Matematik Eğitimi Alanında Ölçek Geliştirme ve Ölçek Uyarlama Makaleleri: Betimsel İçerik Analizi

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.33308/26674874.2020342207

Anahtar Kelimeler:

Matematik Eğitimi- Ölçek- Ölçek Geliştirme- Ölçek Uyarlama- İçerik Analizi

Özet

Bu çalışmada 2015-2019 yılları arasında matematik eğitimi alanında yayınlanan ölçek geliştirme ve uyarlama makalelerinin incelenmesi amaçlanmıştır. İçerik analizi yöntemi ile yürütülen araştırmada Türkiye’de eğitim alanında yayınlanan 25 dergide yer alan 28 ölçek geliştirme ve 16 ölçek uyarlama makalesi “Değerlendirme Formu” kullanılarak incelenmiştir. Ölçek geliştirme ve ölçek uyarlama sürecine dair örneklem seçim yöntemi, kayıp veriler gibi birçok noktada detaylı bilgi ve raporlama eksikliği olan makalelerin sayıca fazla olduğu görülmüştür. Ölçek uyarlama makalelerinde madde sayısı arttıkça örneklem büyüklüğünün arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Deneme uygulaması gerçekleştirilen makalelerin sayıca az olduğu gözlemlenmiştir. Geçerlik çalışmaları için faktör analizi, güvenirlik çalışmaları için iç tutarlık yöntemi tüm makalelerde tercih edilmiştir. Araştırmanın bulguları ilgili alan yazın ile değerlendirildiğinde ölçek geliştirme ve ölçek uyarlama sürecindeki temel adımların büyük oranda gerçekleştirildiği fakat eksiklik ve hataların olduğu, bu nedenle sürecin tamamına dair hassasiyetin arttırılması önerilmektedir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Acar Güvendir, M. ve Özer Özkan, Y. (2015) Türkiye’deki eğitim alanında yayımlanan bilimsel dergilerde ölçek geliştirme ve uyarlama konulu makalelerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52), 23-33. DOI: https://doi.org/10.17755/esosder.54872

Aydın, B., Kaplan, M., Atılgan, H. ve Gürel, S. (2019). A preliminary study to evaluate the reproducibility of factor analysis results: The case of educational research journals in Turkey. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 10(1), 1-11. DOI: https://doi.org/10.21031/epod.482393

Bryman, A. ve Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for windows: A guide for social scientists. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203471548

Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, applications, and programming. London: Psychology Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203774762

Cabrera-Nguyen, P. (2010). Author guidelines for reporting scale development and validation results in the journal of the society for social work and research. Journal of the Society for Social Work and Research, 1(2), 99-103. DOI: https://doi.org/10.5243/jsswr.2010.8

Clark, L. A. ve Watson, D. (1995). Constructing validity: Basic issues in objective scale development. Psychological Assessment, 7(3), 309-319. DOI: https://doi.org/10.1037/1040-3590.7.3.309

Comrey, A.L ve Lee, H. L. (1992). A first course in factor analysis. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.

Costello, A. B. ve Osborne, J. W. (2005). Exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 10(7), 1-9.

Crocker, L. ve Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Orlando: Holt, Rinehart and Winston.

Cronbach, L. J. (1984). Essentials of psychological testing. New York: Harper.

Cronbach, L. J. ve Meehl, P. E. (1955). Construct validity in psychological tests. Psychological Bulletin, 52(4), 281-302. DOI: https://doi.org/10.1037/h0040957

Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (3. bs.). Pegem yayıncılık: Ankara.

Çüm, S. ve Koç, N. (2013). Türkiye’de psikoloji ve eğitim bilimleri dergilerinde yayımlanan ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarının incelenmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 12(24), 115-135.

Delice, A. ve Ergene, Ö. (2015). Ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarının incelenmesi: Matematik eğitimi makaleleri örneği. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 3(1), 60-75.

Demir, E. ve Parlak, B. (2012). Türkiye’de eğitim araştırmalarında kayıp veri sorunu. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 3(1), 230-241.

DeVellis, R. F. (2003). Scale development theory and applications (2. bs.). London: SAGE Publication, Inc.

Ergene, Ö. (2019). Matematik öğretmeni adaylarının Riemann toplamlarını kullanarak modelleme yoluyla belirli integrali anlama durumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Ergene, Ö. ve Özdemir, A. Ş. (2020). Development of the perception scale for the concept of integral/Razvoj percepcijskih ljestvica za pojam integrala. Croatian Journal of Education-Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 21(4), 1181-1211. DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v21i4.3278

Erkuş, A. (2007). Ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarında karşılaşılan sorunlar. Türk Psikoloji Bülteni, 13(40), 17-25.

Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-1: Temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi.

Erkuş, A. (2016). Ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarındaki sorunlar ile yazım ve değerlendirilmesi. Pegem Atıf İndeksi, 0, 1211-1224. doi:10.14527/9786053183563.075 DOI: https://doi.org/10.14527/9786053183563b2.074

Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C. ve Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4(3), 272-299. DOI: https://doi.org/10.1037/1082-989X.4.3.272

Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS: Introducing statistical method (3. bs.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Fornell, C. ve Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50. DOI: https://doi.org/10.1177/002224378101800104

Gorusch, R. L. (1983). Factor analysis.Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Gaskin, C. J., Orellana, L., Bowe, S. J. ve Lambert, S. D. (2017). Why sample selection matters in exploratory factor analysis: Implications for the 12-item world health organization disability assessment schedule 2.0. BMC Medical Research Methodology, 17(1), 40. DOI: https://doi.org/10.1186/s12874-017-0309-5

Gül Ş. ve Sözbilir, M. (2015). Fen ve matematik eğitimi alanında gerçekleştirilen ölçek geliştirme araştırmalarına yönelik tematik içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 85-102. doi: 10.15390/EB.2015.4070 DOI: https://doi.org/10.15390/EB.2015.4070

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. ve Anderson, R. E (2009). Multivariate data analysis (7. bs.). NY: Pearson Prentice Hall.

Hall, E. O. C., Wilson, M. E. ve Frankenfield, J. A. (2003). Translation and restandardization of an instrument: The early infant temperament questionnaire. Journal of Advanced Nursing, 42(2), 159-168. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02599.x

Hambleton, R. K. (2004). Issues, designs, and technical guidelines for adapting tests into multiple languages and cultures. Hambleton, R. K., Merenda, P. F. ve Spielberger, C. D. (Ed.), Adapting Educational and Psychological Tests for Cross-Cultural Assessment (s. 3-38) içinde. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Hambleton, R. K., Merenda, P. F. ve Spielberger, C. D. (2004). Adapting educational and psychological tests for cross-cultural assessment. London: Psychology Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410611758

Hambleton, R. K. ve Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: Myths to be avoided and guidelines for improving test adaptation practices. Journal of Applied Testing Technology, 1(1), 1-30.

Henson, R. K. ve Roberts, J. K. (2006). Exploratory factor analysis in published research: Common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66(3), 393-416. DOI: https://doi.org/10.1177/0013164405282485

Kirk, R. E. (2007). Statistics: An introduction (5. bs.). USA: Thomson Higher Education.

Kline, R. B. (2016). Principle and practice of structural equation modelling (4. bs.). New York, NY: The Guilford Press.

Koyuncu, İ. ve Kılıç, A. F. (2019). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanımı: Bir doküman incelemesi. Eğitim ve Bilim, 44(198), 361-398.

Maneesriwongul, W. ve Dixon, J. K. (2004). Instrument translation process: A methods review. Journal of advanced nursing, 48(2), 175-186. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.03185.x

Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: SAGE Publications.

Murphy, K.R. ve Davidshofer C.O. (2005). Psychological testing: principles and applications (6. bs.). Upper Saddle River (NJ): Pearson Education International.

Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. NewYork: McGraw Hill.

Öztürk, N. B., Eroğlu, M. G. ve Kelecioğlu, H. (2015). Eğitim alanında yapılan ölçek uyarlama makalelerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 123-137.

Peters, G. J. Y. (2014). The alpha and the omega of scale reliability and validity: why and how to abandon Cronbach’s alpha and the route towards more comprehensive assessment of scale quality. European Health Psychologist, 16(2), 56-69.

Slavec, A. ve Drnovsek, M. (2012). A perspective on scale development in entrepreneurship research. Economic and Business Review, 14(1), 39-62. DOI: https://doi.org/10.15458/2335-4216.1203

Şahin, M. G. ve Boztunç Öztürk, N. (2018). Eğitim alanında ölçek geliştirme süreci: Bir içerik analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 191-199. DOI: https://doi.org/10.24106/kefdergi.375863

Şencan H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde geçerlilik ve güvenilirlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Tan, Ş. (2009). KR-20 ve Cronbach Alfa katsayılarının yanlış kullanımları. Eğitim ve Bilim, 34(152), 101-112.

Tan, Ş. (2013). Öğretimde ölçme ve değerlendirme KPSS el kitabı (8. bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Tezbaşaran, A. (2008). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.

Tosun, C. ve Taşkesenligil, Y. (2015). The instruments used in science education in Turkey: A descriptive content analysis. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 364- 383. DOI: https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.2-5000161329

Ursavaş, Ö. F., Şahin, S. ve McIlroy, D. (2014). Technology acceptance measure for teachers: T-TAM/Öğretmenler için teknoloji kabul ölçeği: Ö-TKÖ. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(4), 885-917.

Uyanık, G. K., Güler, N., Taşdelen Teker, G. ve Demir, S. (2017). Türkiye’de eğitim alanında yayımlanan ölçek geliştirme çalışmalarının uygunluğunun çok yüzeyli Rasch modeli ile incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 8(2), 183-199. DOI: https://doi.org/10.21031/epod.291367

Worthington, R. L. ve Whittaker, T. A. (2006). Scale development research: A content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist, 34(6), 806-838. DOI: https://doi.org/10.1177/0011000006288127

Xiao, Y., Liu, H. ve Li, H. (2017). Integration of the forced-choice questionnaire and the likert scale: A simulation study. Frontiers in Psychology, 8(806). doi: 10.3389/fpsyg.2017.00806 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00806

Yong, A. G. ve Pearce, S. (2013). A beginner’s guide to factor analysis: Focusing on exploratory factor analysis. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology, 9(2), 79-94. DOI: https://doi.org/10.20982/tqmp.09.2.p079

Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi.

İndir

Yayınlanmış

2020-09-04

Nasıl Atıf Yapılır

Ergene, Özkan. (2020). Matematik Eğitimi Alanında Ölçek Geliştirme ve Ölçek Uyarlama Makaleleri: Betimsel İçerik Analizi. Yaşadıkça Eğitim, 34(2), 360–383. https://doi.org/10.33308/26674874.2020342207

Sayı

Bölüm

Araştırma Makaleleri