Ortaöğretim 12. Sınıf Öğrencilerin Türev Konusuna Yönelik Tutumlarının İncelenmesi
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2025392820Anahtar Kelimeler:
Matematik- Türev- TutumÖzet
Araştırmada, ortaöğretim 12. Sınıf öğrencilerinin türev konusuna yönelik tutumlarını incelemek amaçlanmıştır. Betimsel ve korelasyonel araştırma niteliğinde olan bu çalışmaya 223 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve türev konusuna yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Kara and Yalçınkaya (2017) tarafından öğretmen adaylarına yönelik olarak geliştirilen türev konusuna yönelik tutum ölçeğinin üç faktörlü yapısının 12. sınıf ortaöğretim öğrencilerine uyarlanması amacıyla ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçekten elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler için t-testi, Pearson ve Spearman Brown Sıra Farkları Korelâsyon Katsayısı kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin türev konusuna yönelik tutum ölçeğinin davranışsal, bilişsel ve problem çözme boyutlarına ilişkin tutumlarının orta düzeyde olduğu ve cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Anadolu Lisesi öğrencilerinin davranışsal ve problem çözme boyutlarına ilişkin tutumları İmam Hatip Lisesi öğrencilerine göre, sayısal öğrencilerinin her bir boyuta ilişkin tutumları eşit ağırlık öğrencilerine göre, kurs/dershaneye giden öğrencilerin davranışsal boyuta ilişkin tutumları kurs/dershaneye gitmeyen öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Öte yandan araştırmada öğrencilerin I. dönem matematik dersi not ortalamaları, matematik dersini sevme düzeyleri ve haftalık türev çalışma saati ile davranışsal ve problem çözme boyutlarına ilişkin tutumları arasında orta düzeyde; bilişsel boyuta ilişkin tutumları arasında düşük düzeyde, pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır.
İndirmeler
Referanslar
Akdemir, Ö. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarı güdüsü [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
Akkaya, E. (2009). Matematik öğretmen adaylarının türev kavramına ilişkin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin öğrenci zorlukları bağlamında incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
Aksoy, Y. (2007). Türev kavramının öğretiminde bilgisayar cebir sistemlerinin etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
Altun, H., & Yılmaz, S. (2016). İlköğretim matematik öğretmenliği lisans öğrencilerinin türev konusundaki akademik başarıları ile öğrenme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13), 161-182.
Aybek, E.C. (2021). Data preparation for factor analysis. https://shiny.eptlab.com/dp2fa/
Aydın, B., & Doğan, M. (2012). Matematik öğretimi: Geçmişten günümüze matematik öğretimi önündeki engeller. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(2), 89-95.
Bayram, N. (2013). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, AMOS uygulamaları. Ezgi Kitabevi.
Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık.
Çavdar, D., & Şahan, H. H. (2019). Matematik dersinde akademik başarı, öz yeterlik ve matematik dersine yönelik tutum arasındaki ilişkinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 979-999. DOI: https://doi.org/10.17522/balikesirnef.605618
Çelik, H. C., & Bindak, R. (2005). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 427-436.
Çelik, H. C., & Ceylan, H. (2009). Lise öğrencilerinin matematik ve bilgisayar tutumlarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 92-101.
Çeliköz, N., & Duran, B. (2017). Öğretmen davranışlarının matematik başarısı üzerindeki etkisinin 8. sınıf öğrenci görüşleri bağlamında incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 564-585. DOI: https://doi.org/10.29299/kefad.2017.18.3.030
Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LİSREL uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık.
Demirhan, G., & Altay, F. (2001). Lise birinci sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutum ölçeği. II. Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 9-20.
Dowker, A., Cheriton, O., Horton, R., & Mark, W. (2019). Relationships between attitudes and performance in young children’s mathematics. Educational Studies in Mathematics, 100(3), 211–230. DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-019-9880-5
Duru, A., Akgün, L., & Özdemir, M. E. (2005). İlköğretim öğretmen adaylarının matematiğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 520-536.
Elalmış, S., Demirkıran, F., & Doğan, E. E. (2023). Matematik dersine yönelik tutum ile başarı arasındaki ilişki: Bir TIMSS Çalışması. Edebiyat Dilbilim Eğitim ve Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 145-157.
Eldemir, H.H. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3.Baskı). Sage Publications.
Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (7. Edition). McGraw-Hill.
Gezer, M., & İlhan, M. (2023). Revize edilmiş çevresel kimlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Öğretmen adayları üzerinde geçerlik ve güvenirlik çalışması. lnternational Journal of Geography and Geography Education, (49), 97-114. DOI: https://doi.org/10.32003/igge.1243408
Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55. DOI: https://doi.org/10.1080/10705519909540118
İnceoğlu, M. (2000). Tutum algı iletişim. Beykent Üniversitesi Yayınları.
Kara, M., & Yalçınkaya, İ. (2017). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının türev konusuna yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (10), 169-188. DOI: https://doi.org/10.16991/INESJOURNAL.1355
Kara, Y., & Özkaya, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematik motivasyonları, tutumları ve başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 9(1), 33-48. DOI: https://doi.org/10.17278/ijesim.1032457
Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık.
Kiwanuka, H. N., Van Damme, J., Van den Noortgate, W., & Reynolds, C. (2020). Temporal relationship between attitude toward mathematics and mathematics achievement. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51, 1–25.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press.
Ministry of National Education. (2024). Secondary education mathematics curriculum. https://mufredat.meb.gov.tr/
Oral, B. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eurasian Journal of Educational Research, 15, 88-98.
Peker, M., & Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 157-166.
Raines-Eudy, R. (2000). Using structural equation modeling to test for differential reliability and validity: An empirical demonstration. Structural Equation Modeling, 7(1), 124-141. DOI: https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0701_07
Saracoğlu, F. (2016). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve matematik dersine yönelik tutumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi.
Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci, SPSS ve LISREL uygulamaları. Anı Yayıncılık.
Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş (Temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları). Ekinoks Publishing.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. Allyn & Bacon.
Tabuk, M. (2019). Matematik başarısı ve matematiğe ilişkin tutum: Meta-analiz çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49, 167-186. DOI: https://doi.org/10.15285/maruaebd.358096
Taşdemir, C. (2009). İlköğretim ikinci akdeme öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları: Bitlis ili örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (12), 89-96.
Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme klavuzu. Türk Psikologlar Derneği.
Yenilmez, K., & Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 132-146.
Yıldız, N. (2006). Matematik eğitiminde türev öğrenimi ve öğretimi ile ilgili sorulmuş bazı etkin sorular ve cevapları hakkında öğrencilerin ve öğretim elemanlarının görüşleri üzerine bir fenomenografik çalışma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Büşra Ateş- Neşe Dokumacı Sütçü

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.