Yaratıcı Problem Çözmede Üstbiliş Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33308/26674874.2025392891

Anahtar Kelimeler:

Yaratıcı Problem Çözme- Üstbiliş- Ölçek Uyarlama

Özet

Bu araştırma, Yaratıcı Problem Çözmede Üstbiliş Ölçeği’nin (YPÇÜBÖ) Türkçeye uyarlanması sürecini incelemektedir. Araştırmanın amacı, YPÇÜBÖ’nün Türkçeye uyarlayarak geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Araştırma süreci, ölçeğin dilsel eşdeğerliği, ön uygulaması, pilot uygulaması ve ana uygulamaları aşamalarını içermektedir. Toplamda 404 öğretmen adayı öğrenci ölçeğin uyarlanma aşamalarında yer almıştır. Veri toplama sürecinden sonra doğrulayıcı faktör analizi ve iç tutarlılık testleri yapılarak veri analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda ölçeğin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgular, yaratıcı problem çözmede üstbilişsel becerilerin ölçülmesi amacıyla bu ölçeğin etkili bir araç olarak kullanılabileceğini ortaya koymaktadır. Çalışmanın bu alanda yapılacak araştırmalar için temel bir kaynak teşkil edeceği düşünülmektedir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Yazar Biyografisi

Muhammed Akif Kurtuluş, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi

e-posta: muhammed.kurtulus@alanya.edu.tr

Referanslar

Arafat, S. Y., Chowdhury, H. R., Qusar, M. M. A. S., & Hafez, M. A. (2016). Cross cultural adaptation and psychometric validation of research instruments: a methodological review. Journal of Behavioral Health, 5(3), 129-136. DOI: https://doi.org/10.5455/jbh.20160615121755

Bartlett, M. S. (1951). The effect of standardization on a χ2 approximation in factor analysis. Biometrika, 38(3/4), 337–344. DOI: https://doi.org/10.1093/biomet/38.3-4.337

Beaton, D. E., Bombardier, C., Guillemin, F., & Ferraz, M. B. (2000). Guidelines for the process of cross-cultural adaptation of self-report measures. Spine, 25(24), 3186-3191. DOI: https://doi.org/10.1097/00007632-200012150-00014

Birgili, B. (2015). Creative and critical thinking skills in problem-based learning environments. Journal of Gifted Education and Creativity, 2(2), 71–80. DOI: https://doi.org/10.18200/JGEDC.2015214253

Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective. Pearson.

Borsa, J. C., Damásio, B. F., & Bandeira, D. R. (2012). Cross-cultural adaptation and validation of psychological instruments: Some considerations. Paidéia (Ribeirão Preto), 22, 423-432. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2012000300014

Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (29. Baskı). Pegem Akademi Yayınları.

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications.

Cropley, A. (2001). Creativity in education: Learning. Kogan Page.

Erkut, S. (2010). Developing multiple language versions of instruments for intercultural research. Child Development Perspectives, 4(1), 19-24. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2009.00111.x

Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (4th ed.). London: SAGE Publications.

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906–911. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.34.10.906

Foundation for Critical Thinking. (2021). Research from the center for critical thinking. https://www.criticalthinking.org/pages/researchfrom-the-center-for-critical-thinking/595

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis (7th ed.). Pearson.

Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39(1), 31–36. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02291575

Leech, N.L., Barret, K.C., & Morgan, G.A. (2015). IBMSPSS for intermediate statistics: use and interpretation (Fifth Ed.). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Mardia, K. V. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika, 57(3), 519–530. DOI: https://doi.org/10.1093/biomet/57.3.519

McMillan, J. H. (2011). Classroom assessment: Principles and practice for effective standards-based instruction (5th ed.). Pearson.

Nadolski, R. J., Kirschner, P. A., & van Merriënboer, J. J. (2006). Process support in learning tasks for acquiring complex cognitive skills in the domain of law. Learning and Instruction, 16(3), 266-278. DOI: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2006.03.004

Nelson, T. O., & Narens, L. (1994). Why investigate metacognition? In J. Metcalfe & A. P. Shimamura (Eds.), Metacognition: Knowing about knowing (pp. 1–25). MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/4561.003.0003

Nosich, G. M. (2012). Eleştirel düşünme rehberi (Birsel Aybek, Çev.). Anı Yayıncılık

Şimşek, O. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ekinoks.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Allyn & Bacon/Pearson Education.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson.

Torrance, E. P. (2008). Torrance tests of creative thinking: Norms-technical manual, figural (streamlined) forms A & B. Scholastic Testing Services.

Ülger, K. (2012). Öğrencilerin problem çözme becerileri ile yaratıcı düşünce becerileri arasındaki ilişki. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 50-62.

Urban, K., & Urban, M. (2023). How can we measure metacognition in creative problem-solving? Standardization of the MCPS scale. Thinking Skills and Creativity, 49, 101345. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101345

Watson, G. (1980). Watson-Glaser critical thinking appraisal (Vol. 3). Psychological Corporation.

Wechsler, S. M., Saiz, C., Rivas, S. F., Vendramini, C. M. M., Almeida, L. S., Mundim, M. C., et al. (2018). Creative and critical thinking: Independent or overlapping components? Thinking Skills and Creativity, 27, 114–122. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2017.12.003

Wood, R. (2002). Critical thinking. http://www.robinwood.com/Democracy /GeneralEssays/CriticalThinking.pdf

İndir

Yayınlanmış

2025-05-30

Nasıl Atıf Yapılır

Kurtuluş, M. A. (2025). Yaratıcı Problem Çözmede Üstbiliş Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Yaşadıkça Eğitim, 39(2), 375–388. https://doi.org/10.33308/26674874.2025392891

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri