Uzaktan Eğitim Sonrası Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Fen Öğretimine Yönelik Görüşleri

Anahtar Kelimeler: Salgın Sonrası Eğitim, Uzaktan Eğitim, Fen Bilimleri Öğretmenleri, Fen Bilimleri Öğretimi, Yüz Yüze Eğitim, COVID-19 Salgını

Özet

Bu araştırmanın amacı, COVID-19 salgını henüz devam ederken uzaktan eğitim sonrası yeni normalleşmeyle birlikte Fen Bilimleri öğretmenlerinin sınıflarında yüz yüze gerçekleştirdikleri fen öğretimine ilişkin görüşlerinin alınmasıdır. Araştırma, temel nitel araştırma deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcı grubu, amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş, 56 (36 kadın ve 20 erkek) Fen Bilimleri öğretmeninden oluşmuştur. Araştırmacılar tarafından oluşturulmuş yapılandırılmış görüşme formu yoluyla veriler toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonunda uzaktan eğitim sonrası Fen Bilimleri öğretmenlerinin derslerinde etkileşimli tahta, EBA ve Web 2.0 araçları odaklı öğretime yer verdiklerini ve daha öğrenci merkezli bir öğretim yöntemi takip ettiklerini dile getirmişlerdir. Sınıf içinde uzaktan eğitim sonrasında mesleki doygunluğu daha çok hissettiklerini ve verimli olduklarını söylemişlerdir. Bunun yanı sıra öğrencilerin sınıf içinde derslere odaklanma problemi yaşadıklarını ve salgın önlemlerinin (maske, mesafe vb.) kendilerini sınıf içerisinde sınırlandırdığını dile getirmişlerdir.

Makalenin İndirilme Oranı

Henüz bir indirme işlemi yapılmamıştır.

Referanslar

Anderson, L. (2021). Schooling interrupted: Educating children and youth in the COVID-19 era. Center for Educational Policy Studies Journal, 11, 17-38.

Arundel, K. (2020). 3 ways K-12 schools can evolve post-pandemic. K12 Dive. https:// www.k12dive.com/news/how-k-12-schools-can-be-better-evolve-post-pandemic-covid-19/588965/

ASE [Association for Science Education] (2020). Good Practical Science – making it Happen Post-Covid 19. Report on an Extensive Survey of Science Educators, Investigating New Opportunities and Challenges for Secondary Schools and Colleges.

Audrain R. L., Weinberg A. E., Bennett A., O’Reilly J., & Basile C.G. (2022) Ambitious and sustainable post-pandemic workplace design for teachers: A portrait of the arizona teacher workforce. Reimers F.M. (Ed) Primary and Secondary Education During Covid-19 içinde. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-81500-4_14.

Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). COVID-19 salgını sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502

Chadwick, R., & E. McLoughlin. 2020. Impact of the COVID-19 Crisis on Science Teaching and Facilitation of Practical Activities in Irish Schools. Online: EdArXiv. https://doi.org/10.35542/osf.io/vzufk.

Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación [ME¬JOREDU]. (2020). Experiencias de las comunidades educativas durante la contingencia sanitaria por COVID-19. Educación básica. Informe Ejecutivo. https://editorial.mejoredu.gob.mx/ResumenEjecutivo-expe¬riencias.pdf.

Donnelly, R., & Patrinos, H. A. (2021, May 14). Learning loss during COVID-19: An early systematic review. https://www.researchsquare.com/article/rs-518655/v1

Fackler, A. K., & Sexton, C. M. (2020). Science teacher education in the time of COVID-19: A document analysis. Electronic Journal For Research in Science & Mathematics Education, 24(3), 5-13.

Hanushek, E., & Woessmann, L. (2020). The economic impacts of learn¬ing losses. OECD. https://www.oecd.org/education/The-economic-im¬pacts-of-coronavirus-covid-19-learning-losses.pdf

Hess, F. M. (2022). Education after the pandemic. https://www.aei.org/articles/education-after-the-pandemic

İçişleri Bakanlığı Genelgesi (2021). Normalleşme tedbirleri genelgesi. www.icisleri.gov.tr

Jones, A. L., & Kessler, M. A. (2020) Teachers’ Emotion and Identity Work During a Pandemic. Front. Educ. 5:583775. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.58377.

Kıray, S A., Çelik, İ., Çolakoğlu, H. (2018). Fen öğretmenlerinin TPAB öz yeterlik algıları: Bir yapısal eşitlik modeli çalışması. Eğitim ve Bilim. 43, 195, 253-268.

Kıyıcı, O. D. & Dikkartın Övez, F. T. (2021). Examination of technology acceptance and TPACK competencies of mathematics teachers who are involved in distance education practices during the pandemic process. Journal of Educational Technology & Online Learning, 4(4), 805-821.

Koç Akran, S. (2021). Öğretmen adaylarının" hibrit eğitim" kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 7(16) , 432-462.

Lavonen, J., & Salmela-Aro, K. (2021). Experiences of moving quickly to distance teaching and learning at all levels of education in Finland. F. Reimers (Ed.), Primary and secondary education during Covid-19 içinde. Springer.

Lee, K. (2022). Universities after COVID: as lecture theatres reopen, some pandemic teaching methods should live on. https://theconversation.com/universities-after-covid-as-lecture-theatres-reopen-some-pandemic-teaching-methods-should-live-on-174652

McKenney, S., Kali, Y., Markauskaite, L., & Voogt, J. (2015). Teacher design knowledge for technology enhanced learning: an ecological framework for investigating assets and needs. Instructional Science, 43(2), 181-202. https://doi.org/10.1007/s11251-014-9337-2.

Meltzer, J. L,, Saletin, J. M., Honaker, S. M., Owens, J. A., Seixas, A., Wahlstrom, K. L., Wolfson, A. R., Wong, P., Carskadon, M.(2021). COVID-19 instructional approaches (in-person, online, hybrid), school start times, and sleep in over 5,000 U.S. adolescents, Sleep, 44,(12),1-10. https://doi.org/10.1093/sleep/zsab180

Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Miles, M, B.,& Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, Sage.

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.

OECD (2021). Data show how the COVID-19 pandemic has hit all aspects of people’s well-being. https://www.oecd.org/newsroom/data-show-how-the-covid-19-pandemic-has-hit-all-aspects-of-peoples-well-being.htm.

Peterson, A., Dumont, H., Lafuente, M., & Law, N. (2018), Understanding innovative pedagogies: Key themes to analyse new approaches to teaching and learning, OECD Education Working Papers, No. 172. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/19939019.

Reimers, F., & Schleicher, A. (2020). Schooling disrupted, schooling rethought. How the COVID-19 pandemic is changing education. OECD. https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/education_continuity_v3.pdf

Reimers, F. (2021). Education and Covid-19: recovering from the shock created by the pandemic and building back better. UNESCO Digital Library. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378626

Ritz, D., O’Hare, G., & Burgess, M. (2020). The hidden impact of 70 COVID-19 on child protection and wellbeing. Save the Children Inter¬national. https://resourcecentre.savethechildren.net/node/18174/pdf/the_hidden_impact_of_covid-19

Saavedra, J. (2021, January 5). A silent and unequal education crisis. And the seeds for its solution. https://blogs.worldbank.org/education/silent-and-unequal-education-crisis-and-seeds-its-solution?cid=SHR_BlogSiteShare_EN_EXT

TEDMEM (2020). Covid-19 ve dünyada okulların durumu. https://tedmem.org/wp-content/uploads/2020/11/31-agustos-16-Kasim-covid-19-ve-dunyada-okullarin-durumu.pdf

United Nations Turkey [UNT], (2022). International day of education: more than 635 million students remain affected by school closures. https://turkey.un.org/en/169369-international-day-education-more-635-million-students-remain-affected-school-closures

UNESCO [United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization], (2020). Education in a post-COVID world: Nine ideas for public action. International Commission on the Futures of Education, Paris.

Ünsal, H. (2010). Yeni bir öğrenme yaklaşımı: Harmanlanmış öğrenme. Millî Eğitim Dergisi, 185, 130-137.

Wright, D., Balgopal, M., Weinberg, A. E., & Sample McMeeking, L. B. (April 2021). Using an ecological model to study novice STEM teacher professional resilience during the COVID-19 pandemic. National Association of Research on Science Teaching (NARST) Annual Conference, Virtual Conference.

World Bank. (2020a, December 2). Realizing the future of learning: From learning poverty to learning for everyone, everywhere. https://www.worldbank.org/en/topic/education/publication/realizing-future-of-learning-from-learning-poverty-to-learning-for-everyone-everywhere

World Bank. (2020b, December 2). Reimagining human connections: Technology and innovation in education at the World Bank. https://www.worldbank.org/en/topic/edutech/publication/reimagining-human-connections-technology-and-innovation-in-education-at-world-bank

Verma, G., Campbell, T., Melville, T., & Park, B-Y. (2020).Science teacher education in the times of the Covid-19 pandemic, Journal of Science Teacher Education, 31(5), 483-490.

Yayınlanmış
2022-05-16
Nasıl Atıf Yapılır
Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2022). Uzaktan Eğitim Sonrası Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Fen Öğretimine Yönelik Görüşleri. Yaşadıkça Eğitim, 36(2), 384-401. https://doi.org/10.33308/26674874.2022362451
Bölüm
Araştırma Makaleleri