlamında yaşamın ilk yılları: Erken çocukluk döneminde döneminde gelişim (ss. 567-591). Eğiten Kitap.
Saraç, S. (2021). Öğrenmede öz düzenlemeyi destekleyen öğretmen. H. Gülay Ogelman, S. Saraç ve D. Amca Toklu (Eds.), Yeni nesil öğretmen (ss. 293-310). Vizetek.
Saraç, S., & Gülay Ogelman, H. (2022). Bağımsız öğrenen çocuklar. Yeni İnsan Yayınevi.
Saraç, S., Abanoz, T., & Gülay Ogelman, H. (2021). Self-regulation predicts peer relations. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling 10(1), 56-65. DOI: https://doi.org/10.51503/gpd.847786
Saraç, S., Karakelle, S., & Whitebread, D. (2019). Okul Öncesi Çocuklar için Bağımsız Öğrenme Davranışları Ölçeği 3-5 (BÖD 3-5): Türkçe Formu için geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 18(3), 1093-1106. DOI: https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.610148
Schneider, W., Visé, M., Lockl, K., & Nelson, T. O. (2000). Developmental trends in children's memory monitoring: Evidence from a judgment-of-learning task. Cognitive Development, 15(2), 115-134. DOI: https://doi.org/10.1016/S0885-2014(00)00024-1
Sipahi, B., Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi (3. Baskı) Beta.
Tanrıbuyurdu, E. F., & Yıldız, T. G. (2014). Preschool self-regulation assessment (PSRA): Adaptation study for Turkey. Education and Science, 39(176), 317-328. DOI: https://doi.org/10.15390/EB.2014.3647
Thorpe, K., Rankin, P., Beattın, T., Houen, S., Sandi, M., Siraj, I., & Staton, S. (2020). The when and what of measuring ECE quality: Analysis of variation in the Classroom Assessment Scoring System (CLASS) across the ECE day. Early Childhood Research Quarterly, 53, 274-286. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2020.05.003
Tompkins, V., Guo, Y., & Justice, L. M. (2013). Inference generation, story comprehension, and language skills in the preschool years. Reading and Writing, 26, 403-429. DOI: https://doi.org/10.1007/s11145-012-9374-7
United Nations Children’s Fund (2023). The Early Childhood Development Index 2030: A new measure of early childhood development. UNICEF. https://data.unicef.org/wp-content/uploads/2023/09/ECDI2030_Technical_Manual_Sept_2023.pdf
Whitebread, D., Bingham, S., Grau, V., Pasternak, D. P., & Sangster, C. (2007). Development of metacognition and self-regulated learning in young children: Role of collaborative and peer-assisted learning. Journal of Cognitive Education and Psychology, 6(3), 433-455. DOI: https://doi.org/10.1891/194589507787382043
Whitebread, D., Bingham, S., Grau, V., Pino-Pasternak, D., Sangster, C., Coltman, P., Almeqdad, Q., & Demetriou, D. (2009). The development of two observational tools for assessing metacognition and self-regulated learning in young children. Metacognition and Learning, 4(1), 63-85. DOI: https://doi.org/10.1007/s11409-008-9033-1
Winne, P. H. (1997). Experimenting to bootstrap self-regulated learning. Journal of Educational Psychology, 89(3), 397–410. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0663.89.3.397
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin yayıncılık.
Zachariou, A., Bonneville-Roussy, A., Hargreaves, D., & Neokleous, R. (2023). Exploring the effects of a musical play intervention on young children’s self-regulation and metacognition. Metacognition and Learning, 18(3), 983-1012. DOI: https://doi.org/10.1007/s11409-023-09342-1
Zeman, J., Cassano, M., & Adrian, M. C. (2013). Socialization influences on children's and adolescents' emotional self-regulation processes: A developmental psychopathology perspective. In K. C. Barrett, N. A. Fox, G. A. Morgan, D. J. Fidler, & L. A. Daunhauer (Eds.), Handbook of self-regulatory processes in development: New directions and international perspectives (pp. 79–106). Psychology Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203080719-6
Zimmerman, B. J. (1986). Becoming a self-regulated learner: Which are the key subprocesses? Contemporary Educational Psychology, 11(4), 307-313. DOI: https://doi.org/10.1016/0361-476X(86)90027-5
Zimmerman, B. J. (2000). Attainment of self-regulation: A social cognitive perspective. In M.Boekaerts, P. R. Pintrich ve M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13–39). Academic Press.
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183. DOI: https://doi.org/10.3102/0002831207312909
Zimmerman, B. J., & Moylan, A. R. (2009). Self-regulation: where metacognition and motivation intersect. In D. J. Hacker, J. Dunlosky ve A. C. Graesser (Eds.) Handbook of metacognition in education (pp. 299-315). Routledge.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Seda Saraç- Hülya Gülay Ogelman- Hatice Erten Sarikaya- Ergün Akgün

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.