Dil Bilgisi Öğretiminde Web 2.0 Araçlarıyla Oluşturulmuş Oyunların Başarı ve Tutuma Etkisi

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33308/26674874.2025392871

Anahtar Kelimeler:

İlkokul- Web 2.0 Araçları- Türkçe Dersi- Dil Bilgisi

Özet

Bu çalışma Türkçe dersi dil bilgisi konularının öğretiminde web 2.0 araçları ile oluşturulmuş oyunların ilkokul öğrencilerinin akademik başarısına ve Türkçe dersine ilişkin tutumlarına etkisini belirlemek için yapılmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde zaman ve maliyet kaybını önlemek için seçkisiz olmayan uygun durum örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Deney grubunda web 2.0 araçları ile oluşturulmuş oyunlar, kontrol grubunda ise mevcut öğretim programı uygulanmıştır. Yapılan çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış olup yarı deneysel desen tercih edilmiştir. Elde edilen nicel veriler SPSS paket programından ve istatistiksel yöntemlerden yararlanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, Türkçe dersi dil bilgisi konularının öğretiminde web 2.0 araçları ile oluşturulmuş oyunların kullanılması, deney ve kontrol grubundaki orta çıkan puanlar karşılaştırıldığında deney grubu öğrencilerinin akademik başarı puanlarını ve Türkçe dersine ilişkin tutumlarını olumlu etkilediği belirlenmiştir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Yazar Biyografileri

Abdurrahman Karaca, Mi̇lli̇ Eği̇ti̇m Bakanlığı

e-posta: a.rahman.karaca@hotmail.com

Emine Gül Özenç, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi

e-posta: egmortas@gmail.com

Referanslar

Acat, M. B. (2000). Dilin işlevselliği yaklaşımına göre hazırlanmış Türkçe öğretimi programının temek dil becerilerinin kazanılmasına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.

Alışkan, Y. (2021). Wikipedia as a digital commons: collaborative production and free accessing to information/Knowledge. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (16), 4-19.

Arslan, M. (2022). İngilizce öğretmenlerinin web 2.0 hızlı içerik geliştirme öz yeterlik algı düzeyleri ve web 2.0 uygulamaları hakkındaki görüşleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.

Aytan, B., & Başal, A. (2015). Türkçe öğretmen adaylarının web 2.0 araçlarına yönelik algılarının incelenmesi. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(7), 149-166. DOI: https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.8388

Bakır, T. (2015). Eğitsel amaçlı bilgisayar oyunlarının coğrafya derslerinde kullanılmasının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.

Baki, Y. (2015). Dijital öykülerin altıncı sınıf öğrencilerinin yazma sürecine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.

Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe dersinde motivasyona ve başarıya etkisi: Kahoot örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.

Bay, Y., & Bademci, B. (2022). Türkçe öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. International Primary Education Research Journal, 6(3), 183-193.

Bayırtepe, E., & Tüzün, H. (2007). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının öğrencilerin bilgisayar dersindeki başarıları ve öz yeterlik algıları üzerine etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 41-54.

Benzer, A. (2019). Dil bilgisi öğretiminde öğretim programı, ders kitabı ve merkezî sınav çıkmazı. Jass StudiesThe Journal of Academic Social Science Studies, 76, 291-323. DOI: https://doi.org/10.29228/JASSS.30294

Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Pegem Yayınları.

Cantey, D. S., Sampson, M., Vaughn J., & Blodgett, N. P. (2021). Skills, community, and rapport: Prelicensure nursing students in the virtual learning environment. Teaching and Learning in Nursing, 16(4), 384-388. DOI: https://doi.org/10.1016/j.teln.2021.05.010

Çalık, T. (2006). Eğitimle ilgili bazı temel kavramlar. L. Küçükahmet (Ed.). Eğitim bilimine giriş içinde (6. Baskı, ss. 14-21). Nobel Yayın Dağıtım.

Çankaya, S., & Karamete, A. (2008). Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 115-127.

Çenesiz, M. (2020). Web 2.0 araçlarının ortaöğretim 10. sınıf coğrafya dersinde (topoğrafya ve kayaçlar) akademik başarı ve tutuma etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi. DOI: https://doi.org/10.32003/igge.750323

Çetin, S. H., & Aktay, S. (2021). Web 2.0 değerlendirme araçlarının ilkokulda etkililiğine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 36-48.

De Carlo, L. T. (1997). On the meaning and Use of Kurtosis. Psychological Methods, 2(3), 292-307. DOI: https://doi.org/10.1037//1082-989X.2.3.292

Dickinson, K. J., & Bass, B. L. (2020). A systematic review of educational mobile-applications (APPS) for surgery residents: Simulation and beyond. Journal of Surgical Education, 77(5), 1244–1256. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2020.03.022

Erdem, İ. (2008). Öğretmen görüşlerine göre dil bilgisi konularının öğretilme güçlükleri. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 85-105.

Ergün, M., Arıcı, M., & Işık, Ş. (1987). Üniversite öğrencilerinde dil ve anlatım bozuklukları. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 223-23

Faizi, R. (2018). Teachers’ perceptions towards using web 2.0 in language learning and teaching. Education and Information Technologies, 23(2), 1219-1230. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-017-9661-7

Faizi, R., Chiheb, R., & Abdellatif, A. E. (2015). Students' perceptions towards using web 2.0 technologies in education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 10(6), 32-36. DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v10i6.4858

Genç, Z. (2010, 10-12 Şubat). Web 2.0 yeniliklerinin eğitimde kullanımı: Bir Facebook eğitim uygulama örneği [Bildiri Sunumu] Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı, Muğla, Türkiye.

Göker, M., & İnce, B. (2019). Web 2.0 araçlarının yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanımı ve akademik başarıya etkisi. Turkophone, 6(1), 12-22.

Green, C. S. ve Bavelier, D. (2003). Action video game modifies visual selective attention. Nature, 423, 534-537. DOI: https://doi.org/10.1038/nature01647

Groeneveld, R. A., & Meeden, G. (1984, December). Measuring skewness and kurtosis. The Statistician, 33(4), 391-399 DOI: https://doi.org/10.2307/2987742

Güneş, F. (2010). Öğrencilerde ekran okuma ve ekranik düşünme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14),1-20.

Hazar, Z., & Altun, M. (2018). Eğitsel oyunlara yönelik öğretmen görüşleri ve yeterliliklerinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 52-72.

Hopkins, K. D., & Weeks, D. L. (1990). Tests for normality and measures of skewness and kurtosis: Their place in research reporting. Educational and Psychological Measurement, 50(4), 717-729. DOI: https://doi.org/10.1177/0013164490504001

Hsu, Y. C., Ching, Y. C., & Grabowski, B. L. (2014). Web 2.0 applications and practices for learning through collaboration. Handbook of Research on Educational Communications and Technology. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3185-5_60

Karadağ, B. F., & Garip, S. (2021). Türkçe öğretiminde web 2.0 uygulaması olarak learningapps’ın kullanımı. Çocuk, Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 4(1), 21-40. DOI: https://doi.org/10.47935/ceded.897374

Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi (26. Baskı). Nobel Yayıncılık.

Keskin, A. (2021). Web 2.0 uygulamalarının öğrencilerin Türkçe dersindeki akademik başarılarına ve Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.

Kodallı, T. (2022). Sezgisel dil bilgisi uygulamalarının Türkçe ders tutumuna, dil bilgisi tutumuna ve dil bilgisi başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.

Kolcubaşı, A. (2023). Web 2.0 araçlarıyla desteklenen anlama becerisine yönelik etkinliklerin öğrencilerin okuduğunu ve dinlediğini anlama başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.

Lyncha, P., Singal, N., & Francis, G. A. (2024). Educational technology for learners with disabilities inprimary school settings in low- and middle-income countries:a systematic literature review. Educatıonal Revıew, 76(2), 405–431. DOI: https://doi.org/10.1080/00131911.2022.2035685

Martin, S., Diaz, G., Sancristobal, E., Gil, R., Castro, M., & Peire, J. (2011). New technology trends in education: Seven years of forecasts and convergence. Computers and Education, 57(3), 1893-1906. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.04.003

Mertçe, M. (2023). Web 2.0 araçlarıyla desteklenen kı̇şı̇selleştı̇rme konuşmalarının kelime kalıcılığı ve öğrencı̇lerı̇n web 2.0 araçlarını kullanmaya yönelik tutumları üzerindeki̇ rolü [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.

Mete, F., Çiçek, S., & Asar, A. (2022). Türkçe ders kitaplarındaki dil bilgisi konuları: Yapılandırmacı yaklaşım öncesi ve sonrası. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(2), 363-384. DOI: https://doi.org/10.16916/aded.1064198

Metin, M. (2016). Nicel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (3. Baskı, ss. 162 – 214). Pegem Akademi Yayıncılık.

Michael, M. (2023). Language teachers’ perspectives on web 2.0 in education. EDP Sciences, 388, 04047. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202338804047

Moors, J. A. (1986). The meaning of kurtosis:Darlington reexamined. The American Statistician, 40(4), 283-284. DOI: https://doi.org/10.1080/00031305.1986.10475415

Ocak, M. A. (2013). Eğitsel dijital oyunların eğitimde kullanımı. M. A. Ocak (Ed.), Eğitsel dijital oyunlar (1. Baskı, ss.50-67). Pegem Akademi.

Okur, A., & Azizioğlu, N. İ. (2020). Dil bilgisi öğretiminde içerik ve kapsam. A. Pehlivan ve İ. S. Aydın (Eds.), Dil bilgisi öğretimi (3. Baskı, ss. 53-71). Pegem Akademi.

Özbal, A. (2017). Yazma becerisinin geliştirilmesinde web 2.0 araçlarının kullanılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.

Özçelik, D. A. (2016). Ölçme ve değerlendirme (5. Baskı). Pegem Akademi.

Öztürk, S. (2024). Web 2.0 araçlarıyla desteklenmiş uygulamaların altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarı, metaforik algı ve web 2.0 araçları kullanımına yönelik farkındalıklarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.

Prensky, M. (2002). The motivation of gmaeplay: The real twenty-fist century learning revolution. On the Horizon, 10(1), 5-11. DOI: https://doi.org/10.1108/10748120210431349

Sağlık, Y. Z., & Yıldız, M. (2021). Türkiye’de dil öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik yapılan çalışmaların sistematik incelemesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 418-442. DOI: https://doi.org/10.51725/etad.1011687

Sali, M. K., Güler, D. T., & Sali, K. M. (2023). Student views on the use of web 2.0 tools in teaching Turkish as a foreign language: example of wordwall application. International Journal of Innovative Approaches in Education, 7(1), 1-14. DOI: https://doi.org/10.29329/ijiape.2023.540.1

Sarı, E. (2019). Web 2.0 uygulamalarına göre tasarlanmış fen bilimleri dersinin etkililiğinin incelenmesi [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.

Sarpkaya, K. (2023). Web 2.0 araçları ile desteklenmiş etkinliklerin fen bilimleri dersindeki öğrencilerin motivasyon ve akademik başarılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.

Salman, M., & Akay, C. (2022). Web 2.0 araçlarının ortaokul öğrencilerinin yabancı dilde kelime öğrenme stratejilerine ve başarılarına etkisinin incelenmesi: Bir karma yöntem araştırması. EDUCATIONE, 1(2), 362-388.

Shelestova, Y. T., & Nabiyeva, B. A (2023). Problems of using Web 2.0 technologies in teaching language disciplines at the. Theoretical and Applied Problems of Language Education, 109(1), 212-222. DOI: https://doi.org/10.31489/2023ped1/212-222

Şahin, F., & Öztürk, G. (2019). Ebeveynlerin akıllı cihazlarda kullanılan içerik tanımlama standartları ile ilgili farkındalıklarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 297-322. DOI: https://doi.org/10.17152/gefad.410349

Tahiroğlu, G. N. (2023). Kesirler konusundaki farklı çözüm yollarını içeren çözümlü örneklerin bir web 2.0 aracı ile açıklanmasının beşinci sınıf öğrencilerinin başarısına, matematik tutumuna ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Medeniyet Üniversitesi.

Teke, S. (2020). Türkçe dil bilgisi öğretiminin tasvirî (açıklamalı) bibliyografyası [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.

Yapıcı, M. (2004). İlköğretim dilbilgisi konularının çocuğun bilişsel düzeyine uygunluğu. İlköğretim-Online, 3(2), 35-41.

Yılmaz, İ. (2023). İlkokul 3. sınıf matematik dersinde web 2.0 araçlarının akademik performansa etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.

Zhao, F. (2019). Using Quizizz to integrate fun multiplayer activity in the accounting classroom. International Journal of Higher Education, 8(1), 37–43. DOI: https://doi.org/10.5430/ijhe.v8n1p37

İndir

Yayınlanmış

2025-05-30

Nasıl Atıf Yapılır

Karaca, A., & Özenç, E. G. (2025). Dil Bilgisi Öğretiminde Web 2.0 Araçlarıyla Oluşturulmuş Oyunların Başarı ve Tutuma Etkisi. Yaşadıkça Eğitim, 39(2), 473–489. https://doi.org/10.33308/26674874.2025392871

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri