Okul Dışı Öğrenme Ortamı Uygulamalarının Öğrencilerin Matematik Başarılarına Etkisi ve Uygulamaya İlişkin Görüşleri
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2023373593Anahtar Kelimeler:
Okul Dışı Öğrenme Ortamı- Kermes- Ondalık Gösterim- Toplama- Çıkarma- Ortaokul ÖğrencisiÖzet
Bu araştırmanın amacı, okul dışı öğrenme ortamında yapılan uygulamanın ortaokul öğrencilerinin ondalık gösterim konusundaki akademik başarılarına ve öğrenci görüşlerine etkisinin incelenmesidir. Araştırma Batı Karadeniz Bölgesi’nin bir ilinde MEB’e bağlı bir devlet ortaokulunun 5. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubu ve kontrol grubu kullanılan araştırmada deney grubunda 12, kontrol grubunda 16 öğrenci bulunmaktadır. Deney grubuna okul dışı öğrenme ortamı olan Kermes etkinliği yapılmış, kontrol grubuna ise mevcut Matematik Öğretim Programı’nın (MEB, 2018) önerdiği şekilde uygulama yapılmıştır. Araştırmanın nicel yaklaşımına dayalı olarak yapılan bölümünde araştırma deseni olarak kontrol gruplu ön test son test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Her iki gruba da Matematik Başarı Ön Testi uygulamadan önce, Matematik Başarı Son Testi uygulamadan sonra birer kez uygulanmıştır. Öğrencilerin kermes etkinliğine ilişkin görüşlerinin incelenmesi sürecinde Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır ve analizi içerik analiz ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda kermes etkinliği uygulamasının öğrencilerin ondalık gösterimi verilen sayılarla toplama ve çıkarma işlemlerini yapabilme başarılarına olumlu etki ettiği görülmüştür. Bu araştırmanın sonuçları ile matematik derslerinde okul dışı öğrenme ortamlarının kullanılması önerilebilir.
İndirmeler
Referanslar
Akkaya, R. (2010). Olasılık ve istatistik öğrenme alanındaki kavramların gerçekçi matematik eğitimi ve yapılandırmacılık kuramına göre bilgi oluşturma sürecinin incelenmesi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Uludağ Üniversitesi.
Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2012). Crossing boundaries between school and work during apprenticeships. Vocations and Learning, 5, 153–173. https://doi.org/10.1007/s12186-011-9073-6 DOI: https://doi.org/10.1007/s12186-011-9073-6
Ardahan, H., & Ersoy, Y. (2002). İlköğretim okullarında kesirlerin öğretimi I: Öğrencilerin öğrenme güçlükleri ve ortak yanlışlıkları. Matematik etkinlikleri-2002 Bildiri Kitabı. Matematikçiler Derneği Yayınları.
Ausubel, D. P. (2000). The acqusition and retention of knowledge: A cognitive view. Kluwer Academic Publisher. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-015-9454-7
Ausubel, D. P., & Robinson, F. G. (1969). School Learning: An introduction to educational psychology. Holt, Rinehart & Winston, Inc.
Bahadır, E., & Hırdıç, K. (2018). Matematik müzesinde yürütülen öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin matematikleştirme sürecine katkıları ve uygulama hakkında öğrenci görüşleri. Turkish Studies, 13(26), 151-172. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14598 DOI: https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14598
Berg, T. B., Achiam, M., Poulsen, K. M., Sanderhoff, L. B., & Tøttrup, A. P. (2021) The role and value of out-of-school environments in science education for 21st century skills. Frontiers in Education, 6(674541). https://doi.org/10.3389/feduc.2021.674541 DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.674541
Bergin, D. A. (1996). Adolescents’ out-of-school learning strategies. The Journal of Experimental Education, 64(4), 309-323. https://doi.org/10.1080/00220973.1996.10806601 DOI: https://doi.org/10.1080/00220973.1996.10806601
Bıldırcın, V. (2012). Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının ilköğretim 5.sınıflarda uzunluk, alan ve hacim kavramlarının öğretimine etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ahi Evran Üniversitesi.
Bronkhorst, L. H., & Akkerman, S. F. (2016). At the boundary of school: continuity and discontinuity in learning across contexts. Educational Research Review, 19, 18–35. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.04.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.04.001
Bonotto, C. (2005). How informal out-of-school mathematics can help students make sense of formal in-school mathematics: The case of multiplying by decimal numbers. Mathematical Thinking and Learning, 7(4), 313- 344. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0704_3 DOI: https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0704_3
Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel desenler öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Pegem Akademi Yayınları.
Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (25. baskı). Pegem Akademi Yayınları. DOI: https://doi.org/10.14527/9789756802748
Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Baskı). Pegem Akademi Yayınları.
Cahyono, A. N., & Ludwig, M. (2017). Exploring mathematics outside the classroom with the help of GPS-enabled mobile phone application. IOP Publishing, IOP Conference Series: Journal of Physics: Conference Series 983 (2018) 012152. https://doi.org/10.1088/1742-6596/983/1/01215 DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/983/1/012152
Carrier, S. J. (2009). The effects of outdoor science lessons with elementary school students on preservice teachers’ self-efficacy. Journal of Elementary Science Education, 21(2), 35-48. https://doi.org/10.1007/BF03173683 DOI: https://doi.org/10.1007/BF03173683
Cevahir, E., & Çatar, R. Ö. (Ed.) (2020). SPSS ile nicel veri analizi rehberi. Kibele Yayınları.
Cooper, S. (2011) An exploration of the potential for mathematical experiences in informal learning environments. Visitor Studies, 14(1), 48-65. https://doi.org/10.1080/10645578.2011.557628 DOI: https://doi.org/10.1080/10645578.2011.557628
Çağlar, S., Ünal, Y., Çalışkan, B., Gürel, R., & Durmaz, B. (2018). İnformal öğrenme ortamlarının ortaokul öğrencilerinin matematik tutumuna etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 11-26. https://doi.org/10.20875/makusobed.357694 DOI: https://doi.org/10.20875/makusobed.357694
Dancstep, T., Gutwill, J. P., & Sindorf, L. (to appear, n.d.). Comparing the Visitor Experience at Immersive and Tabletop Exhibits. Curator. https://www.exploratorium.edu/sites/default/files/pdfs/Immersives_Curator_Preprint_0.pdf
Erdağ, S. (2011). İlköğretim 5. sınıf matematik dersinde kavram karikatürleri ile destekli matematik öğretiminin, ondalık kesirler konusundaki akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
Ertaş, H., Şen, A. İ., & Parmaksızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
Erten, Z., & Taşçı, G. (2016). Fen bilgisi dersine yönelik okul dışı öğrenme ortamları etkinliklerinin geliştirilmesi ve öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin değerlendirilmesi. Journal of Education Faculty, 18(2), 638-657. https://doi.org/10.17556/jef.41328 DOI: https://doi.org/10.17556/jef.41328
Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology,16, 171-190. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9027-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s10956-006-9027-1
Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme (3. baskı), Pegem Akademi.
Garibay, C., Martin, L., Rubin, A., & Wright, T. (2012). Math in zoos and aquariums: The evolution of a professional development workshop. 1-21. The Institute of Museum and Library Services. https://www.informalscience.org/sites/default/files/MiZAreport.pdf
Gerber, B.L., Marek, E.A., & Cavallo, A.M.L. (2001). Development of an informal learning opportunities assay. International Journal of Science Education 23(6), 569-583. https://doi.org/10.1080/09500690116959 DOI: https://doi.org/10.1080/09500690116959
Haser, Ç., & Ubuz, B. (2000, Eylül 6-8). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerin kesirler konusunda kavramsal anlama ve işlem yapma becerileri. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi (ss.609-612). Millî Eğitim Bakanlığı.
Haser, Ç., & Ubuz, B. (2002). Kesirlerle kavramsal ve işlemsel beceriler. Eğitim ve Bilim, 27(126), 53-61.
Hıdıroğlu, Ç. N. (2016). Ortaokul 5. sınıf matematik dersi öğretim programının kesirler ünitesinin değerlendirilmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
Hut, K. (2019). 6. sınıf öğrencilerinin ondalık gösterimlerle ilgili sayı duyuları, temsil ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
Karadimitriou, S. M., & Marshall, E. (n.d.) Mann-Whitney in SPSS. Sheffield Hallam University, Mathematics and Statistics Support, stcp-marshall-MannWhitS. https://maths.shu.ac.uk/mathshelp/
Karagöz Akar, G. (2020). Ondalık gösterim, yüzde ve oran-orantı kavramları. Kaçar, A. (Ed.) Matematiğin temelleri içinde (ss.85-112). Pegem Akademi Yayınları. DOI: https://doi.org/10.14527/9786257052955.03
Karataş, K. (2019). Ondalık gösterimler konusunun ortaokul 5. sınıf öğrencilerinde gerçekçi matematik eğitimiyle öğretiminin başarıya etkisi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
Katipoğlu, S. N. (2019). Hikâye yoluyla matematik öğretiminin öğrencilerin matematik başarısına etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
Karpicke, J. D., & Grimaldi, P. J. (2012). Retrieval-based learning: A perspective for enhancing meaninful learning. Educational Psychology Review, 24, 401-418. https://doi.org/10.1007/s10648-012-9202-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-012-9202-2
Kır, H., Kalfaoğlu, M., & Aksu, H. H. (2021). Matematik öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarının kullanımına yönelik görüşleri. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 8(1), 59-76. https://doi.org/10.17278/ijesim.839925 DOI: https://doi.org/10.17278/ijesim.839925
Kleiber, D., Larson, R., & Csikszentmihalyi, M. (1986). The experience of leisure in adolescence. Journal of Leisure Research, 18, 169-176. https://doi.org/10.1080/00222216.1986.11969655 DOI: https://doi.org/10.1080/00222216.1986.11969655
Kubat, U. (2018). Okul dışı öğrenme ortamları hakkında fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 111-135.
Lee, C., Wongkamalasai, M., Thompson, N., Jasien, L., & Rubin, A. (2020). Designing for Playful Math Engagement Across Learning Environments. Proceedings of the 14th International Conference of the Learning Sciences [ICLS] 2020, USA, 1495-1502.
Masingila, J. O. (1993). Learning from mathematics practice in out-of-school situations. For the Learning of Mathematics, 13(2), 18-22.
Masingila, J., Muthwii, S. M., & Kimani, P. M. (2011). Understanding students’ out-of-school mathematics and science practice. International Journal of Science and Mathematics Education, 9, 89-108. https://doi.org/10.1007/s10763-010-9220-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s10763-010-9220-9
Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Matematik dersi (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
McCombs, B. L., & Miller, L. (2007). Learner-centered classroom practices and assessments: Maximizing student motivation, learning, and achievement. Corwin Press.
Melber, L. H., & Abraham, L. M. (1999). Beyond the classroom: Linking with informal education. Science Activities, 36, 3-4. https://doi.org/10.1080/00368129909601027 DOI: https://doi.org/10.1080/00368129909601027
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (Second Edition). SAGE Publications.
National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston.
National Research Council [NRC] (2009). Learning science in informal environments: People, places, and pursuits. National Academies Press.
National Science Foundation [NSF] (n.d.). Math moves!. http://www.mathmoves.org/
Nielsen, W. S., Nashon, S., & Anderson, D. (2009). Metacognitive engagement during field-trip experiences: a case study of students in an amusement park physics program. Journal of Research in Science Teaching, 46(3), 265- 288. https://doi.org/10.1002/tea.20266 DOI: https://doi.org/10.1002/tea.20266
Novak, J. D. (2002). Meaningful learning: The essential factor for conceptual change in limited or inappropriate propositional hierarchies leading to empowerment of learners. Science Education, 86(4). 548-571. https://doi.org/10.1002/sce.10032 DOI: https://doi.org/10.1002/sce.10032
Nunes, T., Schliemann, A. D., & Carraher, D. W. (1993). Street mathematics and school mathematics. Cambridge University.
Olanoff, D., Johnson, K., & Spitzer, S.M. (2021). Proceedings of the forty-third annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. https://www.pmena.org/pmenaproceedings/PMENA%2043%202021%20Proceedings.pdf
Palabıyık, E. (2016). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin ondalık sayılar konusunda hata ve kavram yanılgılarının tespiti ve analizi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ege Üniversitesi.
Pattison, S., Rubin, A., & Wright, T. (2017). Mathematics in informal learning environments: A summary of the literatüre: Math in the making project. 1-13. National Science Foundation.
Pilegard, C., & Fiorella, L. (2021). Using gestures to signal lesson structure and foster meaningful learning. Applied Cognitive Psychology, 35, 1362–1369. https://doi.org/10.1002/acp.3866 DOI: https://doi.org/10.1002/acp.3866
Resnick, L. B. (1987). The 1987 presidential address learning in school and out. Educational Researcher, 16(9), 13-20. https://doi.org/10.2307/1175725 DOI: https://doi.org/10.2307/1175725
Sam, L. C., & Ernest, P. (2000). A survey of public images of mathematics. Research in Mathematics Education, 2(1), 193-206. https://doi.org/10.1080/14794800008520076 DOI: https://doi.org/10.1080/14794800008520076
Saraç, H. (2017). Türkiye’de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmalar: İçerik analizi çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2), 60-81.
Schoenfeld, A. H. (2004). The math wars. Educational Policy, 18(1). 253-286. https://doi.org/10.1177/0895904803260042 DOI: https://doi.org/10.1177/0895904803260042
Smith, C. L., Solomon, G. E. A., & Carey, S. (2005). Never getting to zero: elementary school students’ understanding of the infinite divisibility of number and matter. Cognitive Psychology, 51, 101-140. https://doi.org/10.1016/j.cogpsych.2005.03.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cogpsych.2005.03.001
Sevgi, S., Kırmızıgül, A. S., & Kızılay, E. (2019). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin görüşleri. Şen, A. İ. (Ed.) 1. Uluslararası İnformal Öğrenme Kongresi içinde (ss.158-163). Hacettepe Üniversitesi.
Tatar, N., & Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve Teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 11(4), 883-896.
Taylor, E. V. (2009). The purchasing practice of low-income students: The relationship to mathematical development. Journal of the Learning Sciences, 18(3), 370–415. https://doi.org/10.1080/10508400903013462 DOI: https://doi.org/10.1080/10508400903013462
Uça, S., & Saracaloğlu, A. S. (2017). Öğrencilerin Ondalık Kesirleri Anlamlandırmasında Gerçekçi Matematik Eğitiminin Kullanımı: Bir Tasarı Araştırması. İlköğretim Online, 16(2), 469-496. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304712 DOI: https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304712
Yavuz Mumcu, H. (2015). 6- 8. sınıf öğrencilerinin ondalık kesirlerle ilgili sahip oldukları kavram yanılgıları ve nedenleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 294-338. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.520 DOI: https://doi.org/10.14582/DUZGEF.520
Yetim, S., & Alkan, R. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin rasyonel sayılar ve bu sayıların sayı doğrusundaki gösterimleri konusundaki yaygın yanlışları ve kavram yanılgılarının analizi. Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2(11), 87-109.
Wright, T., & Parkes, A. (2015, March/April). Exploring connections between physical and mathematical knowledge in science museums. Informal Learning Review, 16–21.
Xiao, L., & Carroll, J. M. (2007). Fostering an informal learning community of computer technologies at school. Behaviour & Information Technology, 26(1), 23-36. https://doi.org/10.1080/01449290600811511 DOI: https://doi.org/10.1080/01449290600811511
Zhou, L., Flores, E. S., Sapkota, B., Mbewe, R., & Newton, J. (2021). Image of mathematics in- and out-of-school: A case study of two original participants in an afterschool stem club– gırls excelling in math and science (gems). Olanoff, D., Johnson, K., & Spitzer, S. (Eds.). In Proceedings of the 43rd Annual Meeting of PME-NA (pp. 1210-1219).
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 Yaşadıkça Eğitim

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.