2018 İngilizce Dersi 8. Sınıf Öğretim Programının CIPP Modeli Kullanılarak Değerlendirilmesi
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2024383796Anahtar Kelimeler:
İngilizce Dersi Öğretim Programı- CIPP Program Değerlendirme Modeli- Program DeğerlendirmeÖzet
Bu araştırmada, Stufflebeam’in CIPP (Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün) değerlendirme modeli kullanılarak 2018 yılında uygulamaya konan 8. sınıf İngilizce dersi öğretim programının (İDÖP-8) değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Nicel kısımda, 373 İngilizce öğretmeninin görüşleri program değerlendirme anketi ile toplanmıştır. Nitel kısımda ise ankete katılan öğretmenler arasından 12’siyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, bağlam değerlendirme boyutu kapsamında öğretmenlerin genel olarak programın kazanımlarına yönelik olumlu görüş bildirirken fiziksel koşullar nedeniyle Türkiye’nin farklı bölgelerinde programın uygulanabilir olmadığını düşünmektedirler. Girdi değerlendirme boyutunda, ders kitaplarının yetersiz olduğu, öğrencilerin hazır bulunuşluklarının ise kısmen yeterli olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenler, programın uygulanması için kendilerini yeterli görmektedirler. Süreç değerlendirme boyutunda, öğrenci merkezli öğretim yöntemlerinin kısmen kullanıldığı ancak sınıf mevcutlarının kalabalıklığının programın uygulanmasını engellediği sonucuna ulaşılmıştır. Ürün değerlendirme boyutunda ise dönem içindeki sınavların dört beceriyi eşit olarak ölçmediği ancak öğrencilerin yıl sonunda dil bilgisi açısından ilerleme kaydettiği görüşü belirtilmiştir.
İndirmeler
Referanslar
Acar, A. (2019). Türkiye’deki 2013 ve 2018 ilkokullar ve ortaokullar İngilizce dersi öğretim programlarının karşılaştırılması: 7. sınıf izlencelerinin analizi. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 299-325.
Akpur, U., Alcı, B., & Karataş, H. (2016). Evaluation of the curriculum of English preparatory classes at Yildiz Technical University using CIPP model. Educational Research and Reviews, 11(7), 466-473. DOI: https://doi.org/10.5897/ERR2016.2638
Aksoy, E. (2020). Evaluation of the 2017 updated secondary school English curriculum of Turkey by means of theory-practice link. Turkish Journal of Education, 9(1), 1-21. DOI: https://doi.org/10.19128/turje.575392
Alkan, M. F., & Arslan, M. (2014). İkinci sınıf İngilizce öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(7), 87-99.
Arı, A. (2014). İlköğretim altıncı sınıf İngilizce öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(2), 172-194. DOI: https://doi.org/10.5578/keg.6646
Aslan, Y. (2016). Comparison of primary school foreign language curricula of Turkey, Germany and the Netherlands. Journal of Education and Training Studies, 4(8), 34-43. DOI: https://doi.org/10.11114/jets.v4i8.1581
Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
Başaran, M., Özdemir, O.İ., &. Can, M. S. (2020). 8. sınıf İngilizce öğretim programının bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(3), 154-178. DOI: https://doi.org/10.19160/ijer.767692
British Council, & TEPAV. (2014). Türkiye’deki devlet okullarında İngilizce dilinin öğretimine ilişkin ulusal ihtiyaç analizi. https://www.tepav.org.tr/upload/files/1399388519-1.Turkiyedeki_Devlet_Okullarinda_Ingilizce_Dilinin_Ogrenimine_Iliskin_Ulusal_Ihtiyac_Analizi.pdf
Bulut, İ., & Atabey, E. (2016). İlkokul 2.sınıf İngilizce dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 257-280.
Büyükduman, F. İ. (2005). İlköğretim okulları İngilizce öğretmenlerinin birinci kademe İngilizce öğretim programına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 55-64.
Cihan, T., & Gürlen, E. (2013). İlköğretim 5. sınıf İngilizce dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(1), 131-146.
Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.) Sage publications.
Creswell, J. W. (2012). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (4th ed.). Sage publications.
