BİLSEM’deki Öğrenci ve Velilerin Müzik Eğitimi Deneyimlerine İlişkin Görüşleri
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2025392833Anahtar Kelimeler:
BİLSEM- Müzik Eğitimi- Üstün Yetenekli Öğrenci- VeliÖzet
Bu araştırmada Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) müzik eğitimi alan öğrenci ve velilerinin; mevcut durum hakkındaki görüşlerini alarak karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerileri getirmek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden “fenomenoloji” deseni kullanılmış ve veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiştir. 2023-2024 eğitim öğretim yılında Gaziantep ili BİLSEM merkezinde eğitim alan 20 öğrenci ve 20 veliden betimsel analiz yöntemi ile elde edilen bulgular doğrultusunda, BİLSEM’e katılım süreci sebeplerinin; öğrencilerin müziğe olan ilgilerinin yanı sıra müzikal yeteneklerini geliştirmek, müziksel aktivitelerini artırmak ve uzun soluklu müzik eğitimi almak olduğu belirlenmiştir. BİLSEM sınavına ilişkin öğrenci ve velilerin düşünceleri; sınava yönelik korku, endişe ve duygu durum etkilenimleri ile şekillenmiştir. BİLSEM’in fiziksel niteliklerine ilişkin görüşlerde, öğrenci ve velilerin daha iyi şartlarda eğitim almak istedikleri vurgulanmıştır. Öğrencilerin BİLSEM’de verilen müzik eğitiminden beklentileri; nota okuma, çalgı icra ve vokal icra becerilerinin geliştirilmesi yönündedir. Ayrıca, veli ve öğrencilerin BİLSEM’de verilen müzik eğitiminden sahne, vokal ve çalgı performanslarının artmasını beklediği, müzikal etkinliklerin artması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
İndirmeler
Referanslar
Atmaca, U., & Uzuner, Y. (2020). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan öğretmenlerin işitme kayıplı bireylere verilen destek hizmetlerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi: Fenomenolojik araştırma. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 8(4), 1214-1248.
Bakioğlu, A., & Levent, F. (2013). Üstün yeteneklilerin eğitiminde Türkiye için öneriler. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi (ÜYAD), 1(1), 31-44.
Baykoç Dönmez, N. (2004). Üstün yetenekli çocukların eğitimlerinde bilim sanat merkezlerinin kuruluşu ve işleyişinde yapılması gereken düzenlemeler. Şirin M. R. (Eds.), Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı içinde, (s. 69-73). Çocuk Vakfı Yayınları.
Baykoç Dönmez, N. (2010). Öğretmenlik programları için özel eğitim. Baykoç Dönmez (Eds.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim-1 içinde, (s. 13-25). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
Böke, A. M. (2019). Müzik alanında özel yetenekli çocukların müziksel geçmişlerinin bilim ve sanat merkezlerini tercih süreçlerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
Christensen, B. L., Johnson Burke, R., & Turner, A. L. (2015). Research methods design and analysis (Araştırma yöntemleri desen ve analiz). (Aypay, A. Çev. Edt.). Anı Yayıncılık.
Çamdeviren, Ş. (2014). Bilim ve sanat merkezine (BİLSEM) devam eden üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları güçlükler (Sakarya ili örneği) [Yayımlanmamış doktora tezi]. Sakarya Üniversitesi.
Çetin, G., & Durak, Y. (2022). Bilim ve sanat merkezlerinde ses kayıt teknolojileri altyapı durumu ve müzik öğretmenlerinin görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 430-452. DOI: https://doi.org/10.51460/baebd.1193335
Çiloğlu, S. Ç. K., & Kılıç, D. B. Ç. (2022). Bilim ve Sanat Merkezleri’nde (bilsem) öğrenim görmekte olan müzik birimi öğrencilerinin yaşadıkları sorunların incelenmesi. O. Zahal ve H. Taş (Eds.), Eğitimde güncel araştırmalar içinde, (s. 131-142). Gece Kitaplığı.
Demir, A., & Laçin, G. (2023). Müzik alanında özel yetenekli öğrencilerin bilsem eğitim süreci. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, 5(2), 173-189.
Epçaçan, U., & Oral, B. (2019). Özel yetenekli öğrencilerin Bilsem’deki öğretim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 139-166.
Güven, E., & Sezginsoy, B. (2009). Müzik alanında üstün bir yetenek: İdil Biret (görüş ve önerileri). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 123-142.
Işık, E., & Semerci, Ç. (2019). Nitel araştırmalarda veri üçgenlemesi olarak odak grup görüşmesi, bireysel görüşme ve gözlem. Turkish Journal of Educational Studies, 6(3), 53-66. DOI: https://doi.org/10.33907/turkjes.607997
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi: genişletilmiş bir kaynak kitap (1. Baskı). S. Akbaba Altun ve A. Ersoy (Çev. Eds). Pegem Akademi.
Millî Eğitim Bakanlığı. (2013). Özel Yetenekli Bireyler Strateji ve Uygulama Planı (2013-2017). MEB.
Millî Eğitim Bakanlığı. (2016). Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi.https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07031350_bilsem_yonergesi.pdf
Özbay, Y. (2013). Üstün yetenekli çocuklar ve aileleri. T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü Yayını.
Özer, B. (2020). Türkiye’de bilsem müzik alanına yönelik yapılan çalışmalar: sistematik bir derleme. OPUS International Journal of Society Researches, 16(29), 2045-2076. DOI: https://doi.org/10.26466/opus.758001
Sarıtaş, E., Şahin, Ü., & Çatalbaş, G. (2019). Velilerin gözüyle BİLSEM. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 114-133.
Şahin, F., & Kargın, T. (2013). Sınıf öğretmenlerine üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesi konusunda verilen bir eğitimin öğretmenlerin bilgi düzeyine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(02), 1-15. DOI: https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000181
Tekindal, M., & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172.
Torunoğlu, H., & Taşdemir, M. (2020). Bilim ve sanat merkezlerinin mezun ve veli gözüyle değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(3), 2117-2136. DOI: https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.42252
Urhan, G. (2022). Bilsem müzik sınavında öğrencilerin ve velilerin sınava ilişkin farkındalıklarını arttırmaya yönelik bir çalışma (Aksaray İli Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (63), 422-443. DOI: https://doi.org/10.21764/maeuefd.889057
Ünsal, S., Çetin, A., & Yoğurtçu, M. (2019). Üstün yetenekli öğrenci velilerinin bilim ve sanat merkezinden beklentileri ve karşılanma düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1306-1321. DOI: https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-437990
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Esmanur Yıldırımer- Yakup Aksoy

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.