Lise Öğrencilerinin Akademik Erteleme Davranışının Problemli İnternet Kullanımı ve Mükemmeliyetçilik ile İlişkisinin İncelenmesi
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2023371439Anahtar Kelimeler:
Akademik Erteleme- Problemli İnternet Kullanımı- Mükemmeliyetçilik- Akademik Başarı- İnternette Geçirilen SüreÖzet
Her ne kadar akademik erteleme konusu yaygın olarak üniversite öğrencileri örnekleminde incelense de akademik ertelemenin lise öğrencileri arasında da araştırılması bu konunun ergenlik dönemindeki gençler üzerindeki olumsuz etkilerini anlamak açısından önem arz etmektedir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı akademik sorumlulukların artması ve gelişim dönemi özelliklerinden dolayı söz konusu sorumlulukları yerine getirmekte zorlanan lise öğrencilerinin, akademik erteleme davranışlarının problemli internet kullanımı, mükemmeliyetçilik, akademik başarı ve internette geçirilen süre değişkenleri ile ilişkisinin incelenmesidir. Değişkenler arasındaki ilişki pearson korelasyon analizi ile, söz konusu değişkenlerin akademik ertelemeyi ne oranda yordadığı aşamalı regresyon analizi ile incelenmiştir. Çalışmanın verileri 280’i (%56.6) kadın, 215’i (%43.4) erkek olmak üzere 495 ortaöğretim öğrencisinden toplanmıştır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Çocuk ve Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği (Uz-Baş ve Siyez, 2010), Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği (Ceyhan ve Ceyhan, 2009) ve Akademik Erteleme Ölçeği (Çakıcı, 2003) ile elde edilmiştir. Bulgulara göre akademik erteleme ile problemli internet kullanımı, sosyal kaynaklı mükemmeliyetçilik ve internette geçirilen süre arasında pozitif yönde; kendine yönelik mükemmeliyetçilik ve akademik başarı arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Problemli internet kullanımı, kendine yönelik mükemmeliyetçilik, akademik başarı ve internette geçirilen süre değişkenleri akademik ertelemenin anlamlı yordayıcısı iken sosyal kaynaklı mükemmeliyetçiliğin akademik ertelemeyi anlamlı bir şekilde yordamadığı görülmüştür. Elde edilen sonuçlar alanyazın ışığında tartışılmıştır.
İndirmeler
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 Yaşadıkça Eğitim

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.