İlkokul, Ortaokul ve Lise Matematik Dersi Öğretim Programlarında (2018) Kaynaşıklığın İncelenmesi
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2024382712Anahtar Kelimeler:
Matematik Dersi Öğretim Programları- Kaynaşıklık- Yatay Kaynaşıklık- Dikey Kaynaşıklık- Matematik EğitimiÖzet
Türkiye’de son 20 yılda sıkça yenilenen matematik dersi öğretim programlarına (MDÖP) dair sistematik ve derinlemesine bir kaynaşıklık incelemesi yapılmamıştır. Bu çalışmada 2018 yılında uygulanmaya başlayan MDÖP’nin yatay ve dikey kaynaşıklığı incelenerek, program iyileştirmelerine rehberlik edilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, doküman analizi temele alınmış ve alanyazın incelemesiyle elde edilen kılavuz sorular, uzman görüşleriyle geliştirilmiştir. Bulgular, MDÖP’de yatay kaynaşıklığın (aynı sınıf düzeyindeki diğer derslerle ilişkilendirmeler) kısmen karşılandığını göstermektedir. Dikey kaynaşıklıkta sürekliliğe ilişkin bulgular, farklı sınıf düzeylerinde ilişkilendirilen kazanımlar, kavramlar, değerler ve becerilerin kısmen bulunduğunu, öğretim/öğrenme etkinliklerinde ve ölçme-değerlendirmede sürekliliğin sağlanamadığını göstermektedir. Aşamalılık bulgularına göre, bir sınıftan diğerine geçişte önkoşul öğrenmelerin kısmen dikkate alındığı; kolaydan zora, bilinenden bilinmeyene, yakından uzağa, somuttan soyuta doğru ilerlemelerin kısmen karşılandığı görülmüştür. Üst sınıflara doğru gidildikçe kazanımların üst düzey düşünme becerilerine doğru (çözümleme, değerlendirme, yaratma) ilerlemediği belirlenmiştir. Kademeler arası dikey kaynaşıklığa ilişkin bulgular da her bir okul seviyesinde (ilkokul, ortaokul, lise) birbiri ile ilişkili terimler/kavramlar, beceriler ve değerlerde sürekliliğinin yeterli olmadığını göstermiştir. Sonuç olarak, MDÖP hem yatay hem de dikey kaynaşıklık bakımından iyileştirilmelidir.
İndirmeler
Referanslar
Akpınar, E., & Ekici, G. (2022). 8. sınıf matematik dersi öğretim programı etkinliklerinin öğrencilerin dönüşüm geometrisi ünitesindeki kavramsal gelişimlerine etkisinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 303-346. https://doi.org/10.17152/gefad.984530 DOI: https://doi.org/10.17152/gefad.984530
Aktan, O. (2019). İlkokul matematik öğretim programı dersi kazanımlarının yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 15-36. https://doi.org/10.9779/pauefd.523545 DOI: https://doi.org/10.9779/pauefd.523545
Altıparmak, K., & Çiftçi, B. (2018). Bilgisayar destekli gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının etkililiği üzerine deneysel bir çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(2), 228-253. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.506434 DOI: https://doi.org/10.17522/balikesirnef.506434
Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238.
