Fen Bilimleri Dersinde Uygulanan Çeşitli Öğretim Yöntemlerinin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2023373611Anahtar Kelimeler:
Bilimsel Süreç Becerileri- Meta Analiz- Fen BilimleriÖzet
Bu çalışmada Meta-Analiz yöntemi kullanılarak Fen Bilimleri dersinde uygulanan çeşitli öğretim yöntemlerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Literatür incelendikten sonra dâhil edilme kriterleri belirlenmiştir. 2005-2022 yılları arasında Fen Bilimleri dersinde uygulanan çeşitli uygulamaların öğrencilerin Bilimsel süreç becerilerine olan etkisini inceleyen çalışmalardan ulusal düzeyde yayınlanan lisansüstü tezler incelenmiştir. İlkokul 4.sınıf ile tüm ortaokul düzeyindeki çalışmalar analize dahil edilmiştir. 79 çalışmanın dâhil edildiği bu araştırmada yapılan analiz sonucunda Fen Bilimleri dersinde uygulanan çeşitli öğretim yöntemlerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisine ilişkin yapılan çalışmaların genel etki büyüklüğü 0,972 olarak bulunmuştur. Bu değerler Cohen kriterlerine göre oldukça güçlü bir etki büyüklüğüdür ve Fen Bilimleri dersinde uygulanan çeşitli öğretim yöntemlerinin, fen eğitiminde geleneksel öğrenme yaklaşımlarına göre daha etkili olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte elde edilen bulgular, analize dâhil edilen çalışmalar arasında bir yayın yanlılığı olmadığını göstermektedir.
İndirmeler
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 Yaşadıkça Eğitim
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.