Demir, E., & Parlak, B. (2012). Türkiye’de eğitim araştırmalarında kayıp veri sorunu. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 3(1), 230-241.
Demir, O., & Duruhan, K. (2015). İlkokul 2. sınıf İngilizce dersi programı uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 4(3), 25-36.
Demirel, Ö. (2017). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi.
Demirtaş, Z. (2017). Eğitim program değerlendirme yaklaşımlarına genel bir bakış. Sakarya üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(4), 756-768. DOI: https://doi.org/10.19126/suje.388616
Dinçer, B. (2013). 7. sınıf İngilizce öğretim programının Stufflebeam’in bağlam-girdi-süreç-ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi.
Ekiz, D. (2004). Teacher professionalism and curriculum change: Primary school teachers’ views of the new science curriculum. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 339-350.
Ercan, B. (2019). İlkokul (2-4. sınıflar) İngilizce dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Kayseri ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
Erden, M. (1995). Eğitimde program değerlendirme. Pegem.
Erişen, Y. (1998). Program geliştirme modelleri üzerine bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13(13), 79-97.
Ertürk, S. (1975). Eğitimde ''program'' geliştirme. Cihan Matbaası.
Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R., & Worthen, B. R. (2011). Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines (4th ed.). Pearson.
Güneş, T. (2009). İlköğretim 5. sınıf İngilizce dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate data analysis: A global perspective (7th ed.). Prentice Hall.
Hamsi İmrol, M., Dinçer, A., Doğan Güldenoğlu, B. N., & Babadoğan, M. C. (2021). 2018 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 46(207), 403-437.
Kandemir, A. (2016). İlkokul 2. sınıf İngilizce öğretim programının katılımcı odaklı program değerlendirme yaklaşımıyla değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
Karataş, H. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi modern diller bölümü İngilizce II dersi öğretim programının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
Kaya, S., & Ok, A. (2016). The second grade English language curriculum: Theory-practice congruence. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(4), 491. DOI: https://doi.org/10.14527/pegegog.2016.024
Kaya, Z. (1997). Eğitimde program değerlendirme sürecinin temel işlemleri. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 59-72.
Kelly, A. V. (2009). The curriculum: Theory and practice. Sage.
Kırkgöz, Y. (2007). English language teaching in Turkey policy changes and their implementations. RELC Journal, 38(2), 216-228. DOI: https://doi.org/10.1177/0033688207079696
Konca, F. (2022). Eğitim 4.0: Eğitimin geleceği tartışmalarının neresindeyiz? (3. Baskı). Pegem Yayınevi.
Körhasanoğulları, N. (2020). İlköğretim İngilizce dersi öğretim programının iletişimsel dil yaklaşımına uygunluğu açısından incelenmesi (Bir durum çalışması) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
Kridel, C. (2010). Encyclopedia of curriculum studies (Vol. 1). Sage Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412958806
Kurt, A. (2017). 4. sınıf İngilizce dersi öğretim programının bağlam, girdi, süreç, ürün modeline göre değerlendirilmesi. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 508-524. DOI: https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1801
Kuzu, E. (2020). Evaluation of an English preparatory program through the context, input, process, and product (CIPP) model [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
Küçükoğlu, B. (2013). The history of foreign language policies in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 70, 1090-1094. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.01.162
Küçüktepe, C., Eminoğlu Küçüktepe, S. ve Baykın, Y. (2014). İkinci sınıf İngilizce dersi ve programına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 55-78.
Kweon, B. S., Ellis, C. D., Lee, J., & Jacobs, K. (2017). The link between school environments and student academic performance. Urban Forestry & Urban Greening, 23, 35-43. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ufug.2017.02.002
Lee, M. B. (2005). Curriculum evaluation. In Uys, L., & Gwele, N. (Eds.), Curriculum development in nursing: Process and innovation (pp 98-111). Routledge.
Lei, S. A. (2010). Classroom physical design influencing student learning and evaluations of college instructors: A review of literature. Education, 131(1), 128-134.
Manan, A., Fadhilah, M. A., Kamarullah, K., & Habiburrahim, H. (2020). Evaluating paper-based TOEFL preparation program using the Context, Input, Process, and Product (CIPP) model. Studies in English Language and Education, 7(2), 457-471. DOI: https://doi.org/10.24815/siele.v7i2.16467
Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. MEB. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). İngilizce Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). MEB.
