Özel Eğitim Öğretmen Adaylarının Yeniden Yerleştirmesiz Çoklu Uyaran Tercihi Değerlendirme Performanslarını Artırmada Denetleyici Koçluğun Etkileri
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2024383755Anahtar Kelimeler:
Özel Eğitim- Öğretmen Adayları- Uyaran Tercihi Değerlendirmesi- Denetleyici Koçluk- Mesleki GelişimÖzet
Bu çalışmada, özel eğitim öğretmen adaylarının, yeniden yerleştirmesiz çoklu uyaran tercihi değerlendirme performanslarını artırmada mesleki gelişim modeli olarak denetleyici koçluğun etkilerini değerlendirmek ve özel eğitim öğretmen adaylarının kendilerine sunulan denetleyici koçluk desteğine ilişkin görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada, tek-denekli deneysel desenlerden katılımcılar arası çoklu başlama düzeyi deseni kullanılmıştır. Çalışmaya, özel eğitim bölümü son sınıf öğrencisi olan dört öğretmen adayı ve onların halihazırda çalıştıkları öğrencileri katılmıştır. Çalışmada öğretmen adaylarına bir mesleki gelişim modeli olarak denetleyici koçluk sunulmuş ve öğretmen adaylarının uyaran tercihi değerlendirme performansları incelenmiştir. Bulgular, bir mesleki gelişim modeli olarak denetleyici koçluğun, öğretmen adaylarının yeniden yerleştirmesiz çoklu uyaran tercihi değerlendirmelerine yönelik uygulama güvenirliği performanslarını artırdığını ve katılımcıların performanslarındaki bu artışın uygulama tamamlandıktan bir ay sonra da korunduğunu göstermiştir. Ayrıca özel eğitim öğretmen adaylarının mesleki gelişim modeli olarak sunulan denetleyici koçluğa ilişkin olumlu görüşler sundukları belirlenmiştir. Elde edilen bulgular, koçluk ve uyaran tercihi değerlendirmesi açısından alanyazın çerçevesinde tartışılmıştır.
İndirmeler
Referanslar
Abbasian, G. R., & Karmalaee-Esmailee, M. (2018). Peer-coaching, EFL teacher’s professional identity development and students’ academic achievements. Theory and Practice in Language Studies, 8(1), 150-163. DOI: https://doi.org/10.17507/tpls.0801.19
Alberto, P. & Troutman, A. C. (2013). Applied behavior analysis for teachers (8th edition.). Prentice-Hall.
Ataş, B., Özsandıkcı, I., Olcay, S., & Saral, D. (2023). Opinions about evidence-based practice among special education teachers. Journal of Evidence-Based Social Work, 20(1), 145-157. DOI: https://doi.org/10.1080/26408066.2022.2133981
Barton, E. E., Kinder, K., Casey, A. M., & Artman, K. M. (2011). Finding your feedback fit: Strategies for designing and delivering performance feedback systems. Young Exceptional Children, 14(1), 29-46. DOI: https://doi.org/10.1177/1096250610395459
Besler, F., & Süzer, T. (2016). Pekiştirme. E. Tekin-İftar (Ed.), Uygulamalı davranış analizi içinde (ss. 213-267). Vize Yayıncılık.
