Eğitimde Öğrenme Kayıpları: Sınıf Öğretmenlerinin Bakış Açısı
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2025392813Anahtar Kelimeler:
Öğrenme Kaybı- Sınıf Öğretmeni- İlkokulÖzet
Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin öğrencilerinin yaşadığı öğrenme kayıplarına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu amaca göre çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum araştırması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları; Gaziantep ilindeki sosyoekonomik düzeyi düşük öğrencilerin devam ettiği bir ilkokulda görev yapmakta olan 12 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Katılımcıların seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılarak ilkokul düzeyinde bir dizi öğretmen seçilmiştir. Çalışmada veriler, araştırmacılar tarafından yarı yapılandırılmış sorulardan hazırlanan görüşme formu aracılığıyla toplanarak içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; sınıf öğretmenlerinin öğrencilerinin yaşadığı öğrenme kayıplarının en çok aile ve öğrencilerden kaynaklandığını, genel olarak öğrencilerin daha fazla Türkçe dersinde öğrenme kaybı yaşadığı, öğretmenlerin ise bu kayıpları süreç ve sonuç odaklı değerlendirme yöntemleriyle tespit ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
İndirmeler
Referanslar
Ahıska, H., Yörük, S., & Doğan, F. (2023). Öğrenme kayıplarıyla ailenin eğitim düzeyi ve ekonomik olanakları arasındaki ilişki. Ardahan Üniversitesi İnsani Bilimler ve Edebiyat Fakültesi Belgü Dergisi, (8), 63-79. DOI: https://doi.org/10.59577/belgu.1285412
Alexander, K., Entwisle, D., & Olson, L. (2007) Lasting consequences of the summer learning gap. American Sociological Review, 72(2), 167–180. DOI: https://doi.org/10.1177/000312240707200202
Alkan, N. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde ilkokul öğrencilerinin matematik dersi öğrenme kayıplarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
Alkan, N., & Özdemir, S. M. (2023). Uzaktan eğitim sürecinde ilkokul öğrencilerinin matematik dersi öğrenme kayıplarına ilişkin öğretmen görüşleri. JRES, 10(2), 196-223. DOI: https://doi.org/10.51725/etad.1397515
Andriani, W., Subandowo, M., Karyono, H., & Gunawan, W. (2021). Learning loss dalam pembelajaran daring di masa pandemi corona. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Universitas Negeri Malang, 1(1), 485-501.
Avcı, F., & Ekici, T. (2023). Mevsimlik tarım işçisi çocuklar: Okul devamsızlıkları ve öğrenme kayıpları üzerine bir durum çalışması. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(5), 757–773.
Baysal, E. A., & Gürbüz, O. (2021). Opinions of the teachers on the compensation of learning loss caused by Covid-19 outbreak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 29(4), 173-184. DOI: https://doi.org/10.24106/kefdergi.811834
Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5-31. DOI: https://doi.org/10.1007/s11092-008-9068-5
Boaler, J. (2016). Mathematical mindsets: Unleashing students’ potential through creative math, inspiring messages and innovative teaching. John Wiley & Sons.
Booth, C., Villadsen, A., Goodman, A., & Fitzsimons, E. (2021). Parental perceptions of learning loss during COVID-19 school closures in 2020. British Journal of Educational Studies, 69(6), 657-673. DOI: https://doi.org/10.1080/00071005.2021.1984390
Borich, G. D. (2014). Etkili öğretmen. M.B. Acat (Ed.) ve H. Aydın ve T. Babacan, (Çev.) Etkili öğretim yöntemleri araştırma temelli uygulama (8. Basımdan Çeviri) içinde (s.1-34). Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal eserin yayın tarihi 2014, 8. Baskı).
Bowers, L. M., & Schwarz, I. (2018). Preventing summer learning loss: Results of a summer literacy program for students from low-SES homes. Reading & Writing Quarterly, 34(2), 99-116. DOI: https://doi.org/10.1080/10573569.2017.1344943
Chen, L. K., Dorn, E., Sarakatsannis, J., & Wiesinger, A. (2021). Teacher survey: Learning loss is global—and significant. McKinsey & Company.
Cooper, H. (2003). Summer learning loss: The problem and some solutions. ERIC Digest.
