Türkiye'deki Suriyeli Mülteci Çocuklar için Okul Öncesi Eğitim: Sistematik Derleme ve Tematik Analiz
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2025392819Anahtar Kelimeler:
Okul Öncesi Eğitim- Suriyeli Mülteci Çocuklar- Türkiye- Sistematik Derleme- Tematik AnalizÖzet
Okul öncesi eğitim, özellikle kırılgan geçmişe sahip küçük çocukların bilişsel, sosyal ve duygusal gelişimlerinin desteklenmesinde kritik bir rol oynamaktadır. Türkiye'deki Suriyeli mülteci çocuklar için kaliteli okul öncesi eğitime erişim sadece gelişimsel bir ihtiyaç değil, aynı zamanda sosyal entegrasyonları ve uzun vadeli refahları için de kilit bir faktördür. Çalışmanın amacı, Türkiye'deki Suriyeli mülteci çocukların okul öncesi eğitimine ilişkin araştırmaları sentezleyerek mevcut literatürdeki önemli bir bilgi boşluğunu doldurmaktır. Toplam 23 çalışma dahil edilme kriterlerini karşılamış ve bu çalışmaya dahil edilmiştir. Bulgular; etkileşimli kitap okuma, yaz okulu programları, sosyal beceri öğretimi ve ebeveyn eğitim programları gibi özel müdahalelerin mülteci çocukların eğitimlerinde etkili sonuçlar ortaya koyduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, çalışmanın bulguları müdahale araştırmalarının sınırlı sayıda olduğunu ve bu alanda daha fazla müdahale araştırması yapılması gerektiğini vurgulamaktadır. Suriyeli mülteci çocukların okul öncesi eğitimine ilişkin belirlenen zorluklar; sosyal entegrasyon, dil engelleri, öğretmen eğitimi ve karmaşık kültürel dinamiklerle ilgili konuları kapsayan geniş bir yelpazeye yayılmakta ve eğitim sisteminde ve ilgili politikalarda bütünsel reformlara duyulan acil ihtiyacı vurgulamaktadır. Uygulamaya yönelik çıkarımlar açısından, çalışmanın bulguları erken müdahale programlarının, ebeveyn güçlendirme girişimlerinin ve sosyal ve kültürel entegrasyonu teşvik etmeye yönelik çabaların önemini vurgulamaktadır. Kapsamlı öğretmen eğitiminin eşlik ettiği farklılıklara duyarlı müfredatın benimsenmesi, kapsayıcı ve destekleyici okul öncesi eğitimi beslemek için temel bir bileşen olarak öne çıkmaktadır. Bu çalışmadan elde edilen bulgular, Türkiye'deki Suriyeli mülteci çocuklara yönelik okul öncesi eğitimin kalitesinin artırılması için uygulanabilir öneriler sunmaktadır.
İndirmeler
Referanslar
Acarturk, C., McGrath, M., Roberts, B., Ilkkursun, Z., Cuijpers, P., Sijbrandij, M., ... & Strengths Consortium. (2021). Prevalence and predictors of common mental disorders among Syrian refugees in Istanbul, Turkey: A cross-sectional study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 56(2021), 475-484. DOI: https://doi.org/10.1007/s00127-020-01941-6
Akca, A., & Aslisen, E. H. T. (2022). Dialogic book reading program and Syrian children: a pilot study in Nizip district of Gaziantep province. Electronic Journal of Social Sciences, 21(84), 1529-1545. DOI: https://doi.org/10.17755/esosder.1101340
Alabay, E., & Ersal, H. (2020). Examining the opinions of education program applications of preschool teachers with different culture child in classroom. Sinop University Journal of Social Sciences, 4(1), 107-134. DOI: https://doi.org/10.30561/sinopusd.699738
Arabacioglu, B., & Bagceli-Kahraman, P. (2020). The effect of social skills education on 60-69 months old Syrian children’s social skills, problem solving and adaptation. Cukurova University Faculty of Education Journal, 49(2), 734-768.
