Okul Öncesi Öğretmen Adaylarına Yönelik Çokkültürlü Empati Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33308/26674874.2025391771

Anahtar Kelimeler:

Çokkültürlü Empati- Çokkültürlülük- Okul Öncesi Öğretmen Adayları- Ölçek Uyarlama

Özet

Bu araştırmanın amacı, Okul Öncesi Öğretmen Adaylarına Yönelik Çokkültürlü Empati Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması ve bu ölçeğin psikometrik özelliklerinin değerlendirilmesidir. Ölçek, çokkültürlü duygusal ifade, çokkültürlü tutumlar, çokkültürlü farklılıkları benimseme ve çokkültürlü empati farkındalığı olmak üzere dört farklı boyut ve toplamda 16 maddeden oluşmaktadır. Araştırma, 362 öğretmen adayını kapsayan bir çalışma grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Yapı geçerliliğini değerlendirmek için yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) sonucunda, altı uyum indeksinin tümünün kabul edilebilir aralıkta olduğu belirlenmiştir. DFA'da ölçek maddelerinin yük değerleri 0,40 ile 0,72 arasında değişmekte ve bu değerler faktör yükü için kabul edilebilir büyüklükte değerlendirilmektedir. Ölçeğin güvenirliğini desteklemek için analiz edilen Cronbach Alpha ve McDonald Omega katsayıları dört boyutta da birbirine yakın olup, bu katsayılardan iki tanesi 0.70 eşik değerine yakın, diğerleri ise bu değerin üzerinde bulunmaktadır. Bu sonuçlar, ölçeğin okul öncesi öğretmen adaylarının çokkültürlü empati düzeylerini ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Yazar Biyografileri

Nurullah Düzen, Siirt Üniversitesi

e-posta: nurullah.duzen@siirt.edu.tr

Barzan Batuk, Siirt Üniversitesi

e-posta: barzan.batuk@siirt.edu.tr

Referanslar

Acar, E. A., & Çetin, H. (2017). Improving preschool teachers’ attitude towards the persona doll approach and determining the effectiveness of persona doll training procedures. International Journal of Progressive Education, 13(1), 96–118.

Akçaoğlu, M. Ö., & Arsal, Z. (2018). Çokkültürlü yeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 261–270. DOI: https://doi.org/10.24106/kefdergi.378585

Akkaya, V. (2017). Hemşirelerde empati, empati becerileri ve motivasyon ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi.

APA. (2002). Guidelines on multicultural education, training, research, practice, and organizational change for psychologists. The American Psychologist, 58(5), 377-402. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.58.5.377

Aslan, S., & Aybek, B. (2019). Uygulama örnekleriyle çokkültürlü eğitim ve değerler eğitimi. Anı Yayıncılık.

Banks, J. (2013). Çokkültürlü eğitime giriş (Çev. H. Aydın). Anı Yayıncılık.

Banks, J. A. (2004). Multicultural education: Historical development, dimensions, and practice. In J. A. Banks (Ed.), Handbook of research on multicultural education (pp.3–30). Jossey-Bass. DOI: https://doi.org/10.2307/1167339

Banks, J., & Banks, C. A. M. (2019). Multicultural education: Issues and perspectives: John Wiley & Sons.

Bartelo, K. A. (2014). Prekindergarten teachers' multicultural knowledge, skills, and classroom environment [Unpublished doctoral dissertation]. Walden University.

Başarır, F. (2012). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime ilişkin görüşlerinin ve öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi (Erciyes Üniversitesi örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.

Başbay, A., & Kağnıcı, D. Y. (2011). Çokkültürlü yeterlik algıları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(161), 199-212.

Bekir, H., & Bayraktar, V. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının çokkültürlülük algıları. Paper presented at the International Conference on Multidisciplinary Sciences (İCOMUS) 15-16 December 2018, İstanbul.

Bektaş, Ö. Ş. (2022). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim algıları ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.