Cooper, H., Nye, B., Charlton, K., Lindsay, J., & Greathouse, S. (1996). Yaz tatilinin başarı testi puanları üzerindeki etkileri: Anlatımsal ve meta-analitik bir inceleme. Eğitim Araştırmalarının Gözden Geçirilmesi, 66(3), 227-268. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543066003227
Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry ve research design: Choosing among five approaches (Second Ed.). SAGE.
Çınar, Z., Çınaroğlu, M., & Ülker, S. V. (2023). Pandemi sırasında öğrenme kayıpları. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences (JOSHAS), 9(65), 2919-2930. DOI: https://doi.org/10.29228/JOSHAS.70150
Demir, F., Özdaş, F., & Çakmak, M. (2022). Examining the learning losses of students in the COVID-19 process according to teachers’ opinions. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9, 1012-1026. DOI: https://doi.org/10.52380/ijpes.2022.9.4.978
Dündar, R., & Kızık, M. M. (2023). Ortaokul öğretmenlerinin pandemi sonrasında öğrencilerde meydana gelen öğrenme ve davranış kayıpları ile ilgili görüşleri. Yaşadıkça Eğitim, 37(3), 670-682. DOI: https://doi.org/10.33308/26674874.2023373445
Engzell, P., Frey, A., & Verhagen, M. D. (2021). Learning loss due to school closures during the COVID-19 pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(17), e2022376118. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.2022376118
Ferah-Özcan, A., & Saydam, E. N. (2022). The opinions of classroom teachers on mathematics learning losses during the pandemic period. Journal of Qualitative Research in Education, 30, 181-210. DOI: https://doi.org/10.14689/enad.30.8
Ferian, F., & Sudrajat, S. (2022). Virtual learning In Indonesia's first secondary school: to anticipate learning loss. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(3), 2985-2992. DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i3.1906
Gewertz, C. (2020). Don’t rush to ‘diagnose’ learning loss with a formal test: Do this instead. https://www.edweek.org/teaching-learning/dont-rush-to-diagnose-learning-loss-with-a-formal-test-do-this-instead/2020/08
Haelermans, C., Jacobs, M., van Vugt, L., Aarts, B., Abbink, H., Smeets, C., van der Velden, R., & van Wetten, S. (2021). A full year COVID-19 crisis with interrupted learning and two school closures: The effects on learning growth and inequality in primary education. Maastricht University, Graduate School of Business and Economics. GSBE Research Memoranda No. 021. DOI: https://doi.org/10.26481/umagsb.2021021
Hattie, J. (2021). Visible learning effect sizes when schools are closed: What matters and what does not. Corwin Press.
Kayır, G. & Özçelik, F. U. (2018). İngilizce dersindeki yaz tatili öğrenme kayıplarına ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 3(1), 33-45.
Kerry, T., & Davies, B. (1998). Summer learning loss: The evidence and a possible solution. Support for Learning, 13(3), 118-122. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9604.00072
Kuhfeld, M., & Tarasawa, B. (2020). The COVID-19 slide: What summer learning loss can tell us about the potential impact of school closures on student academic achievement. NWEA Research. https://www.nwea.org/uploads/2020/04/Collaborative-Brief_Covid19-Slide-APR20.pdf
Maldonado, J. E., & De Witte, K. (2022). The effect of school closures on standardised student test outcomes. British Educational Research Journal, 48(1), 49-94. DOI: https://doi.org/10.1002/berj.3754
Merriam, S. B., & Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion ve analysis. Jossey-Bass.
Merriam, S.B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Sage.
Mitchell, B. D., & Greer, C. D. (2022). The COVID-19 learning loss: Fact or stigma? Children and Schools, 44(4), 251-254. DOI: https://doi.org/10.1093/cs/cdac018
Muhsin, M., Sugiharto, D. Y. P., & Awalya, A. (2023). The effects of self-confidence and social support on student’s learning loss. Jurnal Bimbingan Konseling, 12(1), 45-51.
Munro, C. (2022). Learning loss: A summer problem. BU Journal of Graduate Studies in Education, 14(2), 29-33.
Mweshi, G. K., & Sakyi, K. (2020). Application of sampling methods for the research design. Archives of Business Review–Vol, 8(11), 180-193. DOI: https://doi.org/10.14738/abr.811.9042
OECD. (2020). The impact of COVID-19 on education: Insights from education at a glance 2020. https://www.oecd.org/education/the-impact-of-covid-19-on-education-insights-education-at-a-glance-2020.pdf
Oktariani, F., Fionasari, R., & Ramdha, T. (2022). The impact of learning loss due to family income factors on students' achievement during the COVID-19 pandemic. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 12-20. DOI: https://doi.org/10.51276/edu.v3i1.203
Özgürden, S., & Okur, M. R. (2022). Pandemi dönemi acil uzaktan eğitim uygulamalarında K12 düzeyinde öğrenme kayıplarının incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 8(2), 36-54. DOI: https://doi.org/10.51948/auad.1092674
Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Sage Publications, Inc.
Reimers, F. M., & Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID19 pandemic of 2020. OECD.
Reuge, N., Jenkins, R., Brossard, M., Soobrayan, B., Mizunoya, S., Ackers, J., ... & Taulo, W. G. (2021). Education response to COVID 19 pandemic, a special issue proposed by UNICEF: Editorial review. International Journal of Educational Development, 87, 102485. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102485
Sabates, R., Carter, E., & Stern, J. M. (2021). Using educational transitions to estimate learning loss due to COVID-19 school closures: The case of complementary basic education in Ghana. International Journal of Educational Development, 82, 102377. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102377
Sandberg Patton, K. L., & Reschly, A. L. (2013). Using curriculum‐based measurement to examine summer learning loss. Psychology in the Schools, 50(7), 738-753. DOI: https://doi.org/10.1002/pits.21704
Schueler, B., & West, M. R. (2021). Is engaging online learning possible? A study of an innovative national virtual summer program. Ed Working Paper No. 21-345. Annenberg Institute for School Reform at Brown University.
Shinwell, J., & Defeyter, M. A. (2017). Investigation of summer learning loss in the UK-Implications for holiday club provision. Frontiers in Public Health, 5, 290124. DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2017.00270
Slates, S., Alexander, K., Entwisle, D., & Olson, L. (2012) Counteracting summer slide: social capital resources within socioeconomically disadvantaged families, Journal of Education for Students Placed at Risk (Jespar), 17(3), 165–185. DOI: https://doi.org/10.1080/10824669.2012.688171
Sulak, S. E., & Çapanoğlu, A. Ş. (2022). Sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda uzaktan eğitim sürecinde yaşanan öğrenme kayıplarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 588-603.
Székely, M., Flores-Ceceña, I., Hevia, F., & Calderón, D. (2024). Measuring learning losses from delayed return to school: Evidence from Mexico. International Journal of Educational Development, 106, 102998. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2024.102998
TEDMEM. (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: Uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri (TEDMEM Analiz Dizisi 7). Türk Eğitim Derneği Yayınları.
Tunç, Z., & Gök, B. (2022). Covid-19 pandemisi sürecinde ortaya çıkan öğrenme kayıplarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(2), 471-497. DOI: https://doi.org/10.37217/tebd.1026925
UNESCO. (2021). Education: From disruption to recovery. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
Uyar, A., & Kadan, O. F. (2022). Teachers' opinions on students' learning losses during the COVID-19 pandemic: A case study. International Online Journal of Educational Sciences, 14(3), 857-876. https://doi.org/10.15345/iojes.2022.03.019 DOI: https://doi.org/10.15345/iojes.2022.03.019
Ünal, A. (2024). Sınıf öğretmenlerinin pandemi döneminde yaşanan öğrenme kayıplarına ilişkin görüş ve önerileri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi.
World Bank. (2020). The impact of natural disasters on education systems. https://www.worldbank.org/en/topic/education
Wößmann, L., Freundl, V., Grewenig, E., Lergetporer, P., Werner, K., & Zierow, L. (2020). Bildung in der Coronakrise: Wie haben die Schulkinder die Zeit der Schulschließungen verbracht, und welche Bildungsmaßnahmen befürworten die Deutschen? Ifo Schnelldienst, 73(09), 25-39.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Neşe Uygun- Kevser Kara

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.