Asil-Güzel, A., Güzel, M., & Coşkun, M. (2023). İlkokul ve Ortaokul Matematik Öğretim Programı’nın uzunluk ölçme kazanımlarının öğrenme rotalarına göre incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(3), 527-537. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202043235 DOI: https://doi.org/10.30703/cije.1204418
Ataş, R., & Bümen, N.T. (2023). Fen bilimleri dersi öğretim programlarında program tasarım ilkeleri açısından bir analiz: 2005, 2013, 2018. Educational Academic Research, (49), 91-107. DOI: https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2023.2237100
Atmaca, E., & Bümen, N. T. (2023). Biyoloji öğretim programlarının yatay ve dikey kaynaşıklık açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 57, 1341-1387. DOI: https://doi.org/10.53444/deubefd.1265159
Avcı, N., Erikçi, B., & Ok, A. (2021). Ortaöğretim Temel Düzey Matematik Dersi Öğretim Programı’nın Stake’in yanıtlayıcı değerlendirme modeli ile değerlendirilmesi. Journal of Qualitative Research in Education, 27,1-25. https://doi.org/10.14689/enad.27.2 DOI: https://doi.org/10.14689/enad.27.2
Aydın, A., Selvitopu, A., & Kaya, M. (2018a). Eğitime yapılan yatırımlar ve PISA 2015 sonuçları: Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Ilkogretim Online, 17(3), 1283-1301. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466346 DOI: https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466346
Aydın, M., Laçin, S., & Keskin, İ. (2018b). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. International e-Journal of Educational Studies, 2(3), 1-11. https://doi.org/10.31458/iejes.413967 DOI: https://doi.org/10.31458/iejes.413967
Bahar, Y., & Bümen, N. T. (2022). Sosyal bilgiler dersi öğretim programlarında kaynaşıklık üzerine sistematik bir analiz. Yaşadıkça Eğitim, 36(2), 520-554. https://doi.org/10.33308/26674874.2022362430 DOI: https://doi.org/10.33308/26674874.2022362430
Bal, P., Karabay Turan, A., & Kuşdemir Kayıran, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersi öğretim programına ilişkin değerlendirmelerinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 717-732. https://doi.org/10.24315/tred.696848 DOI: https://doi.org/10.24315/tred.696848
Ball, D.L., Hill, H.C., & Bass, H., (2005). Knowing mathematics for teaching: Who knows mathematics well enough to teach third grade, and how can we decide? American Educator, 29(3), 14-46.
Baş, M. (2017). 2009 ve 2015 İlkokul matematik dersi öğretim programları ile 2017 ilkokul matematik dersi öğretim programı karşılaştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1219-1258. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.44 DOI: https://doi.org/10.23891/efdyyu.2017.44
Baş, M., Tertemiz, N., & Tay, B. (2021). Bütünleştirilmiş matematik ve hayat bilgisi öğretiminin ilkokul 3. Sınıf öğrencilerinin derslerdeki akademik başarılarına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(4), 1311-1327. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021..-1000871 DOI: https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021..-1000871
Başün, A. R., & Doğan, M. (2020). Matematik eğitiminde uygulanan oyunla öğretimin akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(7), 155-167.
Baykul, Y. (2020). Ortaokulda matematik öğretimi (5-8. Sınıflar). Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9786053643425
Bayrambaş, F., Ağaçdiken, F., & Can, S. G. (2022). Ortaokul öğretmenlerinin disiplinlerarası yaklaşıma yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 138-154.
Baysal, H., Yedigöz Kara, Z., & Bümen, N. T. (2022). İngilizce dersi öğretim programlarında kaynaşıklık: Temel eğitimden ortaöğretime sistematik bir analiz. Eğitim ve Bilim, 47(209), 381-412. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2022.10735 DOI: https://doi.org/10.15390/EB.2022.10735
Berkant, H. G., & İncecik, A. (2018). Ortaokul matematik dersi beşinci sınıf öğretim programının öğretmenlerin görüşlerine göre değerlendirilmesi. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 3(6), 99-125.
Biçer, F., & Ada, T. (2020). Matematik dersi öğretim programı üzerine meslek lisesi matematik öğretmenlerinin görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 543-582. https://doi.org/10.18039/ajesi.682059 DOI: https://doi.org/10.18039/ajesi.682059
Boesen, J., Helenius, O., Bergqvist, E., Bergqvist, T., Lithner, J., Palm, T., & Palmberg, B. (2014). Developing mathematical competence: From the intended to the enacted curriculum. The Journal of Mathematical Behavior, 33, 72-87. DOI: 10.1016/j.jmathb.2013.10.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2013.10.001
Borovik, A., & Gardiner, T. (2007). Mathematical abilities and mathematical skills. The University of Manchester. https://eprints.maths.manchester.ac.uk/839/
Bozkurt, A., Çırak Kurt, S., & Tezcan, Ş. (2020). Türkiye ve Singapur ortaokul matematik öğretim programlarının cebir öğrenme alanı bağlamında karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 152-173. https://doi.org/10.9779/pauefd.540142 DOI: https://doi.org/10.9779/pauefd.540142
Bütüner, S. Ö., & Filiz, M. (2018). İlköğretim matematik öğretmenlerinin açılar konusundaki öğrenci kavram yanılgılarının farkındalıklarının belirlenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (35), 123-144.
Bütüner, S. Ö., & Güler, M. (2017). Gerçeklerle yüzleşme: Türkiye’nin TIMSS matematik başarısı üzerine bir çalışma. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 161-184.