Bojak, S. L., & Carr, J. E. (1999). On the displacement of leisure items by food during multiple‐stimulus preference assessments. Journal of Applied Behavior Analysis, 32(4), 515-518. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.1999.32-515
Brock, M. E., & Carter, E. W. (2015). Effects of a professional development package to prepare special education paraprofessionals to implement evidence-based practice. The Journal of Special Education, 49(1), 39-51. DOI: https://doi.org/10.1177/0022466913501882
Brodhead, M. T., Abston, G. W., Mates, M., & Abel, E. A. (2017). Further refinement of video based brief multiple‐stimulus without replacement preference assessments. Journal of Applied Behavior Analysis, 50(1), 170-175. DOI: https://doi.org/10.1002/jaba.358
Brodhead, M. T., Al-Dubayan, M. N., Mates, M., Abel, E. A., & Brouwers, L. (2016). An evaluation of a brief video-based multiple-stimulus without replacement preference assessment. Behavior Analysis in Practice, 9(2016), 160-164. DOI: https://doi.org/10.1007/s40617-015-0081-0
Çakmak, A. (2015). Görme engeli olan çok engelli çocuklar için etkili olan pekiştireç değerlendirme yönteminin belirlenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
Call, N. A., Trosclair‐Lasserre, N. M., Findley, A. J., Reavis, A. R., & Shillingsburg, M. A. (2012). Correspondence between single versus daily preference assessment outcomes and reinforcer efficacy under progressive‐ratio schedules. Journal of Applied Behavior Analysis, 45(4), 763-777. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.2012.45-763
Carr, J. E., Nicolson, A. C., & Higbee, T. S. (2000). Evaluation of a brief multiple‐stimulus preference assessment in a naturalistic context. Journal of Applied Behavior Analysis, 33(3), 353-357. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.2000.33-353
Cook, B. G., & Odom, S. L. (2013). Evidence-based practices and implementation science in special education. Exceptional Children, 79(2), 135–144. DOI: https://doi.org/10.1177/0014402913079002021
Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward W.L. (20072014). Applied behaviour analysis. (2nd Ed.). Pearson New International Edition.
Cornelius, K. E., Rosenberg, M. S., & Sandmel, K. N. (2020). Examining the impact of professional development and coaching on mentoring of novice special educators. Action in Teacher Education, 42(3), 253-270. DOI: https://doi.org/10.1080/01626620.2019.1638847
Correa, M. H. (2021). The effects of training on parent-implemented multiple stimulus preference assessments without replacement [Unpublished doctoral dissertation]. College of Psychology and Liberal Arts of Florida Institute of Technology.
Council for Exceptional Children. (2015). What every special educator must know: professional ethics and standards. CEC. https://exceptionalchildren.org/sites/default/files/2020-07/Standards%20for%20Professional%20Practice.pdf
Curiel, H., Curiel, E. S., Adame, A., & Li, A. (2020). Multiple‐stimulus‐without‐replacement preference assessment tool. Behavioral Interventions, 35(4), 680-690. DOI: https://doi.org/10.1002/bin.1732
Daly, E. J., Wells, N. J., Swanger‐Gagné, M. S., Carr, J. E., Kunz, G. M., & Taylor, A. M. (2009). Evaluation of the multiple‐stimulus without replacement preference assessment method using activities as stimuli. Journal of Applied Behavior Analysis, 42(3), 563-574. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.2009.42-563
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective teacher professional development. Learning Policy Institute. DOI: https://doi.org/10.54300/122.311
DeBettencourt, L. U., & Nagro, S. A. (2019). Tracking special education teacher candidates’ reflective practices over time. Remedial and Special Education, 40(5), 277-288. DOI: https://doi.org/10.1177/0741932518762573
DeLeon, I. G., & Iwata, B. A. (1996). Evaluation of a multiple‐stimulus presentation format for assessing reinforcer preferences. Journal of Applied Behavior Analysis, 29(4), 519-533. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.1996.29-519
DeLeon, I. G., Iwata, B. A., & Roscoe, E. M. (1997). Displacement of leisure reinforcers by food during preference assessments. Journal of Applied Behavior Analysis, 30(3), 475-484. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.1997.30-475
Dudek, C. M., Reddy, L. A., Lekwa, A., Hua, A. N., & Fabiano, G. A. (2019). Improving universal classroom practices through teacher formative assessment and coaching. Assessment for Effective Intervention, 44(2), 81-94. DOI: https://doi.org/10.1177/1534508418772919
Eldeniz-Çetin, M., Sivrikaya, T., & Şen, G. S. (2018). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin pekiştireç tercihlerinin incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 6(4), 458-478. DOI: https://doi.org/10.30703/cije.334258
Erbaş, D. (2017). Problem davranışlarının işlevlerini belirleme. E. Dilek ve Ş. Yücesoy-Özkan (Ed.), Uygulamalı davranış analizi içinde (s. 215-265). Pegem Akademi Yayınları. DOI: https://doi.org/10.14527/9786052411414.06
Erbaş, D., Özen, A., & Acar, C. (2004). Comparison of two approaches for identifying reinforcers in teaching figure coloring to students with Down syndrome. Education and Training in Developmental Disabilities, 39(3), 253-264.
Ergül, C., Baydık, B., & Demir, Ş. (2013). Özel eğitim öğretmen adaylarının ve öğretmenlerinin zihin engelliler öğretmenliği lisans programı yeterliklerine ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 499-522.
Fisher, W. W., Piazza, C. C., Bowman, L. G., & Amari, A. (1996). Integrating caregiver report with a systematic choice assessment. American Journal on Mental Retardation, 101(1), 15-25.
Fixsen, D., Blase, K., Metz, A., & Van Dyke, M. (2013). Statewide implementation of evidence-based programs. Exceptional Children, 79(2), 213–230. DOI: https://doi.org/10.1177/0014402913079002071
Fritz, J. N., Roath, C. T., Shoemaker, P. T., Edwards, A. B., Hussein, L. A., Villante, N. K., ... & Rettig, L. A. (2020). Validity of the multiple‐stimulus without replacement preference assessment for edible items. Journal of Applied Behavior Analysis, 53(3), 1688-1701. DOI: https://doi.org/10.1002/jaba.703
Gallagher, T. L., & Bennett, S. M. (2018). The six “P” model: principles of coaching for inclusion coaches. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 7(1), 19-34. DOI: https://doi.org/10.1108/IJMCE-03-2017-0018
Gast, D. L., Lloyd, B. P., & Ledford, J. R. (2018). Multiple baseline and multiple probe design. In J. R. Ledford & D. L. Gast (Eds), Single case research methodology: Applications in special education and behavioral sciences (pp. 239-282). Routledge Publishers. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315150666-10
Graff, R. B., & Karsten, A. M. (2012). Assessing preferences of individuals with developmental disabilities: A survey of current practices. Behavior Analysis in Practice, 5(2012), 37-48. DOI: https://doi.org/10.1007/BF03391822
Grisham-Brown, J., Değirmenci, H. D., Snyder, D., & Luiselli, T. E. (2018). Improving practices for learners with deaf-blindness: A consultation and coaching model. TEACHING Exceptional Children, 50(5), 263–271. DOI: https://doi.org/10.1177/0040059918763123
Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and Teaching, 8(3), 381-391. DOI: https://doi.org/10.1080/135406002100000512
Hagopian, L. P., Toole, L. M., Long, E. S., Bowman, L. G., & Lieving, G. A. (2004). A comparison of dense‐to‐lean and fixed lean schedules of alternative reinforcement and extinction. Journal of Applied Behavior Analysis, 37(3), 323-338. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.2004.37-323
Harn, B., Parisi, D., & Stoolmiller, M. (2013). Balancing fidelity with flexibility and fit: What do we really know about fidelity of implementation in schools? Exceptional Children, 79(2), 181–193. DOI: https://doi.org/10.1177/0014402913079002051
Hoffmann, A. N., Paskins, R. T., Brady‐Ruehs, A. M., & Sellers, T. P. (2023). An examination of stimulus technology level and preference displacement during multiple stimulus without replacement preference assessments. Behavioral Interventions, 38(3), 671-688. DOI: https://doi.org/10.1002/bin.1937
Hsiao, Y. J., & Sorensen Petersen, S. (2019). Evidence-based practices provided in teacher education and in-service training programs for special education teachers of students with autism spectrum disorders. Teacher Education and Special Education, 42(3), 193-208. DOI: https://doi.org/10.1177/0888406418758464
Johnson, E. S., Zheng, Y., Crawford, A. R., & Moylan, L. A. (2019). Developing an explicit instruction special education teacher observation rubric. The Journal of Special Education, 53(1), 28-40. DOI: https://doi.org/10.1177/0022466918796224
Karabıyık, V., & Işıkdoğan Uğurlu, N. (2019). Zihin engelliler öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının özel eğitim uygulama merkezlerinde yapılan öğretimsel düzenlemelere ilişkin görüşleri. Folklor/Edebiyat, 25(97), 591-610. DOI: https://doi.org/10.22559/folklor.970
Karasu, N., Aykut, Ç., & Yılmaz, B. (2014). Zihin engelliler öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 15(1), 41-53. DOI: https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000191
Kazdin, A. E. (2011). Single-case research designs: Methods for clinical and applied settings. Oxford University Press.
Kennedy, A. (2014). Understanding continuing professional development: The need for theory to impact on policy and practice. Professional Development in Education, 40(5), 688-697. DOI: https://doi.org/10.1080/19415257.2014.955122
Kohler, F. W., Ezell, H. K., & Paluselli, M. (1999). Promoting changes in teachers’ conduct of student pair activities: An examination of reciprocal peer coaching. The Journal of Special Education, 33(3), 154–165. DOI: https://doi.org/10.1177/002246699903300303
Kretlow, A. G., & Bartholomew, C. C. (2010). Using coaching to improve the fidelity of evidence-based practices: A review of studies. Teacher Education and Special Education, 33(4), 279-299. DOI: https://doi.org/10.1177/0888406410371643
Mathews, H. M., Myers, A. M., & Youngs, P. A. (2023). The role of teacher self-efficacy in special education teacher candidates’ sensemaking: A mixed-methods investigation. Remedial and Special Education, 44(3), 209-224. DOI: https://doi.org/10.1177/07419325221101812
Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Mesleki gelişim faaliyetleri. MEB. https://oygm.meb.gov.tr/www/mesleki-gelisim-faaliyetleri/icerik/7
Morris, S. L., Allen, A. E., & Gallagher, M. L. (2023). Evaluating the number of sessions in multiple stimulus without replacement preference assessments for social interaction. Behavior Analysis: Research and Practice, 23(2), 102-116. DOI: https://doi.org/10.1037/bar0000264
Nagro, S. A., & DeBettencourt, L. U. (2017). Reviewing special education teacher preparation field experience placements, activities, and research: Do we know the difference maker? Teacher Education Quarterly, 44(3), 7–33.
Odom, S. L., Cox, A. W., & Brock, M. E. (2013). Implementation science, Professional development, and autism spectrum disorders. Exceptional Children, 79(2), 233-251. DOI: https://doi.org/10.1177/0014402913079002081
Parker, R. I., Vannest, K. J., Davis, J. L. and Sauber, S. B. (2011). Combining nonoverlap and trend for single-case research: Tau-U. Behavior Therapy, 42(2), 284-299. DOI: https://doi.org/10.1016/j.beth.2010.08.006
Payne, S. W., Fulgencio, C. T., & Aniga, R. N. (2023). A comparison of paired‐and multiple‐stimulus‐without‐replacement preference assessments to identify reinforcers for dog behavior. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 120(1), 78-90. DOI: https://doi.org/10.1002/jeab.857
Paynter, J. M., Ferguson, S., Fordyce, K., Joosten, A., Paku, S., Stephens, M., . . . Keen, D. (2017). Utilization of evidence-based practices by ASD early intervention service providers. Autism, 21(2), 167-180. DOI: https://doi.org/10.1177/1362361316633032
Raetz, P. B., LeBlanc, L. A., Baker, J. C., & Hilton, L. C. (2013). Utility of the multiple stimulus without replacement procedure and stability of preferences of older adults with dementia. Journal of Applied Behavior Analysis, 46(4), 765-780. DOI: https://doi.org/10.1002/jaba.88
Rakap, S. (2015). Effect sizes as result interpretation aids in single‐subject experimental research: description and application of four nonoverlap methods. British Journal of Special Education, 42(1), 11-33. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8578.12091
Rakap, S. (2017a). Türkiye’de otizm spektrum bozukluğu ve özel eğitim. Tohum Otizm Vakfı. https://tohumotizm.org.tr/wp-content/uploads/2018/10/tosboe2017.pdf
Rakap, S. (2017b). Impact of coaching on preservice teachers’ use of embedded instruction in inclusive preschool classrooms. Journal of Teacher Education, 68(2), 125-139. DOI: https://doi.org/10.1177/0022487116685753
Richman, D. M., Barnard-Brak, L., Abby, L., & Grubb, L. (2016). Multiple-stimulus without replacement preference assessment: Reducing the number of sessions to identify preferred stimuli. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 28(2016), 469-477. DOI: https://doi.org/10.1007/s10882-016-9485-1
Rispoli, M., Zaini, S., Mason, R., Brodhead, M., Burke, M. D., & Gregori, E. (2017). A systematic review of teacher self-monitoring on implementation of behavioral practices. Teaching and Teacher Education, 63(2017), 58-72. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.12.007
Roscoe, E. M., & Fisher, W. W. (2008). Evaluation of an efficient method for training staff to implement stimulus preference assessments. Journal of Applied Behavior Analysis, 41(2), 249-254. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.2008.41-249
Rush, K. S., Mortenson, B. P., & Birch, S. E. (2010). Evaluation of preference assessment procedures for use with infants and toddlers. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, 6(1), 1-18. DOI: https://doi.org/10.1037/h0100893
Scheeler, M. C., Ruhl, K. L., & McAfee, J. K. (2004). Providing performance feedback to teachers: A review. Teacher Education and Special Education, 27(4), 396-407. DOI: https://doi.org/10.1177/088840640402700407
Schles, R. A., & Robertson, R. E. (2019). The role of performance feedback and implementation of evidence-based practices for preservice special education teachers and student outcomes: A review of the literature. Teacher Education and Special Education, 42(1), 36-48. DOI: https://doi.org/10.1177/0888406417736571
Schwartz, I. S., & Baer, D. M. (1991). Social validity assessments: Is current practice state of the art? Journal of Applied Behavior Analysis, 24(2), 189-204. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.1991.24-189
Sipila-Thomas, E. S., Brodhead, M. T., & Walker, A. N. (2022). The effects of email performance-based feedback on teacher candidate implementation of a multiple stimulus without replacement preference assessment. Journal of Behavioral Education, 33, 297-319. DOI: https://doi.org/10.1007/s10864-022-09496-z
Snyder, K., Higbee, T. S., & Dayton, E. (2012). Preliminary investigation of a video-based stimulus preference assessment. Journal of Applied Behavior Analysis, 45(2), 413–418. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.2012.45-413
Torres, C., Farley, C. A., & Cook, B. G. (2012). A special educator’s guide to successfully implementing evidence-based practices. Teaching Exceptional Children, 47(2), 64–73. DOI: https://doi.org/10.1177/004005991204500109
Turhan, C., Ünal, F., & Toper-Korkmaz, Ö. (2018). Özel eğitim alanında çalışan öğretmenlere sistematik pekiştireç değerlendirme yönteminin öğretimi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 79-106. DOI: https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.286679
Weldy, C. R., Rapp, J. T., & Capocasa, K. (2014). Training staff to implement brief stimulus preference assessments. Journal of Applied Behavior Analysis, 47(1), 214-218. DOI: https://doi.org/10.1002/jaba.98
What Works Clearinghouse (WWC, 2022). What Works Clearinghouse standards handbook (Version 5.0). Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education. https://ies.ed.gov/ncee/wwc/handbooks
Wolf, M. M. (1978). Social validity: The case for subjective measurement or how applied behavior analysis is finding its heart. Journal of Applied Behavior Analysis, 11(2), 203-214. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.1978.11-203
Yücesoy-Özkan, Ş., Kaya, F., & Gülboy, E. (2022). Uygun davranışları artırma. Ş. Yücesoy Özkan & D. Erbaş (Ed.), Uygulamalı davranış analizi (5. baskı) içinde (ss. 262-316). Pegem Akademi. DOI: https://doi.org/10.14527/9786052411414.07
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Yaşadıkça Eğitim
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.