Borsa, J. C., Damásio, B. F., & Bandeira, D. R. (2012). Adaptação e Validação de Instrumentos Psicológicos entre Culturas: Algumas Considerações [Cross-cultural adaptation and validation of psychological instruments: Some considerations]. Paidéia, 22(53), 423–432. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2012000300014

Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (2nd Ed.). Guilford Publications.

Browne, M.W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In: Bollen, K.A., & Long, J.S. (Eds.), Testing structural equation models (pp.136-162). Sage.

Bryman, A., & Cramer, D. (2002). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows: A guide for social scientists. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203471548

Bulut, M., & Sarıçam, H. (2016). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarında çokkültürlü kişiliğin çokkültürlü eğitim tutumları üzerindeki etkisinin incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 295-322.

Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.

Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. baskı). Pegem Akademi Yayınları.

Choi, J. (2022). A study of the development and validation of the Multicultural Empathy Scale for Pre-Service Early Childhood Teacher. OMNES: The Journal of Multicultural Society, 12(2), 69-89. DOI: https://doi.org/10.14431/omnes.2022.07.12.2.69

Cırık, İ. (2008). Çokkültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 24-40.

Comrey, A. L., & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis (2nd Ed.). Lawrence Erlbaum Associates.

Convertino, C., Levinson, B. A., & González, N. (2013). Culture, teaching, and learning. In J. A. Banks & C. A. M. Banks (Eds.), Multicultural education: Issues and perspectives (8th ed., pp. 25–41). Wiley.

Coster, W. J., & Mancini, M. C. (2015). Recommendations for translation and cross-cultural adaptation of instruments for occupational therapy research and practice. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 26(1), 50–57. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v26i1p50-57

Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Holt, Rinehart and Winston.

Demirdağ, S. (2020). Öğrenci çeşitliliği ve çokkültürlü eğitim. Nobel Yayınları.

Durşen Ünal, S. (2018). Sınıf öğretmenlerinin çok kültürlü yeterlik algıları ve kişilik özelliklerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.

Erkut, S. (2010). Developing multiple language versions of instruments for intercultural research. Child Development Perspectives, 4(1), 19–24. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2009.00111.x

Esin, M. N. (2014). Veri toplama yöntem ve araçları & veri toplama araçlarının güvenirlik ve geçerliği. S. Erdoğan, N. Nahcivan ve M. N. Esin (Ed.), Hemşirelikte araştırma: Süreç, uygulama ve kritik içinde (s.169–192). Nobel Tıp Kitabevleri.

Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. National Center for Research on Education and Learning; U.S. Department of Education, Office of Educational Research and Improvement, Educational Resources Information Cente.

Gay, G. (2014). Kültürel değerlere duyarlı eğitim. Teori, araştırma ve uygulama (Çev. H. Aydın). Anı Yayıncılık.

Hong, S. Y. (2021). Analysis of domestic research trends on empathy research of nursing students. Humanities and Social Sciences, 11(5), 369–384. DOI: https://doi.org/10.22143/HSS21.11.5.27

Hooper, D., & Coughlan, J. Mullen, MR (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.

Jesus, L. M. T., & Valente, A. R. (2016). Cross-cultural adaptation of health assessment instruments. Universidade de Aveiro. http://sweet.ua.pt/lmtj/lmtj/JesusValente2016.pdf

Kaya, İ., & Aydın, H. (2014). Çoğulculuk, çokkültürlülük ve çokdilli eğitim. Anı Yayıncılık.

Kervan, S. (2017). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile epistemolojik inançları ve öğretim yaklaşımları arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Balıkesir Üniversitesi.

Kılınç, F. E., Karayel, F., & Koyuncu, M. (2018). Türk ve Suriyeli çocukların göç kavramına ilişkin metaforlarının belirlenmesi Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18, 37-54. DOI: https://doi.org/10.21560/spcd.v18i39974.441670

Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Publications.

