Okul Öncesi Öğretmenlerinin Akran Zorbalığına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33308/26674874.2023373642

Anahtar Kelimeler:

Okul Öncesi Eğitim- Öğretmen Görüşleri- Akran İlişkileri- Zorbalık Davranışı- Akran Zorbalığı

Özet

Akran zorbalığı, akran ilişkilerinde yaygın olarak görülüyor olmasına karşın uzunca bir süre büyümenin doğası olarak kabul edilmiştir. Arkadaşlık ilişkilerinin oluşumunda ve çocuğun benlik algısının gelişiminde önemli bir dönem olması nedeniyle, okul öncesi dönemde çocuklarda zorbalık davranışlarının incelenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma; okul öncesi öğretmenlerinin akran zorbalığına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu, nitel araştırma desenlerinden “durum çalışması” ve nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme tekniği uygulanmıştır. Çalışmanın verileri Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde resmi ve özel 19 kurumda görev yapan 63 okul öncesi öğretmeninden toplanmıştır. Görüşmelerde elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin sınıflarında en çok fiziksel zorbalık, en az ise sözel zorbalık türü ile karşılaştıkları görülmüştür. Öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun, zorbalık davranışları ile baş etme konusunda herhangi bir eğitim almadıklarını ifade etmeleri dikkat çeken bulgular arasındadır. Ayrıca öğretmenlerinin zorbalık davranışlarını önleme konusunda çoğunlukla “konuşma, empati kurma” ve “ödül-ceza” yöntemleri kullandıkları görülmüştür.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

İndir

Yayınlanmış

2023-09-28

Nasıl Atıf Yapılır

Özgöker, S., & Gürşimşek, A. I. (2023). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Akran Zorbalığına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 37(3), 857–874. https://doi.org/10.33308/26674874.2023373642

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri