Erken Dönemlerde Finansal Farkındalığın Gelişmesi ve Finansal Okuryazarlık Konularının Matematik Dersine Entegresi
Özet
Son yıllarda bireylerin bilinçli ve sorumlu finansal kararlar verebilmesi için finansal okuryazarlık eğitimi konusu gündeme gelmektedir. Teknolojik ve ekonomik gelişmelerin beraberinde getirdiği finansal ürün çeşitliliğini, karmaşıklığı ve derinliği finansal okuryazarlık eğitimi ihtiyacını artırmaktadır. Nitekim bireylerin finansal konularda doğru kararlar alabilmesi için bu konuda yeterli bilgi ve farkındalığa sahip olmaları gerekmektedir. Bu çalışmada öncelikle finansal okuryazarlık tanımı ve boyutlarına yer verilmiştir. Erken dönemlerde finansal farkındalığın nasıl geliştiği konusunda literatürden örnekler sunulmuştur. Finansal okuryazarlık konularının matematik eğitiminde hangi bakış açılarıyla ele alınabileceğinden söz edilmiştir. Matematik öğretme ve öğrenme ortamlarında finansal okuryazarlık ile ilgili yapılan çalışmalardan örnekler sunulmuştur. Finans Eğitimi Standartları Entegreli Matematik Modeli (FESEM modeli) önerilmiş, bu modelin programda nasıl yer alabileceği konusunda önerilerde bulunulmuştur. Son olarak, finansal konuların matematik eğitimine dahili konusundaki uygulamaların ve araştırmaların neler ve nasıl olabileceğine dair önerilerde bulunulmuştur.
Makalenin İndirilme Oranı
Referanslar
Akpınar, B., Tuncel, T., & Özeren, E. (2016). Matematiğin ekonomik kalkinmadaki yeni rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,15(58) ,1059-1068. https://doi.org/10.17755/esosder.258836
Barker, K. (2007). Economic modelling: Theory, reality, uncertainty and decision-making. C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, & S. Kahn (Eds.) Mathematical modelling: Education, engineering and economics (ICTMA12) (ss. 25–42) içinde. Horwood. https://doi.org/10.1533/9780857099419.1.25
Başaran, S. T., Gürdal, G., ve Altıntaş, S. (2021). Financial literacy in Turkish preschool education. Psycho-Educational Research Reviews, 10,(2), 8- 28. https://doi.org/10.52963/PERR_Biruni_V10.N2.01
Bay, C., Catasús, B., & Johed, G. (2014). Situating financial literacy. Critical Perspectives on Accounting, 25(1), 36-45. https://doi.org/10.1016/j.cpa.2012.11.011
Berry, J. & Houston, K. (1995). Mathematical modelling. J.W. Arrowsmith Ltd.
Curugan, A., Masnan, A., & Norwani, N. (2019). Effect of kwartalino financial education program on kindergarten learners’ financial knowledge. International Journal of Social Science and Economic Research, 4(4), 3144-3164. https://ijsser.org/files_2019/ijsser_04__235.pdf
Çarıkçı, O. (2019). İlkokul dördüncü sinif öğrencilerinin finansal farkindalik düzeyinin belirlenmesine yönelik bir araştirma. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi ,(5),133-157 . https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/754982
Çelik, K. ve Eroğlu, O. (2014). İlköğretim çağında vergi algısının incelenmesi: Zonguldak ili örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 301-326 . https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/382320
Danes, S. M. & Haberman, H. (2007), Teen financial knowledge, self-efficacy, and behavior: A gendered view. Journal of Financial Counseling and Planning, 18(2), 48-60. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2228406
Day, H. R. & Ballard, D., (1996) The Classroom Mini-Economy: Integrating Economics into the Elementaryand Middle School Curriculum. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED425112.pdf
Dituri, P., Davidson, A., & Marley-Payne, J. (2019). Combining financial education with mathematics coursework: Findings from a pilot study. Journal of Financial Counseling and Planning, 30(2), 313-322. https://doi.org/10.1891/1052-3073.30.2.313
Drever, A. I., Odders-Whıte, E., Kalısh, C. W., Else-Quest, N. M., Hoagland, E. M., & Nelms, E. N. (2015). Foundations of financial well-being: ınsights into the role of executive function, financial socialization, and experience-based learning in childhood and youth. Journal of Consumer Affairs, 49, 13–38. doi: 10.1111/joca.12068. https://doi.org/10.1111/joca.12068
Fluch, M. (2007). Selected central banks’ economic and financial literacy programs. Monetary Policy & The Economy Q, 3, 85-103.
Friedline, T. (2015). A developmental perspective on children's economic agency. Journal of Consumer Affairs, 49(1), 39-68. https://doi.org/10.1111/joca.12062
Godsted, D., & McCormick, M. (2007). National K–12 financial literacy research overview. Networks Financial Institute Report (2007-NFI-03). http://www.networksfinancialinstitute.org/Lists/Publication%20Library/Attachments/86/2007-NFI-03_Godsted-McCormick.pdf
Grody, A. D. and Grody, D., Kromann, E., & Sutliff, J., (2008). A financial literacy and financial services program for elementary school grades-results of a pilot study. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1132388
Grohmann, A., Kouwenberg, R., & Menkhoff, L. (2015). Childhood roots of financial literacy. Journal of Economic Psychology, 51,114-133. https://doi.org/10.1016/j.joep.2015.09.002
Gudmunson, C. G., & Danes, S. M. (2011). Family financial socialization: Theory and critical review. Journal of Family and Economic Issues, 32(4), 644-667. https://doi.org/10.1007/s10834-011-9275-y
Güvenç, H. (2017). Öğretim programlarımızda finansal okuryazarlık. Elementary Education Online, 16(3), 935-948. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330233
Holden, K., Kalish, C., Scheinholtz, L., Dietrich, D., & Novak, B. (2009). Financial literacy programs targeted on pre-school children: Development and evaluation. La Follette Working Papers. https://minds.wisconsin.edu/bitstream/handle/1793/36314/holden2009009.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jacob, K., Hudson, S., & Bush, M. (2000). Tools for survival: An analysis of financial literacy programs. Chicago: Woodstock Institute.
John, D. R. (1999). Consumer socialization of children: A retrospective look at twenty-five years of research. Journal of Consumer Research, 26(3), 183-213. https://doi.org/10.1086/209559
Johnson, E., & Sherraden, M. S. (2007). From financial literacy to financial capability smong youth. J. Soc. & Soc. Welfare, 34, 119. https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/jrlsasw34&div=37&id=&page=
Jorgensen, B. L. & Savla, J. (2010). Financial literacy of young adults: The importance of parental socialization. Family Relations, 59(4): 465-478. https://doi.org/10.1111/j.1741-3729.2010.00616.x
Jump$tart Coalition for Personal Financial Literacy. (2017).https://www.jumpstart.org/wp-content/uploads/2018/01/2017_NationalStandardsBook.pdf
Kandak, M. ve Mertol, G. (2021). Eğitim düzeyi ile vergi gelirleri ilişkisi: İlkokul ve ortaokul öğrencileriyle ampirik bir çalışma. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 2(1), 9-24. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1583645
Kieschnick, D. A. H. (2006). Financial knowledge levels and savings behaviors of Bermudian high school seniors at Cedar Bridge Academy. Iowa State University. https://www.proquest.com/dissertations-theses/financial-knowledge-levels-savings-behaviors/docview/305341429/se-2?accountid=196244
Kim, C., Yang, Z., & Lee, H. (2015), "Parental style, parental practices, and socialization outcomes: An investigation of their linkages in the consumer socialization context", Journal of Economic Psychology, 49, 15-33. https://doi.org/10.1016/j.joep.2015.03.006
Kim, J., & Chatterjee, S. (2013). Childhood financial socialization and young adults' financial management. Journal of Financial Counseling & Planning, 24(1). https://www.proquest.com/docview/1412584809?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true
Lesh, R., & Lamon, S. (1992). Assessment of authentic performance in school mathematics. Washington, DC: AAAS.
Lucey, T. (2007). The art of relating moral education to financial education: An equity imperative. Social Studies Research and Practice, 2(3), 486–500. https://doi.org/10.1108/SSRP-03-2007-B0015
Lucey, T. A., & Maxwell, S. A. (2011). Teaching mathematical connections to financial literacy in grades K-8: Clarifying the issues. Investigations in Mathematics Learning, 3(3), 46-65. https://doi.org/10.1080/24727466.2011.11790306
Makonye, J. P. (2020). Towards a culturally embedded Financial Mathematics PCK framework. Research in Mathematics Education, 22(2), 98-116. https://doi.org/10.1080/14794802.2020.1752788
McCormick, M. H. (2009). The effectiveness of youth financial education: A review of the literature. Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1), 70-83.
Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2007). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Yazar.
Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). İlköğretim matematik dersi 5-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Yazar.
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41(1), 49-100. https://doi.org/10.1006/cogp.1999.0734
Mullins, L. J. (2007). Management and organisational behaviour. Pearson education.
Oehler, A., & Wendt, S. (2017). Good consumer information: The Information Paradigm at its (dead) end?. Journal of Consumer Policy, 40(2), 179-191. https://doi.org/10.1007/s10603-016-9337-5
Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2015), Guidelines on financial education at school and guidance on learning framework. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264281820-6en.pdf?expires=1650376930&id=id&accname=guest&checksum=57868B7ABE6D82F75B85C9DAAD6A409B
Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2005), Improving Financial Literacy Analysis of Issue and Policies.https://www.oecd.org/finance/financial-education/improvingfinancialliteracyanalysisofissuesandpolicies.htm
Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2012). Guidelines on financial education at school and guidance on learning framework. https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/2012%20Schools%20Guidelines.pdf
Ozkale, A., & Erdogan, E. O. (2020). An analysis of the interaction between mathematical literacy and financial literacy in PISA. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 1-21. https://doi.org/10.1080/0020739X.2020.1842526
Özen, A., Altunoglu, B. K. ve Öztornaci, E. (2015). Ortaögretim düzeyindeki öğrencilerin vergi algılama düzeylerine ilişkin ampirik bir değerlendirme. Yonetim ve Ekonomi, 22(2), 279. https://doi.org/10.18657/yecbu.00955
Özkale, A. ve Erdogan, E. O. (2022). Review of financial literacy models for educational studies. HAYEF: Journal of Education, 19(1), 61-71. https://doi.org/ 10.5152/hayef.2022.21050
Özkale, A. ve Erdoğan, E. Ö. (2017). Financial literacy and its status in the mathematics curriculums of Turkey Finansal okuryazarlık ve Türkiye matematik öğretim programlarındaki konumu. Journal of Human Sciences, 14(4), 4869-4883. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i4.5038
Pliner, P., Freedman, J. L., Abramovitch, R., & Drake, P. (1996). Children as consumers: In the laboratory and beyond. P. Lunt & A. Furnham (Eds.), Economic socialization: The economic beliefs and behaviors of young people (ss. 11-34) içinde. Edward Elgar
Remund, D. L. (2010). Financial literacy explicated: The case for a clearer definition in an increasingly complex economy. Journal of Consumer Affairs, 44(2), 276-295. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01169.x
Sawatzki, C. & Sullivan, P. (2018). Shopping for shoes: Teaching students to apply and interpret mathematics in the real world. International Journal of Science and Mathematics Education 16,(7), 355–1373. https://doi.org/10.1007/s10763-017-9833-3
Schug, M. C., & Hagedorn, E. A. (2005). The Money Savvy Pig™ goes to the big city: Testing the effectiveness of an economics curriculum for young children. The Social Studies, 96(2), 68-71. https://doi.org/10.3200/TSSS.96.2.68-71
Seginer, R., Vermulst, A., & Shoyer, S. (2004). The indirect link between perceived parenting and adolescent future orientation: A multiple-step model. International Journal of Behavioral Development, 28(4), 365-378. https://doi.org/10.1080/01650250444000081
Shim, S., Barber, B. L., Card, N. A., Xiao, J. J., & Serido, J. (2010). Financial socialization of first-year college students: The roles of parents, work, and education. Journal of Youth and Adolescence, 39(12): 1457-1470. https://doi.org/10.1007/s10964-009-9432-x
Simpson, J. A. & Weiner, E. S. (Eds.). (1989). Oxford English dictionary additions series (Vol. 1). Oxford University Press.
Skagerlund, K., Lind, T., Strömbäck, C., Tinghög, G., & Västfjäll, D. (2018), Financial literacy and the role of numeracy–How individuals’ attitude and affinity with numbers influence financial literacy. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 74, 18-25. https://doi.org/10.1016/j.socec.2018.03.004
Soward, K. W. (2006). Resilience and self-control in at-risk preschool children: Influences of maternal parenting style and self-control [Doktora tezi]. Fielding Graduate University.
Stephan, M., & Akyuz, D. (2012). A proposed instructional theory for integer addition and subtraction. Journal for Research in Mathematics Education, 43(4), 428-464. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.43.4.0428
Suiter, M., & Meszaros, B. (2005). Teaching about saving and investing in the elementary and middle school grades. Social Education, 69(2), 92–95. https://www.socialstudies.org/system/files/publications/articles/se_6902092.pdf
Tanase, M. F., & Lucey, T. A. (2017). Pre-service teachers’ awareness of interdisciplinary connections: Mathematics, financial literacy, and social justice issues. Investigations in Mathematics Learning, 9(1), 2-18. https://doi.org/10.1080/19477503.2016.1245027
Tural Sönmez, M. (2016). Yedinci sınıf öğrencilerinin matematiksel modelleme etkinlikleriyle matematikselleştirme süreçlerinin ve finansal okuryazarlıklarının incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
Tural Sönmez, M. (2017). Matematiksel modelleme problemlerinin yapılandırılması üzerine tasarım tabanlı inceleme: finansal içerik örneği. Journal of Computer and Education Research, 5(10), 218-240. https://doi.org/10.18009/jcer.307314
Tural Sönmez, M. (2019). Yedinci sınıf matematik ders kitabında yer alan problemlerin finansal okuryazarlığı bağlamında incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 8(1), 1-23. https://doi.org/10.30703/cije.427333
Van Campenhout, G. (2015). Revaluing the role of parents as financial socialization agents in youth financial literacy programs. Journal of Consumer Affairs, 49(1), 186-222. https://doi.org/10.1111/joca.12064
Walstad, W., Urban, C., J. Asarta, C., Breitbach, E., Bosshardt, W., Heath, J., ... & Xiao, J. J. (2017). Perspectives on evaluation in financial education: Landscape, issues, and studies. The Journal of Economic Education, 48(2), 93-112. https://doi.org/10.1080/00220485.2017.1285738
Ward, S., Wackman, D. B., & Wartella, E. (1977). How children learn to buy: The development of consumer information-processing skills. Sage.
Wentworth, D. R. (1987). Economic reasoning: Turning myth into reality. Theory into Practice, 26(3), 170-175. https://doi.org/10.1080/00405848709543270
Yıldırım, D. ve Özbek, A. (2021). Erken dönem ekonomi eğitimi ve finansal sosyalizasyonun finansal okuryazarlık düzeyine etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 694-710. https://doi.org/10.32709/akusosbil.860749
Yıldırım, G. (2017). Çocuklar için yaygın eğitim kapsamında yürütülen ekonomi eğitimi çalışmalarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ERTE Özel Sayısı, 103-124.
Telif Hakkı (c) 2022 Yaşadıkça Eğitim

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.