Dil ve konuşma terapisi lisans öğrencilerinin yatak başı yutma değerlendirilmesine yönelik bilgilerinin incelenmesi
DOI:
https://doi.org/10.33308/2687248X.202242266Anahtar Kelimeler:
disfaji- yutma- değerlendirmeÖzet
Amaç: Bu çalışmada dil ve konuşma terapisi öğrencilerinin yatak başı yutma değerlendirmesi bilgilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırma, genel tarama modeli ve 151 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda araştırmacılar üç bölümden oluşan bir anket geliştirmişlerdir. Bulgular: Anketin birinci bölümünde çalışmaya katılan öğrencilerin %42.4’ü (n=64) yutma terapisi eğitimlerinin yeterli olduğunu ve ders kapsamında %88.7’si (n=134) yatak başı yutma değerlendirmesine yönelik eğitim aldığını ifade etmişlerdir. Katılımcıların %45’i (n=68) bu eğitimin yeterli olduğunu ve %88.08’si (n=133) ders kapsamında yatak başı yutma değerlendirmesi ile ilgili formlara yönelik bilgi sahibi olduğunu bildirmişlerdir. Anketin ikinci bölümünde ise lisans eğitimlerinde öğrendikleri yatak başı yutma değerlendirmesi testlerini seçmeleri istenmiştir. Bu formlar incelendiğinde, %70.9 (n=107) 3 Oz Yutma Testi, %62.9’u (n=95) Standardize Yutma Değerlendirme Ölçeği ve %62.25’i (n=94) Gugging Swallowing Screen testi olduğu görülmüştür. Anketin üçüncü bölümünde ise katılımcıların %50’sinden fazlasının sorulara doğru yanıt verdiği görülmüştür. Yalnızca yatak başı yutma değerlendirmesinin işlevine yönelik düzenlenen 3. sorunun katılımcıların %39.7’si (n=60) tarafından doğru yanıt verdiği görülmüştür. Sonuç: Sonuç olarak yatak başı yutma değerlendirmesi ile ilgili bilgilerin lisans dönemimde sadece teorik olarak değil, pratik olarak sunulmasının önemini yansıttığı düşünülmektedir.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2022 Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi

Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.