Ayas, M. T., Ozmert, E. N., Baser, D. A., Karabulut, E., & Cankurtaran, M. (2022). Development of preschool refugee children living under temporary protection status. Turkish Journal of Pediatrics, 64(4), 683-694. DOI: https://doi.org/10.24953/turkjped.2021.1309
Aydin, S., & Kurtulmus, Z. (2018). Investigation on pre-school teachers' views on the educational problems of migrant children. Turkish Journal of Social Research, 22(3), 231-250.
Bagceli-Kahraman, P. B., & Arabacioglu, B. (2020). Investigation of five year old Turkish and Syrian children’s play by examining their drawings. International Journal of Eurasian Researches, 8(24), 320-337.
Bakken, L., Brown, N., & Downing, B. (2017). Early childhood education: The long-term benefits. Journal of Research in Childhood Education, 31(2), 255-269. DOI: https://doi.org/10.1080/02568543.2016.1273285
Bosqui, T. J., & Marshoud, B. (2018). Mechanisms of change for interventions aimed at improving the wellbeing, mental health and resilience of children and adolescents affected by war and armed conflict: A systematic review of reviews. Conflict and Health, 12(1), 1-17. DOI: https://doi.org/10.1186/s13031-018-0153-1
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in Psychology, 3(2), 77–101. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674028845
Can-Yasar, M., Uyanik-Aktulun, Ö., Karaca, N., & Teke, H. (2018). The effect of preschool education on 48-66 month-old Syrian children’s development. Electronic Turkish Studies, 13(27), 341-366. DOI: https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14599
Dickson, R., Cherry, M. G., & Boland, A. (2017). Carrying out a systematic review as a master’s thesis. In A. Boland, M. G. Cherry, & R. Dickson (Eds.), Doing a systematic review: A student’s guide (2nd ed., pp. 44–89). Sage Publishing.
Directorate General of Migration Management (2023). Temporary protection. https://en.goc.gov.tr/temporary-protection27
Dogrul, H., & Akay, C. (2019). Comparison between Syrian and Turkish parents' opinions and expectations about pre-school education. Online Submission, 6(36), 119-139.
Duncan, G. J., & Magnuson, K. (2013). Investing in preschool programs. Journal of Economic Perspectives, 27(2), 109-132. DOI: https://doi.org/10.1257/jep.27.2.109
Durable Solutions Platform and Migration Policy Institute. (March 2021). A bridge to firmer ground: Learning from international experiences to support pathways to solutions in the Syrian refugee context. Research report.
Duran-Yilmaz, A., & Omeroglu, E. (2021). The opinions of preschool teachers regarding the values of Turkish children and Syrian refugee children. International Education Studies, 14(8), 84-92. DOI: https://doi.org/10.5539/ies.v14n8p84
Erdemir, E. (2021). Transactional relations and reciprocity between refugee mothers and their children: Changes in child, parenting, and concept of child. European Early Childhood Education Research Journal, 29(4), 547-568. DOI: https://doi.org/10.1080/1350293X.2020.1858916
Erdemir, E. (2022a). Home-based early education for refugee and local children via mothers: a model of contextually sensitive early intervention. Journal of Child and Family Studies, 31(4), 1121-1144. DOI: https://doi.org/10.1007/s10826-021-02197-7
Erdemir, E. (2022b). Uncovering community cultural wealth through an early intervention program: Syrian refugee children speaking. Early Childhood Education Journal, 50(2), 259-278. DOI: https://doi.org/10.1007/s10643-020-01140-7
Erdemir, E. (2022c). Summer preschools for Syrian refugee and host community children in Turkey: A model of contextually sensitive early intervention. Early Education and Development, 33(5), 912-938. DOI: https://doi.org/10.1080/10409289.2021.1961426
Gundogdu, S., & Yildiz, S. (2022). An Examination of Adaptation Processes of Refugee Children to Preschool in Turkey. International Online Journal of Educational Sciences, 14(5), 1184-1198. DOI: https://doi.org/10.15345/iojes.2022.05.004
Gulluce, E. S., & Uyanik, G. (2020). Research on social skills of Syrian refugee children continuing preschool according to psychometric features. Milli Eğitim, 49(227), 315-344.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications. DOI: https://doi.org/10.1016/0147-1767(85)90062-8
Lowery, K., & Romero-Johnson, S. (2023). Engraving school districts with the cultural wealth and social justice advocacy of Latina/o/x school leaders: stories from the field. Rowman & Littlefield. DOI: https://doi.org/10.5771/9781793615275
Masten, A. S. (2014). Ordinary magic: Resilience in development. Guilford Press.
Mercan-Uzun, E., & Butun, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. International Journal of Early Childhood Education Studies, 1(1), 72-83.
Ministry Interior of Turkey (2014). Temporary protection regulation. https://www.goc.gov.tr/kurumlar/goc.gov.tr/Gecici-Koruma-Yonetmeligi-Ingilizce.pdf
Ministry Of National Education (2022a). Department of education in migration and emergency situations. https://hbogm.meb.gov.tr/www/goc-ve-acil-durumlarda-egitim-daire-baskanligi/icerik/497
Ministry of National Education (2022b). General directorate of lifelong learning department of migration and education in emergencies report https://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_01/26165737_goc2022sunu.pdf
Mizikaci, F., Enginyurt, D., Duzen, N., Issoufou, M. B. D., Gokduman, D., Aksoy, E., ... & Coplu, F. (2021). Needs analysis of Turkish early literacy skills of Syrian children under temporary protection. Milli Eğitim, 50(1), 447-473. DOI: https://doi.org/10.37669/milliegitim.917315
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & PRISMA Group*, T. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Annals of Internal Medicine, 151(4), 264–269. DOI: https://doi.org/10.7326/0003-4819-151-4-200908180-00135
Ozger, B. Y., & Akansel, A. (2019). An ethnographic case study on Syrian children and their families in preschool class: We are also in this class! Journal of Qualitative Research in Education, 7(3), 942-966. DOI: https://doi.org/10.14689/issn.2148-624.1.7c.3s.3m
Ozger, B. Y., & Kozandagı, H. (2021). The plays of Syrian and Turkish children in preschool and their relations in plays. Pamukkale University Journal of Education, 51(2021), 299- 326.
Ozoruc, N., & Sigirtmac, A. D. (2022). Opinions of pre-school teachers on the problems faced by refugee children in the education process. Milli Eğitim, 51(233), 237-258. DOI: https://doi.org/10.37669/milliegitim.779155
Sakiz, H. (2016). Migrant children and school cultures: A suggestion for inclusion. Göç Dergisi, 3(1), 65-81. DOI: https://doi.org/10.33182/gd.v3i1.555
Sakiz, H., Cuhadar, P., & Cirkin, Z. (2025). Quality of education from a social justice and capabilities perspective: The case of Turkey. International Journal of Educational Reform, 34(1), 141-157. DOI: https://doi.org/10.1177/10567879221121638
Sandelowski, M., Barroso, J., & Voils, C. I. (2007). Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings. Research in Nursing & Health, 30(1), 99-111. DOI: https://doi.org/10.1002/nur.20176
Simsar, A. (2021). Preschool teachers' views on in-class science activities with minority children. International Journal on Social and Education Sciences, 3(2), 216-236. DOI: https://doi.org/10.46328/ijonses.170
Taylor, S., & Sidhu, R. K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constitutes inclusive education?. International Journal of Inclusive Education, 16(1), 39-56. DOI: https://doi.org/10.1080/13603110903560085
UNICEF (2019). For every child, reimagine: UNICEF annual report 2019. United Nations Children’s Fund.
United Nations High Commissioner for Refugees (2021). Syria emergency. https://www.unhcr.org/syria-emergency.html
Ustundag, A., & Senol, F. B. (2023). Children under temporary protection status in preschool. Journal of Primary Education, 17(2023), 24-32.
Vygotsky, L., Vygotsky, S., & John-Steiner, V. (Eds.). (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Yalcın, V., & Simsar, A. (2020). Adjustment of Syrian refugee children into pre-school education in Turkey. Ilkogretim Online, 19(3),1214-1224. DOI: https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.728021
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Salih Rakap- Emrah Gülboy- Halis Sakız

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.