Mitchell, B. (2016). Curriculum construction and implementation. International Journal of Liberal Art and Social Science, 4(4), 45-56.
Morris, P. (1998). How can we evaluate the curriculum?. In P. Morris (Ed.), Hong Kong school curriculum: Development, issues and policies (Vol. 2) (pp. 91-99). Hong Kong University Press.
Osmani, A. (2020). Türkiye ve Kosova’da uygulanan 6. sınıf İngilizce dersi öğretim programlarının öğeleri açısından karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 126-149.
Özüdoğru, F. (2017). Evaluation of the voluntary English preparatory program at a Turkish state university. Journal of International Social Research, 10(48), 501-509. DOI: https://doi.org/10.17719/jisr.2017.1520
Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Sage.
Seçkin, H. (2011). İlköğretim 4. sınıf İngilizce dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 550-577.
Shi, Y., Tong, M., & Long, T. (2021). Investigating relationships among blended synchronous learning environments, students’ motivation, and cognitive engagement: A mixed methods study. Computers & Education, 168, 104193. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104193
Stufflebeam, D. L. (1971). The relevance of the CIPP evaluation model for educational accountability. ERIC database (ED062385).
Stufflebeam, D. L. (2013). The CIPP evaluation model: Status, origin, development, use, and theory. In M. Alkin (Ed.), Evaluation roots: A wider perspective of theorists’ views and influences (pp. 243-260). Sage Publications.
Stufflebeam, D. L., & Coryn, C. L. (2014). Evaluation theory, models, and applications (Vol. 50). John Wiley & Sons.
Stufflebeam, D. L., & Shinkfield, A. J. (1985). Systematic evaluation: A self-instructional guide to theory and practice (Vol. 1). Springer Science & Business Media. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-009-5656-8_1
Stufflebeam, D. L., & Zhang, G. (2017). The CIPP evaluation model: How to evaluate for improvement and accountability. Guilford Publications.
Şahin, H., & Aykaç, N. (2019). Avrupa ülkelerinde ve Türkiye’de ilkokullarda uygulanan yabancı dil öğretim programlarının karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 571-594.
Tekin, H. (1996). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (9. Baskı). Yargı Yayınları.
Tekin-Özel, R. (2011). İlköğretim İngilizce dersi öğretim programlarının uygulanmasında karşılaşılan güçlüklerin belirlenmesi: Ankara ili örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
Tiantong, M., & Tongchin, P. (2013). A multiple intelligences supported web-based collaborative learning model using Stufflebeam’s CIPP evaluation model. International Journal of Humanities and Social Science, 3(7), 157-165.
Uşun, S. (2016). Eğitimde program değerlendirme: Süreçler yaklaşımlar ve modeller. Anı Yayıncılık.
Weiss, C. (2013). Rooting for evaluation: Digging into beliefs. In M. Alkin (Ed.), Evaluation roots: A wider perspective of theorists’ views and influences (pp.130-143). Sage Publications.
Worthen, B. (1990). Program evaluation. In H. Walberg & G. Haertel (Eds.), The international encyclopedia of educational evaluation (pp.42-47). Pergammon Press.
Yastıbaş A. E. & Erdal T. (2020). Evaluating English for academic purposes II course through the CIPP model. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(1), 86-94.
Yastıbaş, A. E. (2020). Evaluating the new English language teaching program of Turkey for primary schools anthropocentrically. Journal of Language and Linguistic Studies, 16(4), 1821-1832. DOI: https://doi.org/10.17263/jlls.851007
Yıldıran, C., & Tanrıseven, I. (2015). İngilizce öğretmenlerinin ilkokul 2. sınıf İngilizce dersi öğretim programı hakkındaki görüşleri. International Journal of Language Academy, 3(1), 210-223. DOI: https://doi.org/10.18033/ijla.139
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
Yılmaz-Virlan, A. (2014). A case study: Evaluation of an English speaking skills course in a public university preparatory school program via CIPP model [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
Yurttabir, H. H. (2019). Evrensel tasarımla engelsiz yabancı dil öğretimi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 97-108.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Yaşadıkça Eğitim
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.