Çelik, S. (2019). Ortaokul matematik sınıflarındaki matematiksel söylemlerin oluşumunun incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Trabzon Üniversitesi.
Çelik, S., Kul, Ü., & Çalık Uzun, S. (2018). Ortaokul matematik dersi öğretim programındaki kazanımların yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 775-795. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.37322-431437 DOI: https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.37322-431437
Çil, O., Kuzu, O., & Şimşek, A. S. (2019). 2018 Ortaöğretim matematik programının revize Bloom taksonomisine ve programın ögelerine göre incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1402-1418. DOI: https://doi.org/10.23891/efdyyu.2019.165
Demiralp, N. (2006). Coğrafya eğitiminde harita ve küre kullanım becerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 323-343.
Demiralp, N. (2017). Coğrafya öğretiminde programların tasarım ve program öğeleri açısından incelenmesi ve 2017 öğretim programı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 6(17), 521-545.
Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi DOI: https://doi.org/10.14527/9786053180265
DeZure, D. (2010). Interdisciplinary pedagogies in higher education. In R. Frodeman, J. T. Klein, & R. C. Dos Santos Pacheco (Eds.), The Oxford handbook of interdisciplinarity (pp.372-386). Oxford Handbooks.
Diker-Çoşkun, Y. (2017). Öğretim programları arka plan raporu. Eğitim Reformu Girişimi.
Doğan, M., & Işıtan, H. (2018). Gerçekçi matematik eğitiminin tam sayılar konusunda başarıya ve kalıcılığa etkililiği. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 1-9.
Durmuş, E., & Alpkaya, U. (2019). Disiplinlerarası yaklaşımla işlenen derslerin, öğrencilerin beden eğitimi ve matematik derslerine yönelik tutumlarına etkisi. Eurasian Research in Sport Science, 4(2), 112-120. DOI: https://doi.org/10.35333/ERISS.2019.94
English, F. W., & Steffy, B. E. (2001). Deep curriculum alignment: Creating a level playing field for all children on high-stakes tests of educational accountability. Scarecrow Press.
Erbilge, A. E. (2019). Türkiye, Kanada ve Hong Kong’un ortaokul matematik öğretim programlarının karşılaştırılması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
Erden, B. (2020). Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi beceri temelli sorularına ilişkin öğretmen görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 270-292.
Erdoğan, F., & Elmas, C. (2018). Matematik dersi öğretim programının (ortaokul 5-8. sınıflar) matematiksel model kullanımı bağlamında incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 66-81. https://doi.org/10.33907/turkjes.452890 DOI: https://doi.org/10.33907/turkjes.452890
Erdoğan, H., & Ayvaz-Tuncel, Z. (2018). Gerçekçi matematik eğitimine dayalı matematik öğretiminin akademik başarı, kalıcılık ve yansıtıcı düşünme becerisi üzerine etkisi. Electronic Turkish Studies, 13(19), 653-668. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13943 DOI: https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13943
Ersöz, S., Öztürk, Y. A., & Demir, M. K. (2023). Türkiye ve Hindistan İlkokul 4. Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programlarının Program Öğeleri Bağlamında Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 635-654. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1318785 DOI: https://doi.org/10.31592/aeusbed.1318785
Festus, A. B., & Kurumeh, M. S. (2015). Curriculum planning and development in mathematics from the formative stages. Journal of Education and Practice, 6(2), 62-66.
Fidan, M., & Debbağ, M. (2019). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programının teknoloji okuryazarlığı boyutları açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (50), 22-50. https://doi.org/10.21764/maeuefd.342552 DOI: https://doi.org/10.21764/maeuefd.342552
Firdaus, F., Kailani, I., Bakar, M. N. B., & Bakry, B. (2015). Developing critical thinking skills of students in mathematics learning. Journal of Education and Learning, 9(3), 226-236. https://doi.org/10.11591/edulearn.v9i3.1830 DOI: https://doi.org/10.11591/edulearn.v9i3.1830
Forster, N. S. (2006). The analysis of company documentation. In J. P. Scott (Ed.), Documentary research (pp.83-106). SAGE Publications Ltd.
Geçitli, E., & Bümen, N. (2020). İlkokul ve ortaokulda bilişim teknolojileri alanında yer alan derslerin öğretim programları üzerine bir analiz: 1998-2018. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4), 1912-1934. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.58249-627376 DOI: https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.58249-627376
Glesne, C. (2016). Becoming qualitative researchers: An introduction. Pearson.
Gürbüz, M. Ç. (2019). PISA ve TIMSS mantığını ve sorularını anlama. Çepni, S. (Ed.), Uluslararası sınavların ve bazı ülkelerin merkezi sınav sistemlerinin ve soru örneklerinin tanıtımı içinde (s.45-109). Pegem A. DOI: https://doi.org/10.14527/9786053186359.04
Hewitt, T. W. (2006). Understanding and shaping curriculum: What we teach and why. Sage Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781452204277
Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 16, 235-266. https://doi.org/10.1023/B:EDPR.0000034022.16470.f3 DOI: https://doi.org/10.1023/B:EDPR.0000034022.16470.f3
Hudayarova, F. (2019). Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı ve Türkmenistan Devleti Bilim Bakanlığı ortaöğretim matematik dersi öğretim programlarının konu karşılaştırılması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
Ismail Amet, E., & Kaleli Yılmaz. G. (2022). Comparison of 5th to 8th grade mathematics curricula in Turkey and Greece. International e-Journal of Educational Studies, 6(12), 70-83. https://doi.org/10.31458/iejes.1080789 DOI: https://doi.org/10.31458/iejes.1080789
Işıtan, S., & Doğan, M. (2020). Matematik Müzik İlişkisi: Notalardan Kesirlere. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 10(2), 100-111. https://www.researchgate.net/publication/345082323
Jablonka, E. (2003). Mathematical literacy. In A. J. Bishop, & et al. (Eds.) Second international handbook of mathematics education (pp.75-102). Kluwer Academic Publishers. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-010-0273-8_4
Kart, M., & Şimşek, H. (2020). Türk eğitim sisteminde değer arayışı: Yenilenen (2017) ilköğretim programları hangi değerleri kazandırıyor? Değerler Eğitimi Dergisi, 18(40), 9-44. https://doi.org/10.34234/ded.623787 DOI: https://doi.org/10.34234/ded.623787
Kennedy, D. (2006). Writing and Using Learning Outcomes: A Practical Guide. Cork: University College Cork. https://cora.ucc.ie/server/api/core/bitstreams/88bdd1f3-4e1c-4cf8-baf4-df28d4f094c5/content
Keskin, B., & Özay Köse, E. (2019). Ortaöğretim öğretim programında biyoloji konularına temel oluşturan fizik ve kimya konularının ardışıklığının incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 12(1), 260-273. https://doi.org/10.30831/akukeg.433217 DOI: https://doi.org/10.30831/akukeg.433217
Kılınç, M. B., & Anılan, H. (2019). Birinci sınıf öğretmenlerinin birinci sınıf matematik dersi öğretim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1033-1061. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555117 DOI: https://doi.org/10.17494/ogusbd.555117
Kilpatrick, J., & Swafford, J. (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. National Academies Press.
Kocabaş, A. (2022). Disiplinlerarası yaklaşımda bir model önerisi: Müzikle matematik öğretimi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 125-137.
Kuzu, O., Çil, O., & Şimşek, A. S. (2019). Investigation of 2018 mathematics curriculum objectives according to the revised Bloom taxonomy. Erzincan University Journal of Education Faculty, 21(3), 129-147. https://doi.org/10.17556/erziefd.482751 DOI: https://doi.org/10.17556/erziefd.482751
Lesh, R., & Doerr, H. M. (2003). Foundations of a models and modelling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving. In Lesh, R. & Lehrer, R. (Eds.) Beyond constructivism (pp.3-33). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410607713
Lithner, J. (2015). (2012, July, 8-15). Learning mathematics by creative or imitative reasoning. In Selected regular lectures from the 12th International Congress on Mathematical Education (pp. 487-506). Korea. Springer International Publishing. https://www.mathunion.org/fileadmin/ICMI/Conferences/ICME/ICME12/www.icme12.org/upload/submission/1971_F.pdf DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-17187-6_28
Liu, W., & Neber, H. (2012). Estimation skills of Chinese and polish grade 6 students on pure fraction tasks. Journal of Mathematics Education, 5(1), 1-14.
Mayer, R. E. (2002). Multimedia learning. In Ross, H. R. (Ed.) Psychology of learning and motivation (Vol. 41, pp.85-139). Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/S0079-7421(02)80005-6
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018a). Matematik dersi öğretim programları (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=329
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018b). Görsel sanatlar dersi öğretim programları (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=358
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018c). Hayat bilgisi dersi öğretim programları (İlkokul 1, 2, 3. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=326
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018d). Fen bilimleri dersi öğretim programları (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018e). Sosyal bilgiler dersi öğretim programları (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018f). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programları (Ortaokul 5 ve 6. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=1383
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018g). Türkçe dersi öğretim programları (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018h). Müzik dersi öğretim programları (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=357
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018k). Matematik dersi öğretim programları (Lise 9, 10, 11, 12. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=343
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018l). Fizik dersi öğretim programları (Lise 9, 10, 11, 12. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=351
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018m). Biyoloji dersi öğretim programları (Lise 9, 10, 11, 12. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=361
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018n). Coğrafya dersi öğretim programları (Lise 9, 10, 11, 12. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=336
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018o). Kimya dersi öğretim programları (Lise 9, 10, 11, 12. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=350
Millî Eğitim Bakanlığı. (2019a). PISA 2018 Türkiye ön raporu. https://pisa.meb.gov.tr/eski%20dosyalar/wp-content/uploads/2020/01/PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf
Millî Eğitim Bakanlığı. (2019b). Akademik becerilerin izlenmesi ve değerlendirilmesi, 8. Sınıf Raporu. https://eskisehirodm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_05/31105400_abide__raporu_eskiYehir_31.05.2018.pdf
Eğitim Bakanlığı. (2020). TIMSS 2019 Türkiye ön raporu. https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/10175514_TIMSS_2019_Turkiye_On_Raporu_.pdf
Millî Eğitim Bakanlığı. (2022). Matematik seferberliği kapsamında "Temel eğitim matematik materyallerinin dijitalleştirilmesi projesi çalıştayı" düzenlendi. https://tegm.meb.gov.tr/www/matematik-seferberligi-kapsaminda-temel-egitim-matematik-materyallerinin-dijitallestirilmesi-projesi-calistayi-duzenlendi/icerik/809
Millî Eğitim Bakanlığı. (2023a). 2022 ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav raporu. Sınavla Öğrenci Alan Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınav Bilgileri (meb.gov.tr)
Millî Eğitim Bakanlığı. (2023b). K12 beceriler çerçevesi kapsamında Türkiye bütüncül modeli kılavuzunun hazırlanması çalıştayı başladı. https://ogm.meb.gov.tr/www/k12-beceriler-cercevesi-kapsaminda-turkiye-butuncul-modeli-kilavuzunun-hazirlanmasi-calistayi-basladi/icerik/1736
Mercan, F. Ç. (2014). 2007 Ortaöğretim kimya dersi öğretim programının içeriği ve kurgusuyla ilgili öğretmen görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(30), 1-22.
Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass
Miles, M. B., & Huberman A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd. ed). Sage Publications.
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. National Council of Teachers of Mathematics Pub.
Nicolescu, B. N., & Petrescu, T. C. (2015). On the continuity mathematics curriculum between primary and secondary school. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 871-877. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.231 DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.231
Niss, M. (2003, January). Mathematical competencies and the learning of mathematics: The Danish KOM project. In 3rd Mediterranean conference on mathematical education (pp.115-124). https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=b7b50cfc513371b27ce0b90d4dc19e45b5c7828e
Niss, M., & Højgaard, T. (2019). Mathematical competencies revisited. Educational Studies in Mathematics, 102, 9-28. https://doi.org/10.1007/s10649-019-09903-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-019-09903-9
O’Leary, Z. (2017). The essential guide to doing your research project. SAGE Publications Inc.
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. (2023). Disiplinlerarası ödev rehberi. https://ogmmateryal.eba.gov.tr/kutuphane/odev-rehberi
Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (2018). Curriculum: Foundations, principles and issues (8th ed.). Pearson Education.
Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi. (2023). 2023-YKS sınav sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. https://cdn.osym.gov.tr/pdfdokuman/2023/YKS/sayisalbilgiler20072023.pdf
Özaydınlı, B., & Kılıç, C. (2019). Disiplinlerarası yaklaşıma ilişkin ortaöğretim öğretmenlerinin görüşleri ve ders uygulamaları. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 52(2), 301-330. https://doi.org/10.30964/auebfd.446969 DOI: https://doi.org/10.30964/auebfd.446969
Özçelik, D. A. (2014). Eğitim programları ve öğretim. Pegem Akademi.
