İngilizce Öğretmen Adaylarının Bilişsel Esneklikleri ve Yardım İsteme Eğilimlerinin İncelenmesi
DOI:
https://doi.org/10.33308/26674874.2022363470Anahtar Kelimeler:
Bilişsel Esneklik- Yardım İsteme- İngilizce Öğretmen AdaylarıÖzet
Bu araştırmada İngilizce öğretmen adaylarının bilişsel esneklik düzeyi ve yardım isteme eğilimlerinin sınıf düzeyi, cinsiyet ve anne baba eğitim durumları değişkenlerine göre incelenmesi ve bilişsel esnekliğin yardım isteme eğilimlerini yordama düzeyinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma grubunu Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümünde öğrenim görmekte olan toplam 158 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Bilişsel Esneklik Envanteri ve Yardım İsteme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanında, One Way ANOVA, t Testi, Kruskal Wallis, Pearson korelasyon katsayısı ve çoklu doğrusal regresyon tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre İngilizce öğretmen adaylarının bilişsel esneklikleri ve yardım isteme eğilimleri sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık göstermezken, bilişsel esneklikleri cinsiyete göre erkek öğretmen adayları lehine farklılık göstermiştir. Anne eğitim durumu bilişsel esneklik ve yardım isteme eğiliminde anlamlı farka neden olmazken, baba eğitim durumuna göre bilişsel esneklikte anlamlı fark bulunmuştur. Çalışmada bilişsel esnekliğin yardım isteme eğiliminin anlamlı yordayıcısı olduğu saptanmıştır.
İndirmeler
Referanslar
Akçakaya, F. (2021). Antrenörlerin empatik eğilim ve bilişsel esneklik düzeylerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
Akçay Özcan, D. & Kıran, B. (2016). Ergenlerin bilişsel esneklik düzeyleri ile özyeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, International Journal Of Eurasian Education And Culture, 1, 1-8.
Aktepe, R. (2019). Lise öğrencilerinin bilişsel esnekliklerinin cinsiyetlerine ve mizah tarzlarına göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(6), 2631-2640. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3489
Akyüz, B. (2020). Öğretmen adaylarının bilişsel farkındalık, bilişsel esneklik ve öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir Demokrasi Üniversitesi.
Andrade, M. & Coutinho, C. (2016). Implementing flipped classroom in blended learning environments: a proposal based on the cognitive flexibility theory. E-Learn 2016 - Washington, DC, United States, November 14-16
Arbreton, A. (1998). Student goal orientation and help-seeking strategy use. In S. A. Karabenick (Eds.), Strategic help seeking implications for learning and teaching. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Ateş, B. & Sağar M. E. (2021). Üniversite öğrencilerinde özyeterliğin yordayıcısı olarak bilişsel esneklik, duygu düzenleme becerileri ve psikolojik sağlamlık. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 679- 695. https://doi.org/10.17932/IAU.IAUSBD.2021.021/iausbd_v13i3006
Başpınar, Z. (2019). Üstbilişsel ve bilişsel esneklik becerilerinin öğretmenlik mesleki yeterliliklerini yordama gücü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi.
Bilgin, M. (2009). Bilişsel esnekliği yordayan bazı değişkenler. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 03(36), 142-157.
Brown, D., Barry, J. A. & Todd, B. K. (2021) Barriers to academic help-seeking: the relationship with gender-typed attitudes, Journal of Further and Higher Education, 45(3), 401-416. https://doi.org/10.1080/0309877X.2020.1774049
Bursal. M. (2017). SPSS ile temel veri analizleri. Ankara: Anı Yayıncılık
Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-pdf
Büyüköztürk, (2017). Soysal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayınları. https://doi.org/10.14527/9789756802748
Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel Desenler: Öntest-sontest, kontrol grubu, desen ve veri analizi. Ankara: Pegem A Yayınevi.
Cheng, J. & Koszalka, T. (2016). Cognitive flexibility theory and its application to learning resources. (concept paper). http://ridlr.syr.edu/publications/
Chieu, V. M. (2007). An operational approach for building learning environments supporting cognitive flexibility. Educational Technology & Society, 10(3), 32-46.
Chowdhury, S. & Halder, S. (2019). Academic help-seeking: A constructivist approach in learning and achievement. International Journal of Education & Management, , 9(4), 227-231.
Chu, Y., Palmer, S. & Persky, A. M., (2018). Assessing metacognition in the classroom: Student help-seeking behavior. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 10, 1478–1487. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2018.08.011
Collins, W. & Sims, B. C. (2006). Help seeking in higher education academic support services. In S. A. Karabenick and R. S. Newman (Ed.) Help seeking in academic settings goals, groups and contexts. Lawrence Erlbaum.
Çetin, Ç. (2020). Üniversite hazırlık öğrencilerinin bilişsel esneklik ve yabancı dil öğrenme motivasyonlarının yabancı dil kaygısını yordayıcı rolünün incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
Dennis, J.P. & Vander Wal, J.S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive Therapy and Research, 34(3), 241-253. https://doi.org/10.1007/s10608-009-9276-4
Doğan Laçin, B. G. & Yalçın, İ. (2019). Üniversite öğrencilerinde öz-yeterlilik ve stresle başa çıkma stratejilerinin bilişsel esnekliği yordama düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 358-371.
Esen-Aygün, H. (2018). The relationship between pre–service teachers’ cognitive flexibility and interpersonal problem solving skills. Eurasian Journal of Educational Research, 77, 105-128.
Gülüm, İ. V. & Dağ, İ. (2012). Tekrarlayıcı Düşünme Ölçeği ve Bilişsel Esneklik Envanterinin Türkçeye uyarlanması, geçerliliği ve güvenilirliği. Anatolian Journal of Psychiatry, 13, 216-223.
Gür, D. (2018). İlkokul Öğrencilerinin Dikkat Düzeyleri, Öz-Düzenleme Becerileri Ve Okuduğunu Anlama Düzeyleri Arasındaki İlişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi.
Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Güven, Z. Z. (2017). Yabancı dil öğreniminde öz düzenlemeli öğrenme stratejilerinin kullanımı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Researcher: Social Science Studies, 5(4), 873-888. https://doi.org/10.18301/rss.462
Idawati., Setyosari, P., Kuswandi, D. & Ulfa, S. (2020). Investigating the effects of problem-solving method and cognitive flexibility in ımproving university students’ metacognitive. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 8(2), 651-665. DOI: http://dx.doi.org/10.17478/jegys.652212
Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım
Kandemir, M. (2013). Bilişsel gelişim. (Ş. Işık Terzi Ed). Eğitim psikolojisi. Ankara: Pegem Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9786053645733.04
Kaptanbaş Gürgüz, E. & Sezgin Nartgün, Ş. (2018). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin bilişsel esneklik ve öz yeterlik düzeyleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(55), 628-640. https://doi.org/10.17719/jisr.20185537235
Karabenick, S. A. & Berger, J.-L. (2013). Help seeking as a self-regulated learning strategy. In H. Bembenutty, T. J. Cleary, & A. Kitsantas (Ed.) Applications of self regulated learning across diverse disciplines: Attribute to Barry J. Zimmerman (pp. 237– 261). IAP: Charlotte, NC
Karabenick, S. A. & Dembo, M. H. (2011). Understanding and facilitating self-regulated help seeking. New Directions for Teaching and Learning, 126. https://doi.org/10.1002/tl.442
Karabenick, S. A. & Knapp, J. R. (1991). Relationship of academic help seeking to the use of learning strategies and other instrumental achievement behavior in college students. Journal of Educational Psychology, 83(2), 221-230. https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.2.221
Karabenick, S. A. (2006). Introduction. In S. A. Karabenick & R. S. Newman (Ed.) Help seeking in academic settings goals, groups and contexts. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Kessels, U. & Steinmayr, R. (2013). Macho-man in school: Toward the role of gender role self-concepts and help seeking in school performance. Learning and Individual Differences, 23, 234–240. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2012.09.013
Koç, C. (2014). Öğrenme sürecinde etkili yardım isteme: Bir öz düzenleme stratejisi. Electronic Journal of Social Sciences, 13(50), 139-160. https://doi.org/10.17755/esosder.59638
Koç, C. (2016). Yardım İsteme Ölçeği (YİÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(1), 1-17.
Martin, M. M. & Anderson, C. M. (1998). The cognitive flexibility scale: three validity studies. Communication Repots, 11, 1–9. https://doi.org/10.1080/08934219809367680
Martin, M. M. & Rubin, R. B. (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological Reports, 76, 623–626. https://doi.org/10.2466/pr0.1995.76.2.623
Nelson-Le Gall, S. & Resnick, L. (1998). Help seeking, achievement motivation, and the social practice of intelligence in school. In S. A. Karabenick (Ed.) Strategic help seeking implications for learning and teaching. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Nelson-Le Gall, S. (1981). Help-seeking: An understudied problem-solving skill in children. Developmental Review, 1(3), 224–246. https://doi.org/10.1016/0273-2297(81)90019-8
Newman, R. S. (1998). Adaptive help seeking: A role of social interaction in self-regulated learning. In S. A. Karabenick (Ed.) Strategic help seeking implications for learning and teaching. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Newman, R. S. (2000). Social influences on the development of children’s adaptive help seeking: The role of parents, teachers, and peers. Developmental Review 20, 350–404. https://doi.org/10.1006/drev.1999.0502
Newman, R. S. (2003). When elementary school students are harassed by peers: A selfregulative perspective on help seeking. The Elementary School Journal, 103(4). https://doi.org/10.1086/499730
Newman, R. S. (2006). Students’ adaptive and nonadaptive help seeking in the classroom: Implications for the context of peer harassment. In S. A. Karabenick & R. S. Newman (Ed.) Help seeking in academic settings goals, groups and contexts. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
On-Ying Hung, C. & Ka-Yee Loh, E. (2020), Examining the contribution of cognitive flexibility to metalinguistic skills and reading comprehension. Educational Psychology, 41(6), 712-729.
Orakçı, Ş. (2021). Exploring the relationships between cognitive flexibility, learner autonomy, and reflective thinking tendency. Thinking Skills and Creativity, 41, 100838. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100838
Ryan, A. M. & Shim, S. S. (2012). Changes in help seeking from peers during early adolescence: Associations with changes in achievement and perceptions of teachers. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1122–1134. https://doi.org/10.1037/a0027696
Ryan, A. M., Pintrich, P. R. & Midgley, C. (2001). Avoiding seeking help in the classroom: Who and why?. Educational Psychology Review, 13(2). https://doi.org/10.1023/A:1009013420053
Sabonchi, M. (2019). Lise Öğrencilerinde Problem Çözme Becerileriyle, Öz Yeterlik ve Öz Düzenleme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
Savchuk, B., Kondur, O., Rozlutska, G., Kohanovska, O., Matishak, M. & Bilavych, H. (2020). Formation of cognitive flexibility as a basic competence of the future teachers’ multicultural personality. Space and Culture, 8(3), 48-57. https://doi.org/10.20896/saci.vi0.1016
Schommer-Aikins, M. & Easter, M. K., (2018). Cognitive flexibility, procrastination, and need for closure linked to online self-directed learning among students from emerging markets, Proceedings of the ASBBS 25th Annual Conference 15-18 March,2018. Las Vegas, Nevada.
Schunk, D.H., (2009). Öğrenme teorileri eğitimsel bir bakışla. Muzaffer Şahin (Çev. Edit.). Nobel Yayıncılık
Spiro, R. J., Collins, B. P., Thota, J. J. & Feltovich, P. J. (2003). Cognitive flexibility theory: Hypermedia for complex learning, adaptive knowledge application, and experience acceleration. Educational Technology, 43(5), 5-10.
Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6. bs.) Boston: Pearson.
Toraman, Ç., Aytuğ Koşan A. M. & Yurdal, M.O. (2020). Tıp fakültesi öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeyleri, öğrenme yaklaşımları ve kullandıkları öğrenme stratejileri (Çanakkale Örneği). Tıp Eğitimi Dünyası, 19(57), 76-97. https://doi.org/10.25282/ted.589099
Üzümcü, B. & Müezzin, E. E. (2018). Öğretmenlerin bilişsel esneklik ve mesleki doyum düzeyinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 8-25. https://doi.org/10.19126/suje.325679
Valtonen, T., Hoang, N., Sointu, E. & Näykki, P. (2020). How pre-service teachers perceive their 21st-century skills and dispositions: A longitudinal perspective. Computers in Human Behaviors, 116, https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106643
Yaşar Ekici F., & Balcı S., (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilişsel esneklik düzeyleri ve duygusal tepkisellik düzeylerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/ Journal of Higher Education and Science, 9(1), 65-77.
Yıldız, M., & Eldeleklioglu, J. (2021). The relationship between decision-making and intolerance to uncertainty, cognitive flexibility and happiness. Eurasian Journal of Educational Research, 91, 39-60. https://doi.org/10.14689/ejer.2021.91.3
Yılmaz, M. T. (2015). Bireyin Gelişmesi. İ. Yalın (Edit.). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Zusho, A. & Barnett, P. A. (2011). Personal and contextual determinants of ethnically diverse female high school students’ patterns of academic help seeking and help avoidance in English and mathematics. Contemporary Educational Psychology, 36, 152–164. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2011.02.002
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2022 Yaşadıkça Eğitim
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.
Sisteme yüklemiş olunan makalenin kapsamı, sunduğu bulgular ve sonucu ve yorumları konusunda Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Sahibi, Editör, Editör Yardımcısı, Hakemler ve Editör Kurulu'nun hiçbir sorumluluk taşımadığını kabul ederim.
Makalenin özgün olduğunu, herhangi bir başka dergiye yayımlanmak üzere gönderilmediği, daha önce yayımlanmadığını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisi Editörlüğü'ne beyan ederim.
Başlığı belirtilen makalenin, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasının 22. maddesi gereğince çoğaltma, 23. maddesi gereğince yayma ve 25. maddesi gereğince her türlü taşıyıcı materyal üzerinde veya elektronik ortamda kamuya iletim haklarını Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisine karşılıksız, koşulsuz ve süresiz olarak devredildiği, makale ile ilgili devredilen hakların dilediği zaman, mekan ve koşullarda kullanmaya Yaşadıkça Eğitim [YE] dergisinin yayıncısı olarak İstanbul Kültür Üniversitesi'nin yetkili kılınacağını onaylarım.