Eğitim Örgütlerinde Değişim Yorgunluğuna İlişkin Öğretmen Görüşleri
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2024383770Anahtar Kelimeler:
Eğitim Örgütleri- Değişim Yorgunluğu- ÖğretmenlerÖzet
Bu araştırmada, eğitim örgütlerinde değişim yorgunluğuna ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni ile yürütülen bu araştırmanın çalışma grubunu resmi ortaokullarda çalışan öğretmenler oluşturmuştur. Veriler yüz yüze görüşme yoluyla yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre katılımcı öğretmenler, değişim yorgunluğunu eğitim sisteminde çok fazla değişiklik yapılmasına bağlı bir etki olarak tanımlamıştır. Katılımcılara göre değişim yorgunluğu öğretmenler üzerinde motivasyonda azalmaya, performansta düşmeye ve stres düzeyinde artışa neden olmaktadır. Bununla birlikte katılımcı öğretmenler, değişim yorgunluğunun öğrenciler üzerinde akademik başarının düşmesine, veliler üzerinde uyum sağlamakta güven kaybına ve öğretme-öğrenme sürecinde verimin azalması gibi olumsuz etkilere yol açtığını belirtmiştir. Katılımcılar; değişim yorgunluğu ile başa çıkmada öğretmenlerin geleceğe yönelik iyimser düşünmelerini, okul yöneticilerinin bilgilendirici açıklamalar yaparak öğretmenlere rehberlik etmelerini, politika yapıcıların karar vermeden önce paydaşların fikirlerini almalarını ve değişimi zamana yaymalarını önermiştir.
İndirmeler
Referanslar
Akman Dömbekci, H., & Erişen, M. A. (2022). Nitel araştırmalarda görüşme tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 141-160. DOI: https://doi.org/10.18037/ausbd.1227330
Altan, S. (2018). Eğitim örgütlerinde midye sendromu. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(3), 35-45.
Arastaman, G., Öztürk Fidan, İ., & Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75. DOI: https://doi.org/10.23891/efdyyu.2018.61
Arık, Ö., Öztürk, Y. E., & Yeşildağ, M. (2022). Değişim yorgunluğunun iş motivasyonuna etkisi: sağlık çalışanları üzerine bir araştırma. İşletme Bilimi Dergisi, 10(1), 57-85. DOI: https://doi.org/10.22139/jobs.1059519
Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
Bernerth, J. B., Walker, H. J., & Harris, S. G. (2015). Change fatigue: Development and initial validation of a new measure. Work & Stress, 25(4), 321-337. DOI: https://doi.org/10.1080/02678373.2011.634280
Brown, R., Wey, H., & Foland, K. (2018). The relationship among change fatigue, resilience, and job satisfaction of hospital staff nurses. Journal of Nursing Scholarship, 50(3), 306-313. DOI: https://doi.org/10.1111/jnu.12373
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9789944919289
Camilleri, J., Cope, V., & Murray, M. (2019). Change fatigue: The frontline nursing experience of large‐scale organisational change and the influence of teamwork. Journal of Nursing Management, 27(3), 655-660. DOI: https://doi.org/10.1111/jonm.12725
Çiftçi Kıraç, F., & Uyar, S. (2023). Teknostres, değişim yorgunluğu ve örgütsel bağlılık ilişkisinin incelenmesi. Sağlık Bilimlerinde Değer, 13(3), 473-480. DOI: https://doi.org/10.33631/sabd.1351735
Çolakoğlu, M. (2005). Eğitim örgütlerinde değişim ve liderlik. HAYEF Journal of Education, 2(1), 63-77.
Dilkes, J., Cunningham, C., & Gray, J. (2014). The new Australian curriculum, teachers and change fatigue. Australian Journal of Teacher Education (Online), 39(11), 45-64. DOI: https://doi.org/10.14221/ajte.2014v39n11.4
Dolaşır, S. (2005). Değişim yönetimi ve spor örgütleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 11-15. DOI: https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000035
Ekingen, E., & Yıldız, A. (2021). Değişim Yorgunluğu Ölçeği Türkçe versiyonunun geçerlilik ve güvenirlik çalışması: Sağlık çalışanları örneği. Osmangazi Tıp Dergisi, 43(6), 572-581. DOI: https://doi.org/10.20515/otd.934637
Güçlü, N., & Şehitoğlu, E. T. (2006). Örgütsel değişim yönetimi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 240-254.
Karadağ, Ş. (2019). Üniversite öğrencilerinde olumlu düşünme becerisinin kişilerarası iletişim becerisi ile ilişkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 131-136. DOI: https://doi.org/10.18506/anemon.521122
Karakuş, Ş., & Yardım, M. (2014). Algılanan örgütsel değişim, belirsizlik, iş doyumu ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkiler. İş ve İnsan Dergisi, 1(1), 21-31. DOI: https://doi.org/10.18394/iid.50336
Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
Kırvaç, G. (2023). Bir kurumsal tüketici olan çalışanların değişim yorgunluğunun iş stresi ve yaratıcılığı üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Iğdır Üniversitesi.
Koç Başaran, Y. (2017). Sosyal bilimlerde örnekleme kuramı. The Journal of Academic Social Science, 47(47), 480-495. DOI: https://doi.org/10.16992/ASOS.12368
Levent, A. F. (2016a). Öğretmenlerin değişime hazır olma durumlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43, 117-134. DOI: https://doi.org/10.15285/ebd.09059
Levent, A. F. (2016b). Değişim yönetimi. A. Bakioğlu (Ed.) Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi içinde (s.340-362). Nobel Yayınevi.
Levent, A. F., & Demirbilek, M. (2019). Kademeler arası geçiş ve sınav sisteminde yapılan değişikliklere ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (50), 57-79. DOI: https://doi.org/10.15285/maruaebd.586835
Limon, İ. (2020). Turkish adaptation of change fatigue scale: A study of reliability and validity. Sakarya University Journal of Education, 10(2), 292-311. DOI: https://doi.org/10.19126/suje.646463
Limon, İ., & Nartgün, Ş. S. (2020). Öğretmenlerin değişim yorgunluğu düzeyi: demografik değişkenler açısından karşılaştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26(2), 401-448.
Limon, İ., Dilekçi, Ü., & Sipahioğlu, M. (2021). The relationship between change fatigue and job satisfaction of teachers: Gender and experience as moderators. IE: Inquiry in Education, 13(2), 1-23.
McMillan, K., & Perron, A. (2013). Nurses amidst change: the concept of change fatigue offers an alternative perspective on organizational change. Policy, Politics, & Nursing Practice, 14(1), 26-32. DOI: https://doi.org/10.1177/1527154413481811
McMillan, K., & Perron, A. (2020). Change fatigue in nurses: A qualitative study. Journal of Advanced Nursing, 76(10), 2627-2636. DOI: https://doi.org/10.1111/jan.14454
Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294. DOI: https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356
Mıhcı, C. (2023). Pandemi nedeniyle yürütülen acil uzaktan öğretim sürecinin ardından öğretmen adaylarında değişim yorgunluğunun incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 669-681. DOI: https://doi.org/10.24315/tred.1084119
Ouedraogo, N., & Ouakouak, M. L. (2021). Antecedents and outcome of employee change fatigue and change cynicism. Journal of Organizational Change Management, 34(1), 158-179. DOI: https://doi.org/10.1108/JOCM-05-2019-0141
Polat, A. (2022). Nitel araştırmalarda yarı-yapılandırılmış görüşme soruları: Soru form ve türleri, nitelikler ve sıralama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 161-182. DOI: https://doi.org/10.18037/ausbd.1227335
Sarıgül, Ş. S. (2023). Değişim yorgunluğu ile algılanan örgüt kültürü, tükenmişlik, işten ayrılma niyeti ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Sağlık sektöründe bir uygulama [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453. DOI: https://doi.org/10.15390/eb.v39i173.3278
Şahin, Ç. (2021). Öğretmen algılarına göre değişim yorgunluğunun çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Akçakoca örneği) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.
Tekindal, M., & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-182.
Tunçer, P. (2011). Örgütsel değişim ve liderlik. Sayıştay Dergisi, (80), 57-84.
Tunçer, P. (2013). Değişim yönetimi sürecinde değişime direnme. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 32(1), 373-406. DOI: https://doi.org/10.7822/egt157
Turan, A., & Akçay, R. C. (2023). Öğretmenlerin değişim yorgunluğu ile değişime direnç konusundaki algıları arasındaki ilişki. Yıldız Journal of Educational Research, 8(1), 28-42. DOI: https://doi.org/10.14744/yjer.2023.018
Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201. DOI: https://doi.org/10.21733/ibad.871703
Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: Araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
Yeşil, A. (2018). Örgütlerde değişimin önemi ve değişim yönetimi üzerine kavramsal bir değerlendirme. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(5), 307-323.
Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
Yıldız, S. (2017). Sosyal bilimlerde örnekleme sorunu: Nicel ve nitel paradigmalardan örnekleme kuramına bütüncül bir bakış. Kesit Akademi Dergisi, 3(11), 421-442. DOI: https://doi.org/10.18020/kesit.1279
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Yaşadıkça Eğitim
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.