Richland, L. E., Stigler, J. W., & Holyoak, K. J. (2012). Teaching the conceptual structure of mathematics. Educational Psychologist, 47(3), 189-203. https://doi.org/10.1080/00461520.2012.667065 DOI: https://doi.org/10.1080/00461520.2012.667065
Serçe, F., & Acar, F. (2021). A comparative study of secondary mathematics curricula of Turkey, Estonia, Canada, and Singapore. Journal of Pedagogical Research, 5(1), 216-242. http://dx.doi.org/10.33902/JPR.2021167798 DOI: https://doi.org/10.33902/JPR.2021167798
Stein, M. K., Grover, B. W., & Henningsen, M. (1996). Building student capacity for mathematical thinking and reasoning: An analysis of mathematical tasks used in reform classrooms. American Educational Research Journal, 33(2), 455-488. https://doi.org/10.3102/00028312033002455 DOI: https://doi.org/10.3102/00028312033002455
Susam, B., & Demir, M. K. (2020). Öğretim programlarının değişimi üzerine sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(2), 245-267.
Şen, Ö. (2017). Matematik dersi ortaokul öğretim programlarının karşılaştırılması: 2009-2013-2017. Current Research in Education, 3(3), 116-128.
Şimşek, C. L., Dedeoğlu, N. Ç., & Sosyal, M. T. (2022). Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarındaki matematiksel kavramların matematik dersi öğretim programı bağlamında incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 5(2), 609-628. https://doi.org/10.33400/kuje.1148775 DOI: https://doi.org/10.33400/kuje.1148775
Tarım, K., & Hacıömeroğlu, G. (2019). Matematik öğretiminin temelleri: Ortaokul. Anı Yayıncılık.
Tekalmaz, G. (2019). Revize edilen ortaöğretim matematik öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 35-47. https://doi.org/10.33400/kuje.548562 DOI: https://doi.org/10.33400/kuje.548562
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005). Talim Terbiye Kurulu Kararları. https://ttkb.meb.gov.tr/kurulkararlari/fihristler/fihrist_2005.pdf
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2009). Talim Terbiye Kurulu Kararları. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_02/21170710_fihrist_2009.pdf
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2011). Talim Terbiye Kurulu Kararları. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_02/21170710_fihrist_2011.pdf
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2013). Talim Terbiye Kurulu Kararları. https://ttkb.meb.gov.tr/kurulkararlari/fihristler/fihrist_2013.pdf
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2017a). Talim Terbiye Kurulu Kararları. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_02/21170711_fihrist_2017.pdf
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2017b). Müfredatta yenileme ve değişiklik çabalarımız üzerine. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018). Talim Terbiye Kurulu Kararları. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_02/21170711_fihrist_2018.pdf
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2020). Öğretim programları değerlendirme raporu. https://ttkbyayin.meb.gov.tr/yayin/76
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2023). Haftalık Ders Çizelgeleri. https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7
Tyler, R. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. Ohio State University.
Ulusoy, S. (2018). Matematik öğretmenlerinin 9. ve 10. sınıf programını uygularken karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 52-67.
Van de Walle, J. A. (2004). Elementary and middle school mathematics. Teaching develop mentally (5th Ed.). Allyn &Bacon.
Van Zoest, L. R., Lo, J.-J., & Kratky, J. L. (Eds.). (2012). Proceedings of the 34th annual meeting of the North American chapter of the international group for the psychology of mathematics education. Western Michigan University.
Yağan, S. A. (2020). Avustralya ve Türkiye ilkokul matematik öğretim programlarının karşılaştırılması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(33), 294-320. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.272.14 DOI: https://doi.org/10.29329/mjer.2020.272.14
Yalçınkaya, Y. (2018). Yenilenen 9. sınıf matematik dersi öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 100-110. https://doi.org/10.1080/00207390600819029 DOI: https://doi.org/10.1080/00207390600819029
Yazıcılar, Ü., & Bümen, N.T. (2017). 2005, 2011 ve 2013 Yıllarında uygulamaya koyulan lise matematik dersi öğretim programları üzerine bir analiz. Ö. Demirel ve S. Dinçer. (Ed.), Küreselleşen dünyada eğitim içinde (s. 139-165). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786053188407.09 DOI: https://doi.org/10.14527/9786053188407.09
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Yaşadıkça Eğitim
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.