Lin, M., Lake, V. E., & Rice, D. (2008). Teaching anti-bias curriculum in teacher education programs: What and how? Teacher Education Quarterly, 35(2), 187-200.

Lucke, J. F. (2005). The α and the ω of congeneric test theory: An extension of reliability and internal consistency to heterogeneous tests. Applied Psychological Measurement, 29(1), 65-81. DOI: https://doi.org/10.1177/0146621604270882

Nguyen, A.-M. D., & Benet-Martínez, V. (2013). Biculturalism and adjustment: A meta-analysis. Journal of Cross-Cultural Psychology, 44(1), 122-159. DOI: https://doi.org/10.1177/0022022111435097

Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). McGraw-Hill.

Onur Sezer, G., & Bağçeli Kahraman, P. (2017). Sınıf ve okul öncesi öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile kültürlerarası duyarlılıkları arasındaki ilişki: Uludağ Üniversitesi örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 550–560. DOI: https://doi.org/10.17860/mersinefd.336742

Ortloff, D. H. (2011). Moving the borders: Multiculturalism and global citizenship in the German social studies classroom. Educational Research, 53(2), 137–149. DOI: https://doi.org/10.1080/00131881.2011.572362

Pallant, J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003117445

Papasotiri, G., & Saiti, T. (2021). Multicultural classroom: Designing activities with Roma children. European Journal of Education Studies, 8(5), 1–14.

Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü yeniden düşünmek, kültürel çeşitlilik ve siyasi teori (Çev. B. Tanrıseven). Phoenix.

Polat, İ., & Kılıç, E. (2013). Türkiye’de çokkültürlü eğitim ve çokkültürlü eğitimde öğretmen yeterlilikleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 352-372.

Portera, A. (2008). Intercultural education in Europe: epistemological and semantic aspects. Intercultural Education, 19(6), 481-491. DOI: https://doi.org/10.1080/14675980802568277

Ramsey, P. G. (2018). Çeşitliliklerin olduğu bir dünyada öğrenme ve öğretim çocuklar için çokkültürlü eğitim (Çev. T. G. Yıldız). Anı Yayıncılık.

Rengi, Ö., & Polat, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin kültürel farklılık algıları ve kültürlerarası duyarlılıkları. Journal of World of Turks, 6(3), 85–102.

Rogers, C. R. (1983). Empatik olmak, değeri anlaşılmamış bir varoluş şeklidir. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 16(1), 103-124. DOI: https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000929

Ruales, S. T. P., Agirdag, O., & Van Petegem, W. (2020). Development and validation of the multicultural sensitivity scale for pre-service teachers. Multicultural Education Review, 12(3), 177–194. DOI: https://doi.org/10.1080/2005615X.2020.1808926

Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve LISREL uygulamaları. Anı Yayıncılık.

Silva, D. (2022). Pre-service teachers' understanding of culture in multicultural education: A qualitative content analysis. Teaching and Teacher education, 110, 103580. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103580

Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics (5th ed., pp. 481–498). Pearson.

White, S. J. (1997). Empathy: a literature review and concept analysis. Journal of Clinical Nursing, 6(4), 253-257. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.1997.tb00313.x

Wim, J., Katrien, W., Patrick, D. P., & Patrick, V. K. (2008). Marketing research with SPSS (pp. 274–275). Prentice Hall/Pearson Education.

Yazıcı, S., Başol, G., & Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları: bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37), 229-242.

Yurdugül, H. (2006). Paralel, eşdeğer ve konjenerik ölçmelerde güvenirlik katsayılarının karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(1), 15- 37. DOI: https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000136

İndir

Yayınlanmış

2025-01-23

Nasıl Atıf Yapılır

Düzen, N., & Batuk, B. (2025). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarına Yönelik Çokkültürlü Empati Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Yaşadıkça Eğitim, 39(1), 46–63. https://doi.org/10.33308/26674874.2025391771

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri